رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

متا سریع‌ترین ابر رایانه هوش مصنوعی جهان را می‌سازد

متا یا همان فیسبوک سابق روز گذشته اعلام کرد که سریع‌ترین ابر رایانه جهان را ساخته و آن را Research SuperCluster یا RSC نام‌گذاری کرده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از شهر سخت افزار،‌ این ابر رایانه از ۶۰۸۰ پردازنده گرافیکی تعبیه شده در ۷۶۰ ماژول Nvidia A100 ساخته شده و از آن برای انجام محاسبات هوش مصنوعی استفاده خواهد شد. قدرت پردازشی این ابر رایانه با سوپر کامپیوتر Perlmutter که از ۶۰۰۰ واحد کارت گرافیک انویدیای مشابه درست شده، برابری می‌کند. Perlmutter در حال حاضر پنجمین ابر رایانه سریع جهان به شمار می‌آید. البته متا گفته که در فاز دوم توسعه RSC و تا پایان سال جاری میلادی، عملکرد این ابر رایانه را با افزایش تعداد پردازنده‌های گرافیکی به ۱۶ هزار عدد، تا ۲.۵ برابر افزایش خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

متا از RSC برای انجام محاسبات هوش مصنوعی پیچیده و انجام پروژه‌هایی موسوم به multimodal که نتیجه‌گیری در آن‌ها به بررسی داده‌های ورودی از چندین منبع مختلف بستگی دارد، استفاده خواهد کرد. پیشرفت در این حوزه می‌تواند در حل یکی از مهم‌ترین چالش‌های این شرکت یعنی کشف محتوای آسیب‌زا در شبکه‌های اجتماعی نقش اساسی بازی کند.

البته متا گفته که هدف اصلی از ساخت RSC به وجود آوردن امکان پشتیانی از قدرت سخت‌افزاری و پردازشی بسیار زیاد مورد نیاز برای تحقق جهان متاورس بوده و قصد دارد دستگاهی تولید کند که بتواند حرف‌های چندین گروه مختلف از انسان‌ها را به صورت همزمان و از زبان‌های گوناگون ترجمه کند.

زاکربرگ در بیانیه‌ای برای معرفی قابلیت‌های این سوپر کامپیوتر ضمن اشاره نیاز به قدرت پردازشی بسیار بالا، RSC را گزینه‌ای مناسب برای تعلیم دادن مدل‌های هوش مصنوعی با استفاده از میلیون‌ها مثال دانسته است. متا می‌گوید که RSC قادر است در تشخیص اشیا موجود در یک عکس از ابر رایانه‌های قدیمی‌تر تا ۲۰ برابر سریع‌تر عمل نماید. این دستگاه در تشخیص صدا و حرف‌های انسان‌ها نیز تا سه برابر سریع‌تر است.

در نظر داشته باشید که آموزش یک الگوریتم هوش مصنوعی به قدرتی تا چند صد برابر بیشتر از اجرای آن نیاز دارد و از این رو گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌ها قادر هستند از این الگوریتم‌ها بدون مشکل خاصی استفاده نمایند. نکته مهم‌ این است که با نشان دادن مثال‌های بیشتر به مدل هوش مصنوعی، دقت و عملکرد آن بهبود چشم‌گیری خواهد یافت. از این رو ساخت ابر رایانه‌های هوش مصنوعی بهتر امری حیاتی به شمار می‌رود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.