رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

مهاجرت پرستاران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس

مسئول آموزش سازمان نظام پرستاری گفت: جاذبه‌های کشور مقصد و عدم رسیدگی به مطالبات پرستاران در کشور مبدا، اصلی‌ترین دلایل مهاجرت این قشر است.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، رازانی، مسئول آموزش سازمان نظام پرستاری در مورد افزایش مهاجرت پرستاران اظهار کرد: با همه گیری کرونا در ۲ سال گذشته حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد پرستاران به کرونا مبتلا شده اند و بسیاری از آن‌ها هنوز هم دچار آسیب های ناشی از ابتلا هستند.

او افزود: در این دوران فشار‌های روحی روانی زیادی به آنها وارد شده است؛ به طور کلی در شرایطی کار می‌کنند که هرکسی حاضر نیست در آن شرایط کار کند.

رازانی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین کار‌هایی که دولت طی این دوسال باید انجام می‌داد، ایجاد انگیزه و قدردانی از پرستاران بود که دیده نشد. چیزی که متضمن سلامت یک جامعه است، ارائه خدمات سلامت در آن جامعه است که بخش مهم و بزرگی از این خدمات توسط پزشکان و به ویژه پرستاران صورت می‌گیرد.

او تصریح کرد: برخی از کشور‌های اروپایی و حاشیه خلیج فارس از نیروی کارآزموده پرستاری به میزان کافی برخوردار نبودند، به همین دلیل در این دوران شرایط را به گونه‌ای تسهیل کردند تا پرستاران از سایر کشور‌ها بتوانند به راحتی به آن کشور‌ها مهاجرت کنند. در کنار تسهیل شرایط، انگیزه‌های بسیار قوی نیز ایجاد کردند و قوانین پیچیده مهاجرت را آسان‌تر کردند تا پرستاران مشکلی برای مسئله مهاجرت نداشته باشد.

مسئول آموزش سازمان نظام پرستاری ادامه داد: علاوه بر مشکلات کمبود پرستار که در نظام سلامت با آن مواجه هستیم، با استاندارد‌های جهانی نیز، فاصله زیادی داریم. مهاجرت پرستاران می‌تواند آسیب مضاعفی را از نظر کمبود نیروی پرستار و ارائه خدمات سلامت در حد استاندارد به وجود بیاورد.

رازانی در مورد دلایل مهاجرت پرستاران گفت: در سال‌های گذشته دولتمردان ما در حوزه بهداشت قوانینی را به منظور تسهیلاتی ویژه برای پرستاران در نظر گرفتند تا بتوانند ایجاد انگیزه‌ای برای پرستاران داشته باشند تا پرستار با شوق بیشتری به خدمت خودش ادامه دهد، اما این قوانین صرفاً روی کاغذ باقی ماند مانند قانون تعرفه گذاری که سالهاست سازمان نظام پرستاری با جدیت تمام در حال پیگیری است، ولی عملا اتفاق مثبتی نمی‌افتد.

سیستم حمایتی مناسبی از پرستاران وجود ندارد

او بیان کرد: به طور کلی سیستم حمایتی مناسبی از پرستاران وجود ندارد و انگیزه و امیدی در پرستاران نیست، اما نقطه مقابل این مسئله در کشور‌های اروپایی و حاشیه خلیج فارس وجود دارد. طی سالیان گذشته این کشور‌ها در راستای ایجاد انگیزه برای پرستاران کشور‌های دیگر در تلاشند تا با جذب پرستاران مهاجر از کشور‌های دیگر، فقدان نیروی پرستار را به بهترین شکل جبران کنند. نتیجه این ایجاد انگیزه، افزایش مهاجرت پرستاران بوده که طی این دوسال، مهاجرت بسیار بیشتر از قبل شده است.

رازانی گفت: مهمترین راهکار برای جلوگیری از مهاجرت پرستاران ایجاد انگیزه و توجه به مطالبات جامعه پرستاری است، برای مثال یکی از مهمترین کار‌هایی که باید به آن توجه شود، مسئله تبدیل وضعیت پرستاران است. این در شرایطی است که نیرو‌های طرحی، شرکتی، قراردادی و ۸۹ روزه در انتظار استخدام به سر می‌برند و در مقابل دولتمردان قول تسهیل شرایط استخدام را داده‌اند تا نیرو‌ها از بلاتکلیفی در بیایند، ولی تاکنون هیچ اتفاق مثبتی انجام نشده است.

مسئول آموزش سازمان نظام پرستاری یادآوری کرد: استخدام پرستاران بر اساس استاندارد‌ها نیز یکی از مواردی است که در صورت عملی شدن می‌تواند به صورت قابل ملاحظه‌ای از مهاجرت پرستاران پیشگیری کند یا در بحث تعرفه‌گذاری که در آن پرستاران به میزان خدماتی که ارائه می‌دهند و زحمت و رنجی که متحمل می‌شوند انتظار دریافت یک عایدی درخور و شایسته را از دولت دارند و سالهاست منتظر تصویب صد در صدی مسئله تعرفه‌گذاری هستند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.