رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

عجیب‌ترین دلایل بروز خارش در ناحیه گلو

خارش گلو یکی از مشکلاتی است که می‌تواند به دلایل مختلف بروز کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خارش گلو می‌تواند به دلیل طیف گسترده‌ای از مسائل رخ دهد. در این موارد فرد به طور مکرر دچار سرفه شده و ممکن است سیستم دفاعی بدن در این زمینه تحریک شود. همچنین التهاب گلو و آب ریزش بینی نیز می‌تواند به دلیل خارش گلو رخ دهد.

بیشتر بخوانید:

در این مطلب به رایج‌ترین دلایل بروز خارش گلو می‌پردازیم:

۱- کم آبی بدن: یکی از اصلی‌ترین دلایل خارش گلو کم آبی بدن است که این موضوع ناشی از نوشیدن ناکافی آب، اسهال، استفراغ، قرار گرفتن طولانی مدت در زیر نور آفتاب، و تعریق زیاد است. کم آبی بدن خود را با علائمی همچون خارش گلو، تشنگی، کاهش حجم ادرار، سطح پایین فشار خون، خشکی دهان، پوست و چشم نشان می‌دهد.

۲- رینیت آلرژیک (تب یونجه): این بیماری یک التهاب مربوط به پوشش داخلی بینی بوده که به وسیله یک عامل آلرژی زا مانند گرده بروز می‌کند. علائم تب یونجه شامل خارش گلو و بینی، عطسه، آب ریزش بینی، و سرفه خشک می‌شود.

۳- آلرژی غذایی: این حالت در زمانی رخ می‌دهد که به دلیل یک محرک غذایی بدن پاسخ التهابی شدیدی از خود نشان می‌دهد. این التهاب می‌تواند در تمامی نقاط بدن مانند دهان، پلک ها، زبان یا گلو رخ دهد که باعث سخت شدن تنفس در فرد می‌شود.

۴- تحریک کننده‌های گلو: قرار گرفتن در معرض موادی که باعث تحریک گلو می‌شود نیز می‌تواند از دلایل خارش گلو باشد. رایج‌ترین این تحریک کننده‌ها شامل دود سیگار، استعمال دخانیات، دود ماشین ها، مواد شوینده و سفید کننده ها، و مواد سمی است.

۵- سرما خوردگی و یا عفونت گلو: برخی بیماری‌ها مانند سرماخوردگی، عفونت گلو و یا فارنشیت می‌تواند باعث خارش گلو شود. این خارش به دلیل بروز التهاب و درد در ناحیه گلو است. از دیگر علائمی که فرد در این زمان با آن مواجه می‌شود می‌توان به آبریزش بینی، سرفه، تب، خارش گوش، لرز، و احساس ناخوشی عمومی اشاره کرد.

۶- رفلاکس معده: بازگشت اسید معده به مری و متعاقب آن تحریک گلو می‌تواند از دلایل خارش گلو باشد.

۷- عوارض جانبی داروها: برخی دارو‌ها دارای عوارض جانبی مانند خارش گلو هستند. با این حال، نباید این حالت را با آلرژی اشتباه گرفت. دارو‌های کاهنده فشار خون می‌توانند باعث ایجاد عوارض جانبی خارش گلو در بیمار شوند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.