بازار خودرو تا پایان ۱۴۰۰ به کدام سو می رود ؟

خریداران خودرو در انتظار اخبار مثبت و کاهش قیمت ها ، دست از خرید کشیده‌اند چنانچه سیگنال هایی که از اخبار وین مخابره می شود عاملی شده تا معاملات در این بازار به صفر برسد و بهای خودرو در هفته اخیر دستخوش نوسان در محدوده قیمت‌های جزئی شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از پرشین خودرو،‌ بازار خودرو در ماههای پایانی سال همواره با افزایش تقاضا روبرو است و عرضه خودروهای مدل جدید معمولا عاملی برای تشویق خریداران به این بازار است اما بررسی ها نشان می دهد که بازار خودرو امسال با ورود به بهمن ماه همچنان با رکود تقاضا همراه است.

بیشتر بخوانید:

از نگاه فعالان بازار خودرو کماکان اساس بازار بر پایه انتظار استوار است و خریداران اگرچه در بازار حضور دارند اما خبرهای مثبت از مذاکرات عاملی شده تا همه به نوعی منتظر تعیین و تکلیف قیمت‌ها در بازار و نوسانات قیمت دلار باشند.

در حالی که با روند افزایشی تکمیل و تجاری سازی خودروهای ناقص خودروسازان و وعده سرعت بخشی به این جریان تا پایان امسال پیش بینی ها حاکی از تغییر رفتار بازار خودرو بود اما به اذعان فعالان بازار افزایش عرضه به بازار می تواند افت قیمت ها تاثیر گذار باشد .

در روزهای اخیر عمده واکنش ها در بازار خودرو به تحولات بازار ارز و اخبار مذاکرات بوده است جریانی که باعث بلاتکلیفی خریداران شده است و پیش بینی کاهش قیمت‌ها، موجب شده که خریداران دست نگه دارند و فروشندگان نیز منتظر ثبات قیمت‌ها هستند تا مصرف‌کنندگان به خرید ترغیب شوند.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران درحال حاضر نه کسی خودرو می‌فروشد و نه کسی خودرو می‌خرد.

قیمت‌ها نیز نسبت به هفته گذشته شاهد افزایشی نیست و حتی در اغلب خودروها کاهش قیمت های جزئی نیز دیده می‌شود.

سعید موتمنی با توجه به جریان بازار خودرو از ابتدای بهمن ماه گفت: در این هفته با خبرهای خوبی که از مذاکرات آمد بازار به ثبات و به یک آرامشی رسید با این وجود خریدار واقعی در بازار نیست و مردم منتظر کاهش قیمت هستند.

وی با بیان اینکه با وجود رکود همچنان شکاف قیمتی عمده خودروهای داخلی از کارخانه تا بازار بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است، افزود: طرح های فروش و اعلام تکمیل خودروهای ناقص خودروسازان تاکنون نتوانسته تغییر محسوسی در قیمت های بازار داشته باشد اما چنانچه قول‌های وزیر صمت و خودروسازان مبنی بر افزایش عرضه و تکمیل خودروی ناقص تا پایان سال عملی شود، پیش بینی می شود به رغم تاثیر اخبار سیاسی و نوسانات بازار ارز، بازار تا پایان سال روی تعادل را دیده و مصرف کننده با اطمینان از تثبیت قیمت ها به خرید ترغیب شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اشاره به اینکه لازمه ثبات در بازار خودرو تعادل در عرضه و تقاضا و ایجاد ثبات اقتصادی در بلند مدت است، تاکید کرد: با عمل به تعهدات شرکت‌ها و افزایش عرضه به بازار، انتظار می رود با ورود به سال آینده و ایجاد ثبات ارزی شرایط بهتری را در بازار خودرو و قیمت ها شاهد باشیم.

به گفته موتمنی در حال حاضر که واردات خودرو ممنوع است و خودروسازان نیاز بازار داخلی را تامین می‌نمایند اگر متناسب با نیاز بازار که بیش از یک میلیون دستگاه در سال است، خودرو تولید شود، مابه‌التفاوت قیمتی که نصیب سرمایه‌گذاران و سودجویان در بازار می‌شود، کاهش می‌یابد.

اما بررسی بازار خودرو در اولین هفته بهمن ماه نشان می دهد که اگر چه مدار قیمتی اغلب خودروها تا حدودی کاهشی بوده است اما این کاهش چندان چشم گیر نبوده است بگونه‌ای که ارزیابی ها حاکی است که در محصولات ایران‌خودرو قیمت سمند مدل ال‌ایکس ال ایکس با موتور EF7 282 میلیون تومان، سمند سورن پلاس ۳۱۶ میلیون تومان، دنا معمولی ۳۵۳ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ دو حدود ۲۷۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۳۰۹ میلیون تومان و ۲۰۶ صندوق دار ۳۰۸ میلیون تومان در بازار معامله می شوند.

همچنین در بازار محصولات سایپا کماکان پراید ۱۱۱ در محدوده ۱۸۷ میلیون تومانی قرار دارد و تیبا ۲ نیز با قیمت ۱۸۶ میلیون تومان، ساینا ۱۹۵ میلیون تومان، کوئیک اتوماتیک پلاس ۲۸۳ میلیون تومان، تیبا دو پلاس ۲۰۳ میلیون تومان و دنا پلاس توربو اتوماتیک ۵۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.