رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

مطمئنیم احیای برجام فرصت اقتصادی چشم‌گیری برای روسیه ایجاد نخواهد کرد

مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری با گفتن این که هنوز برخی مسائل در مذاکرات وین باقی مانده‌اند،‌ تاکید کرد که احیای برجام «فرصت اقتصادی چشم‌گیری» برای روسیه که یکی از کشورهای عضو توافق است و اخیرا مشمول تحریم‌های آمریکا شده است، ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که چه اطلاعات جدیدی از مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای [برجام] وجود دارد و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سفر پیش رویش به بروکسل تا چه اندازه در دیدار با همتایانش به این موضوع خواهد پرداخت، گفت: او فرصت این را خواهد داشت با شرکایمان در تروئیکای اروپا، یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس [کشورهای اروپایی برجام] که هر سه عضو گروه ۱+۵ هستند، همچنین با اتحادیه اروپا که نقش مهمی در هماهنگ‌سازی ۱+۵ دارد، گفت‌وگو کند.

بیشتر بخوانید:

سالیوان افزود: این که اوضاع در حال حاضر چگونه می‌باشد، این است که در طی چند هفته گذشته، پیشرفت کرده‌ایم. هنوز برخی مسائل باقی مانده‌اند. مشغول کار کردن روی این مسائل هستیم. معلوم نیست به نتیجه برسد یا نه، اما سخت در تلاشیم دیپلماسی را به جایی برسانیم که بتوانیم برنامه هسته‌ای ایران را دوباره به داخل جعبه بازگردانیم.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا انجام شدن یک توافق در وین موجب خواهد شد پول بیشتر یا آزادی بیشتری برای استفاده از پول در اختیار ایران قرار بگیرد و این در عوض مثل یک رگ حیاتی برای اقتصاد روسیه [با وجود تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه آن] خواهد شد، بیان کرد: اول این که، روسیه هم علنی و هم غیرعلنی این پیشنهاد را مطرح کرد که ایران باید به نوعی تماما از برنامه تحریم‌ها کنار گذاشته شود که هیچ یک از طرفین آن را نپذیرفتند. بنابراین،‌ تنها مسئله تحریم‌ها که در چارچوب برجام به روسیه مربوط است، به تحریم‌هایی علیه ایران ربط دارد که [بدون آن‌ها] بتواند به طور مثال، با مقامات سازمان انرژی اتمی روسیه برای انتقال اورانیوم غنی‌شده‌شان به خارج از کشور، همکاری کنند.

او در این راستا افزود: بنابراین، ما مطمئنیم اگر قرار باشد بر اساس اصل پایبندی در ازای پایبندی به برجام بازگردیم، موجب ایجاد فرصت اقتصادی چشمگیری برای روسیه نخواهد شد و ما هر اقدام اجرایی لازمی برای اطمینان یافتن از این انجام خواهیم داد.

اظهارات سالیوان در پی این مطرح می‌شود که با ایجاد تغییراتی در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های اقتصادی توسط‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بر اشخاص و نهادهای روسی، دور هشتم مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای با پیچیدگی‌هایی مواجه و چند روز پیش، تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

این وقفه در حالی به دنبال تحولات اخیر پیش آمد که به گفته طرفین، پیشرفت‌های چشم‌گیری در آن ایجاد شده بود.

بخشی از این تحولات، کشمکش‌هایی است که در روابط واشنگتن – مسکو در زمینه درخواست روسیه مبنی بر دریافت ضمانت کتبی از آمریکا جهت مصون ماندن روابط اقتصادی-تجاری‌اش با ایران از تحریم‌ها ایجاد شده است. دولت آمریکا موضوع تحریم‌های روسیه را که در پی حمله آن به اوکراین اعمال شده‌اند به روند مذاکرات وین بی‌ربط دانسته و با هرگونه صدور معافیت یا ارائه تصمین در این زمینه، مخالفت کرد.

در این راستا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدتی قبل با اشاره به اینکه واشنگتن شراکت مسکو در پروژه‌های هسته‌ای ایران ذیل برجام را تحریم نخواهد کرد، مدعی شد که این کشور به روسیه اجازه نخواهد داد از توافق هسته‌ای به عنوان راه گریزی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین استفاده کند.

مدتی پیش، جن ساکی سخنگوی‌ کاخ سفید در یک کنفرانس خبری در پی این وقفه ایجاد شده در مذاکرات، درباره تعامل آمریکا با روسیه در زمینه توافق هسته‌ای، گفت: آمریکا به تعامل با روسیه در مذاکرات وین ادامه می‌دهد و نمی‌خواهد این مسئله را به تحریم‌هایی که به خاطر حمله به اوکراین بر روسیه اعمال شده‌اند، ربط بدهد.

ساکی در این راستا بیان کرد: تیم ما به همکاری با شرکایمان در توافق [هسته‌ای] ایران، از جمله روسیه، ادامه می‌دهد. ما بر این عقیده‌ایم که روسیه منافع مشترکی در زمینه ممانعت از دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای دارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.