توافق وین به کجا رسید؟

توافق وین به کجا رسید؟ گام های نهایی این توافق برداشته شده است؟ در این مطلب گزارشی از اتفاقات اخیر مذاکرات وین را ارائه می دهیم.

اینتیتر – سحر زمانی؛ آنطور که اخبار روزهای اخیر نشان می دهد توافق وین نزدیک است و گام های نهایی در این دوره از مذاکرات برداشته شده است. در این راستا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین اعلام کرده است که احتمالا تا اواسط هفته آینده توافق وین حاصل می شود.

بیشتر بخوانید:

روز گذشته نیز رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مذاکره و رایزنی با مقامات کشورمان، به ایران سفر کرد. گروسی پس از انجام گفتگوها با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور، به توافقاتی در حل و فصل موضوعات مطرح شده دست یافتند و در این خصوص بیانیه ای مشترک را صادر کردند. این توافقات نشان می دهد که ایران هر لحظه به توافق وین نزدیک می شود.

در آخر هفته گذشته نیز نمایندگان کشورهای فرانسه و انگلیس در وین، روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند و خبر از نزدیک بودن توافق دادند. همچنین طبق خبری که ایسنا منتشر کرده است، امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، روز جمعه با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگویی تلفنی داشتند و روند مذاکرات را رو به پیشرفت دانستند. بورل در این تماس تلفنی بیان کرد از نظر ما عمده درخواست های جمهوری اسلامی ایران در توافق پیش رو مورد توجه قرار گرفته است. ما به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات ایران و ۱+۴ مایلیم بگوییم که گفتگوها در مسیر پیشرفت و رسیدن به نتیجه نهایی قرار دارد. امیر عبداللهیان نیز در این گفتگو گفت: ما برای نهایی کردن توافق خوب و فوری آمادگی داریم. اما شتاب و عجله طرف غربی نمی تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود.

اکنون نماینده های کشورهای شرکت کننده در مذاکرات، وین را ترک کردند و به احتمال زیاد و طبق گفته اولیانوف جلسه نهایی مذاکرات در اواسط هفته آینده برگزار می شود. با وجود اخبار مثبتی که در خصوص توافق وین وجود دارد، این مذاکرات هنوز نهایی نشده و همچنان بر سر موضوعاتی با آمریکا توافقی صورت نگرفته است.

به گزارش رویترز، در این میان احتمالاتی از مذاکره مستقیم ایران و آمریکا وجود دارد اما دیپلمات ها این احتمالا را رد کردند.

با توجه به اینکه توافق نهایی هنوز حاصل نشده است و آمریکا در حال بررسی درخواست های جمهوری اسلامی ایران است، شب گذشته اخباری در خصوص درخواست تضمین از جانب روسیه درباره برجام منتشر شد. طبق گزارش رویترز، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره تحریم‌ های جدید اعمال شده آمریکا علیه روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین گفت: ما تضمینی می‌ خواهیم که این تحریم‌ ها به هیچ وجه روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌ گذاری مقرر در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تحت تاثیر قرار نمی‌ دهد. او در این باره ادامه داد: ما خواستار تضمینی کتبی شده‌ ایم که روند فعلی آغاز شده توسط آمریکا به هیچ وجه به حق ما برای تجارت، همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری نظامی-فنی آزاد و کامل با این کشور اسلامی [ایران] آسیبی وارد نکند. به دنبال اقدام روسیه، چین نیز خواستار جنین تضمینی از آمریکا شد.

طبق خبر ایسنا، وزارت امورخارجه آمریکا در واکنش به درخواست تضمین روسیه، اعلام کرد، تحریم‌ های روسیه به توافق هسته‌ ای با ایران ارتباطی ندارد و به آن آسیب نمی‌ زند.

درخواست تضمین برجامی روسیه و چین واکنش های بسیاری را در میان سیاسیون برانگیخت. حال باید منتظر ماند و دید که آمریکا در قبال این درخواست ها چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.