نظر مسعود فراستی درباره چهلمین جشنواه فیلم فجر + ویدیو

در این ویدیو می توانید نظر مسعود فراستی درباره چهلمین جشنواه فیلم فجر را مشاهده کنید.

اینتیتر – سحر زمانی؛ مسعود فراستی، منتقد سخت پسند سینمای ایران با انتشار ویدیو بخش هایی از برنامه هفت در صفحه اینستاگرامی اش، نظر خود را درباره چهلمین جشنواهر فیلم فجر بیان کرد.

بیشتر بخوانید:

این منتقد سینما با کمال تعجب چهلمین جشنواره فیلم فجر را یکی بهترین دوره های این جشنواره دانست و اعتقاد داشت که حداقل سه فیلم خوب و قابل دفاع در چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر وجود دارد.

این جشنواره بهترین جشنواره چند سال اخیر بود

فراستی در بخش ابتدایی ویدیو عنوان کرد: برعکس همیشه شروع میکنم. از نظر من این جشنواره بهترین جشنواره چند سال اخیر بود. اصلا به من این حرف ها نمی آید؟! می آید. چرا به این شکل است؟ چون برای اولین مرتبه من حداقل در پانزده سال اخیر امکان نداشته جشنواره ای را پیدا کنم که بتوانم از چهار فیلم در آن دفاع کنم. در هر جشنواره به سختی یک یا یکی و نصفی فیلم بود که با وجود سخت گیری ام دفاع می کردم.

موقعیت مهدی افتخار سینمای ایران است

وی ادامه داد: در این جشنواره موقعیت مهدی را داریم که نه فقط افتخار این جشنواره بلکه افتخار سینمای ایران است. با حضور موقعیت مهدی جشنواره چهلم یک سر و گردن بالاتر از باقی جشنواره ها قرار گرفت. به این دلیل می گویم موقعیت مهدی افتخار سینمای ایران است که دارد راجع به آدماهایی حرف می زند که زنده هستند و درباره بهترین سالهای زندگی ما به درستی حرف می زند. به نظرم سه جایزه در حق فیلم بسیار نامردی است. این فیلم به یقین حداقل در ده تا پانزده سال گذشته، بهترین فیلم سینمای ایران است. این فیلم بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگری نقش اول، بهترین بازیگری زن ، بهترین موسیقی و بهترین تدوین را دارد که هچکدام در جشنواره دیده نمی شوند. من فکر می کنم جایزه ای که به فیلم دادند واقعا برای این بود دهن من، امثال من و مخاطب های جدی سینما را ببندند، نه این با اعتقاد داده باشند.

جایزه بهترین کارگردانی، ننگ جشنواره چهلم است

مسعود فراستی در ادامه به نقد از جایزه بهترین کارگردانی این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: فیلمی که کارگردانی اش در حد یک فیلم اولی هم نیست، فیلم آقای میرکریمی که جایزه بهترین کارگرانی را می گیرد! تفکرش هم کنار بگذاریم؛ تفکری که منحط در دفاع از سرمایه داری دلالی است. کارگردانی یعنی چه دوستان داور؟ آیا کارگردانی یعنی اینکه طراحی صحنه، فیلمبرداری، صدابرداری و هیچکدام از اینها را در فیلم نبینیم؟ اگر داشت که شما باز هم حاضر بودید باج دهید. جایزه بهترین کارگردانی، توهین آمیز، باج دادن و ترسیدن است. این جایزه ننگ جشنواره چهلم است.

وی در ادامه این ویدیو نیز به تعریف از دو فیلم موقعیت و مهدی و شادروان پرداخت و بیان داشت: درباره موقعیت مهدی باید بگویم بعد از مدت ها فیلمی دیدم که به ما مربوط است و اگر آدم باشیم ما را آدم تر می کند و اگر نباشیم، یک تکان محکم به ما می دهد. بعد از مدت ها من فیلمی دیدم که در کنار روایت فتح، مهاجر و دیده بان قرار می گیرد. موقعیت مهدی فیلمی امروزی است. خسرو کوچک فیلم به هیکل تمام قهرکنندگان از جشنواره می ارزد.

دومین فیلم اساسی جشنواره امسال شادوران است

فراستی افزود: به نظر من دومین فیلم اساسی جشنواره امسال شادوران است. یک فیلم بسیار کوچک و آدمیزدای که نه به دام ابتذال می افتد و نه قیافه روشنفکری می گیرد. حداقل سه بازی خوب در این فیلم است و یک کارگردانی خیلی خوب دارد. من از همینجا تبریکم را به کارگردانی شادروان می گویم که واقعا دستمریزاد دارد.

شب طلایی کارگردانی دارد

این منتقد سینما درباره فیلم یوسف حاتمی کیا گفت: شب طلایی کارگردانی دارد. فیلمی که جایزه کارگردانی به آن دادید( نگهبان شب) یک صدم کارگردانی این اثر را ندارد. یعنی دو جای دوربین درست ندارد. دو تا بازی گرفتن ندارد. یعنی چه سیمرغ به یک نابازیگر دهید که معلوم نیست فردا بازیگر باشد. شوخی می کنید! باج می دهید. جواب باجی نیز که برایشان کافی نبوده، قهر است که اگر تعداد جایزه هایی که من می خواهم به من داده نشود به جشنواره نمی آیم. خیلی لطف می کنید حداقل به من خیلی لطف می کنید که نمی آیید اما به داوران و مخاطب جشنواره توهین می کنید. آن یکی کارگردان دیگر نیز می گوید من دو سیمرغ گرفتم و برایم کافی است. چقدر خوب جواب مردم را با آن فیلم میدهد که نه دیده شد و حتی این داوری به نعل و به میخ زن هم چیزی برایش لحاظ نکرد. بهتر!

یکی از بزرگترین ویژگی های این جشنواره، فیلمسازان جوان بودند

فراستی ادامه داد: در این جشنواره فیلمساز جوان داریم. یکی از بزرگترین ویژگی های جشنواره این فیلمسازان جوان بودند. از یوسف حاتمی کیا تا کارگردانان شادروان و علفزار. فیلمساز جوانی که با رانت نیامده است و دستیاری و پادویی کرده است. اینکه من با فیلمنامه موافق نیستم و سوراخ دارد، بحثهای بعدی است.

وی در پایان گفت: اجازه ندهیم به جشنواره توهین شود. خبرها را می خوانید و کسی هم نیست جواب دهد. یکی از مهم ترین نکته های جمع بندی این جشنواره مخاطب است. ببینید برای موقعیت مهدی چه طیفی دست زدند. همه طیف ها بودند و همه سرتا پا بلند شدند و دست زدند. این یعنی جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم و یعنی افتخار جشنواره. چرا این را نمی فهمید و با آن فیلم بی اصل و نسب جشنواره را خدشه دار می کنید.

در این ویدیو نیز می توانید نظر مسعود فراستی درباره چهلمین جشنواه فیلم فجر را مشاهده کنید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.