رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

همه ی آنچه باید درباره بورس بدانید + معرفی سه آموزش کاربردی

بورس از کجا آمده است؟ چگونه می توان از طریق بورس ثروتمند شد؟ آیا برای کار کردن در بازار بورس به دانش خاصی نیاز داریم؟ با ما همراه باشید تا همه ی آنچه باید درباره بورس بدانید را به شما بگوییم.

اینتیتر – سحر زمانی؛ در سال های اخیر بورس به بازاری جذاب برای سرمایه گذاری تبدیل شده است و بسیاری از افراد به سمت این بازار آمده اند تا در مدت زمان کوتاهی سود خوبی را به دست آورند. اما متاسفانه پس از مدتی، تعداد زیادی از آنها بیشتر سرمایه شان از دست داده و با شکست مواجه شده اند.

حال این سوال مطرح می شود که اساسا چرا عده محدودی از افراد در این بازار موفق هستند و به پول های خوبی دست پیدا می کنند اما عده زیادی فقط ضرر می کنند؟ جواب این سوال تنها در دو کلمه خلاصه می شود: ” کسب دانش “. شما برای اینکه در هر کاری موفق شوید و درآمد بالایی داشته باشید، نیازمند این هستید تا سالها زمان بگذارید و از طریق آموزش و تجربه، دانش مورد نیاز آن کار را کسب کنید. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که کسب دانش تمامی ندارد و تا زمانی که از کار و یا بازاری در حال کسب درآمد هستید، به آپدیت کردن اطلاعات و دانشتان در آن حوزه نیازمندید.

براساس گفته های بالا می توان نتیجه گرفت افرادی در بورس موفق بوده اند که با چم و خم این بازار آشنا شده و براساس علم از این بازار کسب درآمده کرده اند. اما افرادی که در بازار بورس به دنبال آن هستند تا یک شبه راه صد ساله را بروند، به احتمال بسیار زیاد به زمین می خورند و سرمایه شان را از دست می دهند.

از این رو اگر به دنبال این هستید تا در بازار جذاب بورس سرمایه گذاری کنید به شما پیشنهاد میکنیم ابتدا آموزش های لازم را در این زمینه فرا گیرید و سپس وارد این بازار شوید. اما با توجه به فراوانی آموزشهای موجود در اینترنت و فضای مجازی، ممکن است که دستیابی به آموزش های اصولی و درست مشکل به نظر برسد. در نتیجه شما می توانید از آموزش های جامع و کاربردی فرادرس، معتبرترین دانشگاه مجازی ایران بهره ببرید و به اهدافتان در این زمینه دست پیدا کنید.

پول

حال زمان آن فرا رسیده است تا کمی بیشتر درباره بورس برایتان توضیح دهیم. شاید برایتان جالب باشد که اساسا بورس از کجا آمده است و چه تاریخچه ای دارد؟ معاملات چگونه در این بازار انجام میشود؟ و در آخر دوره های آموزشی بورس چه کمکی به سرمایه گذاران بازار بورس می کند؟ در ادامه به شرح همه ی آنچه باید درباره بورس بدانید برای شما مخاطبان عزیز می پردازیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه بورس چیست؟

قبل از آنکه با بازار و معاملاتی که در بورس انجام می شود آشنا شویم به سراغ نام آن میرویم تا مشاهده کنیم که از کجا ریشه گرفته و برای چه این نام برای بازار سرمایه انتخاب شده است.

در قرن پانزدهم میلادی بود که واژه ای به نام بورس بر سر زبان ها افتاد. در شهر بروژ واقع در کشور بلژیک، میدانی به نام تربورس وجود داشت که بازرگانان، صرافان و کسبه شهر در این میدان در مقابل خانه یکی از اشراف زادگان آن زمان به نام واندر بورس گرد هم می آمدند و شروع به مبادله اسناد تجاری و اوراق بهادار می کردند. از همین نقطه بود که نام بورس برای مبادلات این چنینی برگزیده شد و به مکان هایی که افراد در آن به خرید و فروش اوراق و مبادله کالاها می پرداختند، بورس گفته شد.

