رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

عمر مفید باتری ماشین چند سال است؟

همان‌طور که می‌دانید، ماشین‌ها برای حرکت به سوخت و موتور قدرتمند نیاز دارند. اما آنچه زمینه این حرکت را به وجود می‌آورد، باتری است.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو،‌ بدون باتری ماشین به هیچ وجه روشن نمی‌شود و تمام اجزای الکتریکی همچون سیستم صوتی و تصویری، چراغ‌ها، برف‌پاک‌کن و سیستم تهویه هوا از کار می‌افتند. به همین خاطر بسیاری رانندگان تمایل دارند بدانند عمر مفید باتری خودرو چند سال است و چه زمانی باید نسبت به تعویض آن اقدام کنند؟

بیشتر بخوانید:

طول عمر باتری خودرو توسط شرکت سازنده تعیین و روی آن درج می‌شود. این عدد معمولا بین ۲ تا ۳ سال است اما اگر خوش‌شانس باشید و به خوبی از باتری مراقبت کنید، تا ۵ سال نیازی به تعویض آن نخواهید داشت. به بیان بهتر، تا با علائمی همچون کم شدن نور چراغ‌ها، روشن شدن چراغ چک خودرو، استارت نخوردن ماشین و نقص عملکردی سیستم‌های الکتریکی مواجه نشدید، نیازی نیست به فکر عوض کردن باتری باشید. اما عوامل تأثیرگذار بر طول عمر باتری کدام است؟

نوع باتری

باتری‌های اسیدی یا سیلد در مقایسه با باتری‌های اتمی یا غیر سیلد بیشتر عمر می‌کنند.

فاکتورهای مربوط به رانندگی

عمر باتری بسته به اینکه فرد در چه نوع جاده‌ای رانندگی می‌کند، چه کسری از ساعت در ترافیک است و چند مرتبه در روز استارت می‌زند، ممکن است کم یا زیاد شود.

وضعیت سلامت تجهیزات برقی خودرو

بدیهی است هر چه وضعت سلامت تجهیزات برقی بهتر باشد، طول عمر باتری نیز بیشتر است. بنابراین جهت استفاده بهینه از باتری، بهتر است هر چند مدت یک‌بار لوازمی همچون دینام، سیستم روشنایی، شمع و وایر را چک کنید.

نحوه مراقبت از باتری

در صورتی که راننده بتواند به خوبی از باتری خودرو نگهداری کند و اموری همچون تمیزکاری، بررسی جعبه محافظ و شارژ به موقع باتری را به تعویق نیندازد، عمر مفید باتری تا چند سال بالا می‌رود.

برند باتری

برخی از سازندگان باتری،محصولاتی متناسب با استانداردهای روز دنیا تولید می‌کنند. بدیهی است چنین باتری‌هایی باکیفیت‌تر هستند و طول عمر بیشتری دارند.

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، رعایت چند نکته ساده می‌تواند طول عمر باتری را به طور قابل‌توجهی افزایش دهد. در مقابل، عواملی نیز وجود دارند که عدم رسیدگی به آن‌ها به باتری آسیب می‌رساند:

آب و هوای نامساعد

شاید جالب باشد بدانید که رانندگی در هر دو آب و هوای گرم و سرد می‌تواند سلامت باتری را تحت‌الشعاع قرار دهد. رانندگی در هوای سرد باعث فشار آمدن به باتری می‌شود. رانندگی در هوای گرم و حرارت بیش از اندازه موتور نیز می‌تواند مایعات درون باتری را به بخار تبدیل کرده و به باتری آسیب برساند.

اشتباهات رانندگی

اشتباهات رانندگی نظیر خاموش کردن خودرو پیش از کار انداختن سیستم‌های برقی، در طولانی‌مدت باعث کاهش عمر مفید باتری می‌شود.

معیوب بودن دینام خودرو

وجود هرگونه عیب در دینام خودرو باعث می‌شود تا باتری به طور کامل شارژ نشده و به مرور زمان خراب شود.

خرابی کابل و شارژ نامناسب باتری

پوسیدگی و شل بودن کابل‌ها باعث می‌شود جریان برق به خوبی انتقال پیدا نکند و باتری هنگام به کار انداختن موتور فشار بیشتری را متحمل شود. خرابی کابل، عملکرد سیستم شارژ را نیز مختل کرده و عمر باتری را کاهش می‌دهد.

برق‌دزدی اتومبیل، خوردگی ترمینال‌های باتری و توقف و استارت زدن زیاد در بازه زمانی کوتاه نیز از عمر مفید باتری کم می‌کنند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.