رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

نقد مسعود فراستی درباره فیلم دسته دختران + ویدیو

فراستی درباره کارگردانی دسته دختران اظهار داشت: به نظرم کارگردانی خانم قیدی از ویلایی ها کیلومترها عقبتر است. در ویلایی ها این فیلمساز نوید یک فیلمساز جدی اهل سینما را می دهد اما اینجا به نظر می آید که عقب نشینی هولناکی داشته است. ادامه نقد مسعود فراستی درباره فیلم دسته دختران را در مطلب زیر بخوانید.

اینتیتر – سحر زمانی؛ مسعود فراستی در برنامه هفت درباره فیلم دسته دختران بیان کرد: اوایل فیلم کاملا تحت تاثیر گلادیاتور و بازی های اسلاموشنی است و این امر به شدت از همان اول کار حس جنگ ما را خدشه دار می کند.میزان تعداد نماهای مدیوم شات در این فیلم اساسی است. یعنی به نظر می آید نود درصد نماها مدیوم شات است و این میزان از نمای نزدیک اصلا نمای جنگ نیست.

بیشتر بخوانید:

فراستی ادامه می دهد: به نظرم کارگردانی خانم قیدی از ویلایی ها کیلومترها عقبتر است. در ویلایی ها این فیلمساز نوید یک فیلمساز جدی اهل سینما را می دهد اما اینجا به نظر می آید که عقب نشینی هولناکی داشته است. شاید دلیلش این است که روی فیلمنامه کار نشده است. در این فیلم به این مهمی من باید خط و ربط ها را ببینم اما مهم ترین کاری که فیلمساز می کند ایجاد تیر و تخته است. یعنی مرتب شلیک و سر و صدا می شنویم که هیچ لحظه ای از جنگ دفاعی هشت ساله ما به من نمی دهد.

وی ادامه می دهد: خانم قیدی فرض را بر این گذاشته است که نباید روی فیلمانه آنقدر کار کند و شخصیت پردازی و فضاسازی انجام دهد. درواقع نه فضاسازی در فیلم وجود دارد نه شخصیت پردازی. یعنی ما فضای را که کاراکترها در آن هستند،نمی فهمیم. هیچی از شخصیت دختری که از همه جوان تر است نمی دانیم و باقی کاراکترها هم آشنا نمی شویم به غیر از یک کد کهآن می گوید بچه هایم فلان هستند و من می خواهم بمیرم. خب لطف کنید بمیرید. من جنگ مسئله ام است نه اینکه شما به خاطر چی می خواهید بمیرید.

فراستی در خصوص اهمیت دفاع مقدس افزود: این جنگ از نظر من افتخار تاریخ معاصر ایران ماست. شعار نمیدهم و از n سال قبل تا الان پایش نیز ایستاده ام. جنگ منحصر به فردی است. جنگی است که شبیه آن را در هیچکدام از جنگ ها حتی ویتنام هم نداریم.

فراستی درباره نکات فنی فیلم گفت: فیلمنامه واقعا وقت تلف می کند و به جای آن می توانست دو تا نکته فیلمنامه ای را باز کند. این کاراکترها می بایست تک تک شناخته می شدند.ما باید فرض کنیم اینها دسته دختران و دسته قهرمانان هستند اما کدام دسته دختران و کدام دسته قهرمانان؟ کجاست؟ کجا می ایستند؟ اینکه نیت دارند بیاستد، دمشان گرم! اما فیلمساز بلد نیست نیت را تبدیل به واقعیت و اجرا کند. در مجموع به نظر می آید یک پلاتن حسی هم نگرفته است. بازی گرفتن ها بسیار بد است یعنی واقعا نیکی کریمی مال این نقش نیست. تدوین چند نکته دارد و بسیار شلخته است. موسیقی متن چه چیزی دارد؟ کجای موسیقی متن سقوط خرمشهر را می شنویم؟

فراستی در پایان این ویدیو گفت: در انتها و تنها جایی که میخواهد از همه این مصیبت ها خلاص شود اما نمی تواند و تنها چیزی که باقی می ماند تیر و تخته است. یعنی وحشتناک سر و صدا می کند و این سر و صدا نشانه ای از رد گم کنی است و حداقل جنگ مشخص ما نیست. امیدوارم دوباره این کارگردان به سراغ خرمشهر برود و اینبار با ظرایف انسانها و مکان که به فضا تبدیل شده است دوباره فیلمی راجع به خرمشهر بسازد.

درباره فیلم دسته دختران

دسته دختران فیلمی از منیر قیدی است که در چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است. دسته دختران روزهای ابتدایی جنگ هشت ساله ایران و عراق را از نگاه زنان به تصویر می کشد. منیر قیدی& میلاد اکبر نژاد و ابراهیم امین نویسندگی این فیلم را بر عهده داشتند. نیکی کریمی، پانته آ پناهی ها، فرشته حسینی، هدی زین العابدین و حسین سلیمانی در این فیلم نقش آفرینی کردند. در ادامه ر این ویدیو نقد مسعود فراستی درباره فیلم دسته دختران را مشاهده خواهید کرد.

 

 

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مهناز می گوید

    فیلم شلخته ای بود. آدم نمی فهمید نیت اصلی این دخترا چی هست و مثلا اضافه شدن دختر کم نوجوان به دسته بی معنی بود
    نماها خیلی تو دل تیر و ترکش بود له اصطلاح انقدر هیاهو داشت و سر وصدا که داستان نداشت
    چند تا صحنه احساسی داشت ولی در کل قصه ی جالب و روایت درستی از شخصیت ها نداشت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.