رفته رفته برای انجام اینگونه معاملات جایگاه های به خصوصی ساخته شد و مقرراتی نیز در نظر گرفته شد. اوایل قرن هفدهم میلادی بود که تالار مسقف بورس در شهر آمستردام واقع در کشور هلند ساخته شد و اولین بورس اوراق بهادار جهان به صورت رسمی در آنجا آغاز به کار کرد. پس از آن بازارهای بورس در سایر کشورهای اروپایی به همین منوال کار خود را شروع کردند و کمپانی های بزرگ با عرضه سهام هایشان به این بازارها جان بخشیدند. امروزه دیگر کمتر کشوری وجود دارد که بورس نداشته باشد. سالهاست که این بازار به عنوان یکی از مهم ترین پایه های اقتصادی هر کشوری به شمار می رود.

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید بورس چگونه در ایران شکل گرفت؟ سال ۱۳۱۵ اولین اقدامات جهت راه اندازی بورس در ایران توسط دو کارشناس هلندی و بلژیکی انجام شد اما به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم این اقدامات به تاخیر افتاد و در نهایت سال ۱۳۳۳ این ماموریت دوباره از سر گرفته شد. این بار مسئولیت تشکیل بازار بورس به دست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، بانک مرکزی و وزارت بازرگانی افتاد. سرانجام بورس اوراق بهادار تهران پس از طی کردن مراحل قانونی به صورت رسمی در سال ۱۳۴۶ آغاز به کار کرد.

معاملات چگونه در بورس صورت می گیرد؟

پس از اینکه تاریخچه بورس را خواندیم، زمان آن فرا رسیده تا مشاهده کنیم که معاملات چگونه در بورس صورت می گیرد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که اساسا بازار به چه معناست و در آن چه اتفاقاتی رقم میخورد. در تعریف بازار این چنین می گویند: مکانی است که در آن عمل عرضه و تقاضا دارایی ها صورت گرفته و در واقع رابطه ای بین فروشنده و خریدار شکل میگیرد. این دارایی ها به دو نوع فیزیکی و اسنادی تقسیم می شوند. دارایی های فیزیکی مانند زمین، خانه و … و دارایی های اسنادی مانند سهام اوراق مشارکت هستند. حال بورس بازاری به حساب می آید که در آن انواع دارایی ها مورد معامله قرار می گیرند.

همه ی آنچه باید درباره بورس بدانید

انواع بازار بورس کدامند؟

براساس نوع دارایی ها بازار بورس به سه دسته زیر تقسیم می شود:

الف) بورس کالا

بورس کالا به بازاری گفته می شود که در آن خرید و فروش کالاهای مشخص و معینی مانند مواد خام و مواد اولیه انجام می شود. به عنوان مثال نفت و گندم در این بازار خرید و فروش می شوند.

ب) بورس ارز

همانطور که از نام بورس ارز پیداست، خرید و فروش پول های خارجی در این بازار رقم می خورد.

ج) بورس اوراق بهادار

در بورس اوراق بهادار که از جمله بازارهای محبوب در میان بورسی ها به شمار می رود، دارایی های اسنادی مورد معامله قرار می گیرند. این نوع از بورس، فضایی را برای سرمایه گذاران و متقاضیان سرمایه به وجود می آورد تا به صورت قانونی در یک فعالیت اقتصادی شریک شوند و نیازهای یکدیگر را برطرف کنند. بورس اوراق بهادار برای افرادی که پولی برای پس انداز و سرمایه گذاری دارند بسیار مناسب است و می توانند از طریق این بازار در بلند مدت سود خوبی را کسب کنند. همینطور این افراد می توانند با گذراندن دوره های آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، با ریسک پذیری کمتر و دقت بالاتر در این بازار فعالیت کنند.

چگونه می توان وارد بورس شد؟

بعد از اینکه دوره های آموزشی بورس را سپری کردید، زمان آن فرا می رسد تا در این بازار جذاب حضور پیدا کنید و به فعالیت اقتصادی بپردازید. برای وارد شدن به بورس و کسب درآمد از این بازار نیاز است تا به یکی از کارگزاری های معتبر و شناخته شده بورس مراجعه کرده و با طی کردن مراحل مورد نیازی که این شرکت ها پیش رویتان قرار می دهند و همچنین ثبت نام در سامانه سجام، کد بورسی تان را دریافت کنید و به خرید و فروش سهام در این بازار محبوب بپردازید.

