رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

تلاش مارول برای حفظ حق استفاده از آیرون من و مرد عنکبوتی

شرکت مارول به‌صورت رسمی پنج شکایت در دادگاه ثبت کرد تا برای از دست ندادن حقوق شخصیت‌های اونجرز بجنگد؛ از مرد عنکبوتی تا آیرون من که خانواده‌های چند طراح کمیک می‌خواهند حقوق آن‌ها را مال خود کنند.

به گزارش اینتیتر به نقل از زومجی، مارول نگران از دست دادن حقوق برخی از شخصیت‌های معروف و محبوب خود شده است. به همین خاطر این بخش از شرکت دیزنی پنج پرونده‌ی شکایت را به دادگاه برد که اگر در آن‌ها پیروز شود، دیگر می‌داند که کنترل کامل کاراکترهایی مانند آیرون من، اسپایدرمن، دکتر استرنج، انت من، هاوک‌آی، بلک ویدو، فالکون و تور را از دست نخواهد داد. ولی تا وقتی پیروزی کامل مارول در هر پنج پرونده‌ی دادگاهی رقم نخورد، شرکت نمی‌تواند مطمئن باشد که صاحب حقوق کامل این ابرقهرمان‌های پول‌ساز می‌ماند.

وُراث چندین و چند هنرمند که در طراحی این شخصیت‌های مارول نقش داشتند، تعداد قابل توجهی از هشدارها را در سازمان کپی‌رایت ایالات متحده‌ی آمریکا به ثبت رساندند؛ تا به مارول اطلاع دهند که به‌زودی دیگر قرار نیست صاحب ۱۰۰ درصدی حقوق آن‌ها باشد. اما مارول می‌گوید که این شخصیت‌ها در حالی خلق شدند که هنرمندهای مورد بحث، استخدام‌شده‌ی مارول بودند. پس آن‌ها در مارول و در حال حقوق گرفتن از مارول، به‌عنوان کارمند مارول این شخصیت‌ها را خلق کردند و وُراث آن‌ها نمی‌توانند صاحب حقوق کاراکترها شوند.

مارول در شکایات خود به این نکته اشاره دارد که مدتی قبل وُراث جک کربی می‌خواستند بخشی از حقوق ایکس-من، تور و آیرون من را مال خود کنند. اما درنهایت دادگاه‌های فدرال به نفع مارول رای دادند و آن‌ها موفق به انجام این کار نشدند؛ درحالی‌که از کربی به‌عنوان یکی از خالق‌های اصلی شخصیت‌های نام‌برده یاد می‌شود. در آن زمان دادگاه دقیقا پذیرفت که شخصیت‌های مورد بحث وقتی توسط کربی خلق شدند که او کارمند مارول بوده است.

گروه وکلای شرکت مارول به ریاست دنیل پتروچلی در یک بیانیه گفت که شرایط فعلی به وجود آمده هیچ‌گونه تفاوت خاصی با آن تلاش شکست‌خورده‌ی خانواده‌ی کربی ندارد. مارول اگر ببازد، از حالا به بعد دیزنی بخش قابل توجهی از هرگونه درآمد مربوط‌به این شخصیت‌ها در آمریکا را باید با اعضای خانواده‌های مورد بحث تقسیم کند. البته حقوق شخصیت‌های مورد بحث در تمام کشورهای دنیا حتی در صورت پیروز نشدن مارول در پنج پرونده‌ی دادگاهی، به‌صورت ۱۰۰ درصدی متعلق به دیزنی می‌ماند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.