رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

واکنش عارف به طرح صیانت

یک‌ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: صیانتی که در برابر شفافیت قرار گیرد صیانت نیست، کدورت و محدودیت است، در دهه پنجم انقلاب، زیبنده نیست که به جای گشایش‌آفرینی، انسداد را برگزینید.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایلنا، محمدرضا عارف در پاسخ به سوالی در خصوص طرح موسوم به صیانت که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و اثرات تصویب این طرح در بخش فناوری و اطلاعات کشور گفت: شخصا از همان زمان که زمزمه‌های در دستور کار قرار گرفتن این طرح در مجلس یازدهم به گوش رسید صراحتا گفته بودم که انقلابی‌گری به معنای تلاش برای تحدید و تهدید آزادی‌های مردم نباید باشد و اینگونه برخوردها با فضای تبادل اطلاعات، مردم مظلوم ایران را که با مشکلات گوناگون رو به رو هستند، عصبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به قرن اطلاعات و عصر هوشمندسازی، یادآور شد: در عصر هوشمندسازی به تدریج نظارت مدیریتی و کنترل متمرکز حذف می‌شود و نظارت غیرمتمرکز و توزیع شده جایگزین می‌شود به همین دلیل مقابله با فناوری ‌و پیشرفت‌های علم و فناوری امکان‌پذیر نیست و با این قبیل سیاست‌ها، فناوری پیشرفته با هزینه بالا خود را به کشور تحمیل می‌کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری محدودیت‌هایی که در ادوار مختلف در خصوص بعضی از فناوری‌ها از جمله ویدیو و ماهواره اعمال شده است، خاطرنشان کرد: نتیجه محدویت‌های بی‌جا تمرد از قانون است. اکنون یک برآورد آماری در کشور نشان می‌دهد که درصد بالایی از مردم از ماهواره استفاده می‌کنند، همانگونه که در گذشته زمانی که ویدیو را ممنوع کرده بودند، باز هم مردم از این فناوری به طرق مختلف استفاده می‌کردند.

وی با بیان اینکه بخشی از توسعه و پیشرفت علم در کشور مرهون فناوری اطلاعات و اینترنت است، خاطرنشان کرد: با طرح صیانت که طرحی محدویت‌کننده است، کسب و کارهایی که با استفاده از فضای مجازی و فناوری اطلاعات سالیانه برای چند صدهزار جوان تحصیل کرده با سرمایه‌گذاری حداقلی می‌تواند شغل ایجاد کند، آسیب جدی خواهد دید.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: بدترین راه‌حل برای مسائل و مشکلات پاک کردن صورت مساله است که در نهایت مشکلات را به چالش‌های غیرقابل حل تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: بجای طرح صیانت باید مکانیسم‌های تشویقی برای حضور جدی در فضای مجازی با تولید محتواهای قوی را دنبال کرد و پیام رسان‌هایی که همطراز پیام‌رسان‌ها و امکانات خارجی هستند را ایجاد و حمایت کرد.

عارف خطاب به مسئولان دست اندرکار فناوری اطلاعات و نمایندگان مجلس گفت: فضای اینترنت یک فضای رقابتی است اگر امکان رقابت نداشته باشیم، حذف می‌شویم. پس عقلانیت حکم می‌کند، به جای تلاش برای محدود کردن فضای مجازی امکان رقابت و دست برتر کشور را در این فناوری فراهم کنید ولی متاسفانه این قبیل طرح‌ها رتبه نامناسب فعلی کشور در IT را در جهان بدتر می‌کند.

وی با بیان اینکه مسئولان از تجربه ممنوع کردن ماهواره عبرت بگیرند و راه تمرد از قانون را فراهم نکنند در پاسخ به این سوال که اهداف پیدا و پنهان طرح صیانت چیست، گفت: اصولا به دنبال نیت‌خوانی افراد نیستم ولی باید بگویم که این طرح محصول قهر اکثریت مردم با صندوق‌های رای است تا نمایندگان اقلیتی از جامعه به بهانه صیانت از فضای مجازی، جلوی گردش آزاد اطلاعات را بگیرند و مانع از باخبر شدن اکثریت از چگونگی انتقال منابع به سوی اقلیت شوند و در آینده نیز بر سیطره اقلیت تداوم بخشند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: بی‌شک هر چقدر هم دستگاه قضایی سالم باشد بدون مشارکت مردم در کار مبارزه با فساد موفق نخواهد بود و مشارکت مردم تنها با دستیابی آزادانه به اطلاعات میسر است.

وی با بیان اینکه صیانتی که در برابر شفافیت قرار گیرد صیانت نیست، کدورت و محدودیت است، گفت: میل برای تحدید و تهدیدِ روز افزونِ آزادی‌های اجتماعی و سیاسی و گام نهادن در مسیر انسداد آفرینی فزاینده، علاوه بر تشدید شکافِ ملت_حاکمیت، امنیت ملی ما را با چالش‌های اساسی مواجه می‌کند. در دهه پنجم انقلاب، زیبنده نیست که به جای گشایش‌آفرینی، انسداد را برگزینیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.