بورس

چگونه می توان از طریق بورس ثروتمند شد؟

همانطور که در گذشته اشاره کردیم برای کسب سود بیشتر و موفقیت در بازار بورس لازم است تا دانش و علم مورد نیاز این بازار را فرا بگیرید. در این مطلب سه آموزش کاربردی را معرفی خواهیم کرد که به شما کمک می کند تا در این بازار به فعالیت اقتصادی بپردازید و با استفاده از این آموزشها و تحلیل به موقع سهام های بازار، اقدام به خرید و فروش کنید. نوسان گیری، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال از جمله فنونی هستند که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

۱. نوسان گیری در بورس

نوسان گیری یکی از روش هایی است که به بورسی ها کمک می کند تا با استفاده از آن در بهترین بازه زمانی ممکن یک سهام را بخرند یا بفروشند. قیمت سهام ها در کوتاه مدت همیشه در حال نوسان هستند و میتوان با آگاهی از این نوسانات اقدامات به موقعی در این بازار انجام داد. این روش به افرادی که قصد دارند در کوتاه مدت به سود برسند، بسیار کمک می کند. آموزش نوسان گیری در بورس به خصوص برای افراد تازه کار در این بازار بسیار موثر است.

۲. تحلیل تکنیکال

” گذشته، چراغ راه آینده است ” جمله معروفی است که به عنوان مهمترین اصل تحلیل تکنیکال به شمار می رود. در این تحلیل، سرمایه گذاران با نگاهی به گذشته قیمت سهام و بررسی روندی که آن سهام طی کرده است، تصمیم گیری می کنند. خوبی این روش این است که در همه بازارهایی که مبنای آنها عرضه و تقاضا است کاربرد دارد و با آموزش تحلیل تکنیکال می توان در بازارهایی مانند ارزهای خارجی، بورس، طلا و مسکن به فعالیت اقتصادی پرداخت. این روش به سرمایه گذاران کمک می کند تا با استفاده از نمودارها، قیمت سهام در آینده را براساس نوسانات گذشته آن سهام پیش بینی کنند و از این طریق به خرید و فروش در بازار بورس بپردازند.

۳. تحلیل بنیادی

همانطور که از نام تحلیل بنیادی پیداست، سرمایه گذاران در این روش به تحلیل ریشه ها و پایه ها سهام شرکت ها می پردازند و براساس بررسی های انجام شده به این نتیجه میرسند که سهام شرکت مورد نظرشان مناسب است یا خیر. سرمایه گذار با تحلیل بنیادی می تواند ارزش ذاتی سهام یک شرکت را مشخص کند و با انجام مقایسه با قیمت فعلی آن سهام، در خصوص خرید، فروش و یا نگهداری آن تصمیم گیری لازم را انجام دهد. در نتیجه آموزش تحلیل بنیادی به افراد کمک میکند تا با آگاهی کامل از سهام یک شرکت بورسی و شناخت بنیادی آن، اقدام به خرید و فروش در بازار کنند.

همه ی آنچه باید درباره بورس بدانید

آموزش های ذکر شده مهم ترین بخش ها از دریای عمیق بازار بورس به شمار می روند و به شما کمک میکنند تا از همان ابتدا در این بازار در مسیر درست قرار گیرید و با علم و دانش به فعالیت بپردازید. به یاد داشته باشید که تنها با همین چند روش می توانید درآمد خوبی را از این بازار به دست آورید. فقط کافیست آموزش ببینید. وب سایت آموزش آنلاین فرادرس سالهاست که در حوزه های علوم دانشگاهی و کامپیوتری در حال فعالیت است و در زمینه بورس نیز ویدیوهای آموزشی کاربردی و کاملی را با بهره گیری از اساتید مجرب این حوزه تولید کرده و در اختیار دانشجویان قرار داده است. شما می توانید با مراجعه به این وب سایت، آموزش های بورسی لازم را تهیه کرده و پس از گذراندن دوره ها، برای ورود به این بازار جذاب اقدام کنید.

در این مطلب تلاش کردیم تا از تاریخچه بورس، روند معاملات این بازار، تکنیک های مورد نیاز برای خرید و فروش و همه ی آنچه باید درباره بورس بدانید برایتان بگوییم. قطعا موارد بیشتر دیگری نیز در این رابطه وجود دارند که می توانند بسیار کمک کننده باشند اما ما سعی کردیم تا مهمترین و کلیدی ترین موضوعات را در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار دهیم. از اینکه ما را همراهی کردید، سپاسگزاریم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.