رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

توافق هسته‌ای «در حالت احتضار» نیست

مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالی درباره وضعیت فعلی توافق هسته‌ای و تلاش‌ها برای احیای آن پاسخ داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که با توجه به این که به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای «در حالت احتضار» است، آمریکا چه کاری برای ممانعت از دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد، گفت: من توصیف «در حالت احتضار» را قبول ندارم. من می‌گویم ما پیش‌رفت‌های قابل توجهی در حل‌وفصل تعداد چشمگیری از مسائلی داشته‌ایم که برای بازگشت ما به توافق بر مبنای پایبندی در ازای پایبندی ضرورت دارند. ما همچنان به دنبال راه حل دیپلماتیک هستیم که بر برنامه هسته‌ای ایران محدودیت اعمال کند.

بیشتر بخوانید:

سالیوان ادامه داد: مسلما، اگر دیپلماسی با موفقیت روبه‌رو نشود، ما به صورت تنگاتنگ با شرکای بین‌المللی‌مان همکاری خواهیم کرد تا فشار بر ایران را افزایش دهیم.

مشاور امنیت ملی آمریکا درباره رویکرد دولت جو بایدن در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفت: تفاوت میان رویکرد دولت بایدن نسبت به ایران و رویکرد دولت قبلی این است که ما ظرفیت بسیج کردن حمایت متحدان مهم را داریم، به ویژه در اروپا که در دولت قبلی شکافی میان آن‌ها و آمریکا در زمینه مسئله ایران وجود داشت.

اظهارات سالیوان در پی این مطرح می‌شود که با ایجاد تغییراتی در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های اقتصادی توسط‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بر اشخاص و نهادهای روسی، دور هشتم مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای با پیچیدگی‌هایی مواجه و چند روز پیش، تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

این وقفه در حالی به دنبال تحولات اخیر پیش آمد که به گفته طرفین، پیشرفت‌های چشم‌گیری در مذاکرات ایجاد شده بود. بخشی از این تحولات، کشمکش‌هایی است که در روابط واشنگتن – مسکو در زمینه درخواست روسیه مبنی بر دریافت ضمانت کتبی از آمریکا جهت مصون ماندن روابط اقتصادی-تجاری‌اش با ایران از تحریم‌ها ایجاد شده است. دولت آمریکا موضوع تحریم‌های روسیه را که در پی حمله آن به اوکراین اعمال شده‌اند به روند مذاکرات وین بی‌ربط دانسته و با هرگونه صدور معافیت یا ارائه تصمین در این زمینه، مخالفت کرد.

در این راستا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدتی قبل با اشاره به اینکه واشنگتن شراکت مسکو در پروژه‌های هسته‌ای ایران ذیل برجام را تحریم نخواهد کرد، مدعی شد که این کشور به روسیه اجازه نخواهد داد از توافق هسته‌ای به عنوان راه گریزی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین استفاده کند.

جوزپ بورل، مسئول سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در پیامی توییتری درباره مکث در مذاکرات وین گفته بود: به دلیل عوامل خارجی به مکث در گفتگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و توافق ادامه خواهم داد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در این باره تاکید کرد: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفتگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

علاوه بر این، حسین امیر عبداللهیان که اخیرا به سوریه سفر کرده بود، در جمع خبرنگاران درباره روند مذاکرات وین گفت: معتقدیم امروز بیش از هر زمان دیگری به توافق و نهایی کردن توافق در وین نزدیک شده‌ایم. ما آخرین پیشنهادات خود را برای رسیدن به نقطه قطعی توافق از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به آمریکا ارائه داده ایم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: به طرف آمریکایی به صراحت اعلام کرده‌ایم از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد. اگر طرف آمریکایی واقع بینانه برخورد کند، آمادگی داریم در آینده نزدیک توافق را با حضور وزیران امور خارجه عضو کمیسیون مشترک برجام در وین نهایی کنیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.