رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ترفند‌هایی طلایی برای افزایش ساعات مطالعه

برخی از دانشجویان با ساعت‌ها مطالعه به حد مطلوبی نمی رسند که در اینصورت با رعایت برخی از ترفند‌ها می‌توان آن‌ها را افزایش داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بیشتر اوقات دانش آموزان و دانشجویان با اینکه ساعات طولانی درس می‌خوانند، اما نمی‌توانند تعداد ساعات مطالعه را افزایش دهند و میزان مطالعه‌های قبلی مورد انتظار آن‌ها نیست.

برخی از عوامل مانند: عدم برنامه ریزی یا برنامه‌هایی که صحیح نیستند منجر به ساعات کاهش مطالعه می‌شوند. همچنین تفریط و افراط، درگیری مسائل حاشیه ای، افکار مخرب و استرس‌های بی مورد، دشمنان وقت مثل گوشی، موبایل، اینترنت و … باعث کاهش ساعات مطالعه خواهند شد که در ادامه به هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

عدم برنامه ریزی یا برنامه‌ی ناصحیح

برخی از دانش آموزان برای مطالعه و درس خواندن برنامه ریزی نمی‌کنند و صبح که از خواب بیدار میشوند تصمیم می‌گیرند که مثلا فلان درس را بخوانند. در این حالت به دلیل سردرگمی و نداشتن نظم، ساعات زیادی را هدر می‌دهند. در بعضی موارد هم برنامه ریزی نادرست است که باعث این امر خواهد شد.

تفریط و افراط

بیشتر متقاضیان یا دانش آموزان و دانشجویان با نمره‌های خوب و عالی دچار مشکل افراط و تفریط (کامل گرایی) می‌شوند. برای مثال داوطلبی تصمیم می‌گیرد که هر روز مطالعه خود را از ساعت ۷ شروع کرده و تا آخر شب ۱۴ ساعت درس بخواند. اما وقتی صبح از موعد مقرر دیرتر بلند می‌شود و به این نتیجه میرسد که تا آخر شب نمی‌تواند ۱۴ ساعت مطالعه کند، تصمیم می‌گیرد آن روز از مطالعه پرهیز کند و فردا روز بهتری را در جهت مطالعه و با انگیزه بیشتری اختصاص دهد.

درگیر مسائل حاشیه‌ای

بعضی از محصلان گاهی آنقدر خود را درگیر حواشی و ابزار‌های آموزشی و مشاوره‌ای می‌کنند که اصل موضوع یعنی کنکور و موفقیت در آن را تغریبا از یاد می‌برند و فراموش می‌کنند که کلاس‌ها، مشاوره‌ها و … فقط ابزاری هستند تا شما را به هدف خود که همان کسب نتیجه در کنکور سراسری است برساند.

افکار مخرب و استرس‌های بی مورد

برخی از دانش آموزان در زمان مطالعه به صورت مدام به این موضوع فکر می‌کنند که دو ماه دیگر باید چه چیز‌هایی را خوانده باشند، یا سر جلسه کنکور قرار است چه اتفاقی برایشان بیفتد و چه چیزی در انتظار آنهاست. برخی هم مدام درگیر استرس این هستند که به هدف، رتبه و دانشگاه دلخواهشان نرسند.

دشمنان وقت

دشمنان وقت برای تمامی داوطلبان کنکور و یا دانش آموزان و دانشجویان گوشی موبایل، تلویزیون، اینترنت و … است که این مشکل را نه تنها دانش آموزان بلکه افراد دیگر نیز دارند و زمان زیادی را صرف گوشی و یا تماشای تلویزیون می‌کنند.

اما در این میان راهکار‌هایی هم برای افزایش ساعات مطالعه وجود دارند که شامل افزایش تدریجی مطالعه، شناسایی زمان‌های خالی در برنامه ریزی، اجرایی کردن برنامه در اولین فرصت و … می‌شوند.

افزایش باید تدریجی باشد

حتما به این موضوع توجه داشته باشید که افزایش ساعت مطالعه شما باید تدریجی و با شیب ملایم باشد. برای مثال اگر روزانه ۴ ساعت مطالعه می‌کنید، نباید آن را یکباره به ۷ یا ۸ ساعت افزایش دهید.

جا‌های خالی در برنامه تان را بشناسید

این موضوع به این معناست که اگر از صبح تا شب ۴ ساعت مطالعه دارید، اما زمان استراحتتان به نسبت زیاد است، این ۴ ساعت را باید فشرده و منظم کنید و با استراحت‌های ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ای، از صبح تا ظهر ۴ ساعت را کامل کنید و بعد از ظهر تا شب را بیکار می‌مانید و میتوانید به فعالیت‌های دلخواهتان برسید.

۳-برنامه خود را در اولین فرصت اجرا کنید

یکی از معضلاتی که داوطلبان با آن روبرو هستند این است که مدام درس خواندنشان را به تاخیر می‌اندازند و خود را سرگرم چیز‌های بیهوده می‌کنند. برای مثال پس از خوردن نهار و استراحت (ساعت۲) سراغ مطالعه نمی‌روند و می‌گویند که وقت زیاد است از ساعت ۳ شروع می‌کنم. برای افزایش ساعت مطالعه تنبلی را کنار بگذارید و در اولین فرصت سراغ درس بروید و اولویت خود را انجام برنامه درسی و کامل کردن آن قرار دهید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.