رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

نوشیدنی های مفید در ماه مبارک رمضان

تامین آب بدن برای روزه داران یکی از نکات مهمی است که نباید از آن غافل شوند

به گزارش اینتیتر به نقل از صدا و سیما،‌۶۰ درصد بدن انسان را آب تشکیل می دهد بنابراین روزه داران در ماه مبارک رمضان مراقب هیدراتینه کردن بدنشان باشند .کم آبی باعث می شود بدن شما الکترولیت مورد نیاز خود را دریافت نکند. الکترولیت ها سیگنال های الکتریکی را از یک سلول به سلول دیگر منتقل می کنند. زمانی که تعادل میزان الکترولیت ها در بدن به هم می خورد، بدن با تشنج واکنش نشان می دهد.

بیشتر بخوانید:

مصرف آب بین وعده های غذایی ممنوع

غلامرضا کردافشاری متخصص طب سنتی معتقد است: «کم‌آبی و تشنگی، باعث اختلال در وضع آب و الکترولیت‌ها در بدن شده و سلامتی را به مخاطره می‌اندازد. به‌همین خاطر، یکی از اقداماتی که روزه‌داران باید به آن توجه کنند این است که آب را بین وعده‌های غذایی مصرف نکنند چون باعث بروز نفخ و اختلال در هضم غذا می‌شود، همچنین در وعده افطار و سحر از غذاهای نشاسته‌دار کمتر مصرف کنند چون این غذاها برای هضم به آب زیادی احتیاج دارند.»

بهترین مایعات ، برای رفع تشنگی روزه داران :

شیر و خرما

خوردن شیر و خرما بعد از افطار به دلیل دارا بودن منابع غنی از فیبر و قند خیلی سریع کالری و قند موردنیاز بدن شما راتامین می کند و فوری احساس ضعف و گرسنگی را در شما از بین می برد .

شربت خاک شیر

دانه های خاکشیر این قابلیت را دارد که درون خود آب را ذخیره سازی کند. زمانیکه دانه های خاکشیر وارد دستگاه گوارش می شوند اندک اندک آب درون خود را آزاد می کنند و به بدن آبرسانی می کنند .بنابراین در ساعات طولانی می‌تواند نیاز بدن به آب را تامین کند.روزه داران در وعده های غذایی خود از شربت خاک شیر غافل نشوند تا از تشنگی روزه داری و تامین آب بدن خود در امان بمانند .

آب یخ ممنوع

.آب یخ رگ های خونی را منقبض می کند و فرایند هضم غذا را مختل می کند.تشنگی در ماه رمضان آنقدر به روزه داران فشار می آورد که به محض رسیدن وقت افطار، خیلی‌ها لیوان‌ها را با آب یخ پر کرده و شروع به نوشیدن مقدار زیادی آب می‌کنند. متخصصان تغذیه اما معتقدند این روش نادرست است.

به گفته آنها، برای رفع تشنگی پس از افطار نیز آب سرد را نباید به یک‌باره نوشید، بلکه باید مزه‌مزه کردو به آرامی نوشید، نوشیدن آب به یک‌باره، حرارت بدن را از بین نمی‌برد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، نوشیدن مقدار قابل‌توجهی آب، هنگام افطار بر آنزیم‌های هضم غذا و اسید معده تأثیر بدی برجای می‌گذارد. مصرف آب یخ شاید در ظاهر باعث رفع تشنگی شود اما واقعیت این است که تشنگی را بیشتر می‌کند، به همین خاطر توصیه می‌شود روزه‌داران از خوردن آب یا نوشیدنی‌های خیلی سرد در وعده افطار خودداری کنند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.