رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

قرص ویتامین دی را چه زمانی بخوریم؟

هیچ شکی وجود ندارد که ویتامین دی برای سلامتی و تندرستی ضروری است و برای داشتن استخوان‌های سالم، بهبود خلق و خو، سلامت روده و بسیاری موارد دیگر اهمیت دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از نمناک، اخیراً کارشناسان متوجه ارتباطی بین سطوح سالم ویتامین دی و علائم خفیف کووید-۱۹ شده اند، بنابراین تقریباً همه می توانند از مکمل ویتامین د بهره‌مند شوند اما زمان، نحوه و میزان مصرف آن کمی پیچیده‌تر است که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

زمان مناسب برای مصرف ویتامین دی

از آنجایی که ویتامین دی محلول در چربی است، آن را با معده خالی مصرف نکنید. برای جذب حداکثری، آن را با یک وعده غذایی قابل توجه و ترجیحاً با غذاهای حاوی چربی مانند آجیل، دانه ها و تخم مرغ مصرف کنید. پس در واقع بهترین زمان برای مصرف قرص ویتامین دی، خوردن آن همراه وعده غذایی یا خوردنی های مقوی است.

آیا مصرف ویتامین دی در شب فایده ای دارد؟

صحبت هایی وجود دارد که نشان می دهد بین مصرف مکمل ویتامین دی قبل از خواب و توانایی خوابیدن ارتباط وجود دارد. برخی مطالعات نشان داده اند که ویتامین دی با تولید ملاتونین مرتبط است و ریتم شبانه‌روزی را تنظیم و خواب را تحریک می کند همچنین تحقیقاتی وجود دارد که کمبود ویتامین دی را با برخی اختلالات خواب مرتبط می کند، در حالی که کمبود ویتامین دی ممکن است منجر به خواب ضعیف شود اما، هیچ ارتباط مستقیمی بین مصرف مکمل ویتامین دی در شب و کیفیت خواب بهتر وجود ندارد.

چگونه پی ببریم چه مقدار ویتامین دی باید مصرف کنیم؟

متخصصان بر این باورند که دریافت کافی ویتامین دی از غذا و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به تنهایی دشوار است، به همین خاطر این کمبود شایع می باشد. اکثر ما برای حفظ سطوح بهینه این ویتامین بین ۳۰ تا ۱۰۰ نانوگرم ویتامین دی در هر میلی لیتر خون نیاز داریم.

هنگامی که در حال خرید مکمل هستید، دو نوع ویتامین دی برای انتخاب وجود دارد، د۲ و د۳:

ویتامین د۲ مشتقات گیاهی است و برای کسانی که رژیم گیاهخواری دارند ترجیح داده می شود.

ویتامین د۳ معمولاً از لانولین ماهی یا گوسفند به دست می آید.

در حالی که هر دو شکل به افزایش ذخایر بدن شما کمک می کنند، د۳ دو برابر موثرتر است.

مصرف بیش از حد ویتامین دی ایمن است؟

سمیت ویتامین دی با دوزهای بسیار بالا اتفاق می افتد. مسمومیت با ویتامین دی نادر اما جدی است که می تواند باعث تهوع، استفراغ، تکرر ادرار و ضعف شود. برای تعیین بهترین دوز، با پزشک متخصص خود در مورد آزمایش سطح ویتامین دی برای یافتن سطح پایه صحبت کنید.

ویتامین دی را همزمان با سایر ویتامین ها مصرف کنیم؟

مولتی ویتامین‌های زیادی از جمله ویتامین‌های دوران بارداری وجود دارد که شامل ویتامین دی همراه ویتامین‌های دیگری مانند ویتامین ث می‌شود، بنابراین لازم نیست زیاد فکر کنید که آیا می‌توان آنها را با هم مصرف کرد. ویتامین های محلول در چربی مانند آ، ایی و ک باید همراه با غذا مصرف شوند، بنابراین مصرف آنها با هم منطقی است.

همچنین تحقیقاتی برای حمایت از مصرف مکمل منیزیم همراه با ویتامین دی وجود دارد، زیرا این ریزمغذی‌ها در کنار هم عمل می‌کنند. اگرچه برخی مکمل ها مانند پروبیوتیک ها و ویتامین های محلول در آب با معده خالی بهتر عمل می کنند، ممکن است بخواهید آنها را جداگانه و قبل از غذا مصرف کنید.

منابع غذایی ویتامین دی کدام هستند؟

ویتامین د جزء بسیاری از غذاهای سالم از جمله ماهی روغنی و زرده تخم مرغ است اما بیشتر بزرگسالان همچنان باید دوز مکمل مصرف کنند.

آیا تداخل دارویی با ویتامین دی وجود دارد؟

برخی از مواد مغذی مانند مواد معدنی آهن و کلسیم هرگز نباید با هم مصرف شوند زیرا در جذب یکدیگر اختلال ایجاد می کنند. خوشبختانه، هیچ تعامل شناخته شده ای بین ویتامین دی و سایر ویتامین ها، مواد معدنی یا مکمل های غذایی رایج وجود ندارد همچنین مصرف ویتامین دی با اکثر داروهای تجویزی بی‌خطر است، مگر اینکه داروساز یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی شما غیر از این توصیه کند.

اگر مصرف ویتامین دی را فراموش کنید چه می شود؟

اگر مصرف مکمل را فراموش کردید، نیازی به دو برابر کردن دوز بعدی نیست فقط به محض یادآوری آن را مصرف یا تا روز بعد صبر کنید.

بهترین راه برای یادآوری مصرف دوز روزانه ویتامین دی

مصرف مکمل ها در یک زمان خاص هر روز به رعایت این قانون کمک می کند، بنابراین برای نتیجه بهتر، مصرف مکمل ویتامین دی را بخشی جدایی ناپذیر از رژیم سلامت و تندرستی مانند نوشیدن آب، مسواک زدن دندان ها یا نوشیدن قهوه در نظر بگیرید حتی می توانید مکمل خود را در کنار لیوان نوشیدنی خود قرار دهید تا استفاده از مکمل ویتامین دی یادتان نرود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.