نقد و تحلیل سریال شرلوک

داستان های جنایی و کارآگاهی همواره جذابیت بسیاری برای دنبال کردن دارند. با نقد و تحلیل سریال کارآگاهی شرلوک همراه باشید تا شما را با دنیایی از هوش و ریزه بینی آشنا کنیم.

اینتیتر – سحر زمانی؛ شرلوک، داستانی درباره یک کارآگاه نابغه و یک دکتر عاشق دردسر است. شرلوک هلمز و جان واتسون شخصیت های اصلی این داستان، در خیابان بیکر ۲۲۱ شهر لندن، به دنبال حل پیچیده ترین پرونده های جنایی تاریخ هستند. شرلوک با ریزه بینی، استنتاج های دقیق و به کار گرفتن مغز جان، حل نشدنی ترین پرونده ها را در کمتر از چند ساعت حل می کند و جان نیز قصه ی این پرونده ها را در وبلاگش منتشر می کند.

بیشتر بخوانید:

شرلوک از آن دست سریال هاییست که پس از تمام شدنش حسرت آن را می خورید که ای کاش حافظه تان پاک می شد تا بار دیگر به تماشای این سریال بنشینید. شرلوک هلمز به قدری جذاب و گیرا است که تا قسمت آخر فصل پایانی آن بدون وقفه آن را تماشا خواهید کرد.

شاید با خود بگویید که شرلوک نیز مانند دیگر داستان های کارآگاهی دیگر، تنها به دنبال حل چند پرونده است و نکته خاص دیگری ندارد. اما در این خصوص باید گفت که شرلوک هلمز بدین شکل نیست و در خلال حل این پرونده ها، مفاهیم عمیق دوستی، عشق و رنج را به خوبی برای مخاطبانش به تصویر می کشد و فراتر از یک داستان جنایی ساده می رود.

سریال شرلوک یک مجموعه تلویزیونی انگلیسی و اقتباسی بی نقص از داستان‌ های کارآگاهی شرلوک هلمز اثر آرتور کانن دویل است. این سریال در چهار فصل سه قسمتی، داستان های هیجان انگیز خود را روایت می کند. استیون موفات و مارک گیتیس از سازندگان این سریال هستند. بندیکت کامبربچ در نقش شرلوک و مارتین فریمن در نقش جان واتسون نقش آفرینی می کنند. ساخت این سریال از سال ۲۰۱۰ آغاز و در سال ۲۰۱۷ به پایان رسید. مارک گیتیس، اندرو اسکات، روپرت گراوس، لوئیز بریلی، آماندا ابینگتون و لارا پالور از دیگر بازیگران این سریال هستند. در ادامه به شرح داستان و نقد و تحلیل سریال شرلوک خواهیم پرداخت.

داستان سریال شرلوک

سریال شرلوک داستان دو موجود خوره ی دردسر را روایت می کند. کارآگاهی که ضریب هوشی بسیار بالایی دارد و با کوچک ترین جزئیات، دست به درست ترین استنتاج ها می زند. و دکتری که سرباز بوده و به تازگی از جنگ برگشته اما به شدت دلتنگ هیجاناتی است که در جنگ تجربه کرده است. شرلوک و جان در قسمت اول این سریال در خیابان بیکر ۲۲۱ با یکدیگر هم خانه می شوند. شرلوک که با یک نگاه تمام راز و رمز جان واتسون را فهمیده است، از او می خواهد تا در حل پرونده مطالعه صورتی او را همراهی کند و جان نیز با جان و دل می پذیرد تا بار دیگر هیجانات سرسام آوری را تجربه کند. و این آغازی است برای ماجراجویی های دیوانه وار شرلوک و جان واتسون.

نقد و تحلیل سریال شرلوک

علم استنتاج مهمترین روشی است که شرلوک برای حل پرونده هایش به کار می برد و براساس آن در کمترین زمان ممکن آنها را حل می کند. جان واتسون نیز در این بین بیکار نمی نشیند و شروع به نوشتن وبلاگی درباره پرونده هایشان می کند که همین امر موجب شهرت او و شرلوک می شود.

هر قسمت از این سریال حول محور پرونده ای مجزا می چرخد اما در نهایت اکثر این پرونده ها ربطی به هم دارند و داستان این سریال را یکپارچه می کنند. داستانی که از غنای کافی برخوردار است و مخاطب خود را به خوبی سیراب می کند.

نقد و تحلیل سریال شرلوک

شرلوک سریال خوش ساختی است و همه ی عناصر یک سریال خوب را در خود دارد. مهمترین نقطه قوت سریال که پیشتر هم به آن اشاره کردیم، داستانی است که روایت می کند؛ داستانی یکپارچه با فیلمنامه ای درست. فیلمنامه ای که سوراخ ندارد و تاریخچه مفید و کاملی از شخصیت هایش به ما می دهد. ما به خوبی شاهد رشد شخصیت های این سریال در فرآیند داستان هستیم. به عنوان مثال به رابطه شرلوک و جان به خوبی پرداخته شده است و ما می توانیم شکل گیری عمق این رابطه را به درستی درک کنیم.

نقد و تحلیل سریال شرلوک

یکی دیگر از نکات مثبت شرلوک، انتخاب درست بازیگران است. بندیکت کامبربچ کاملا در نقش شرلوک هلمز نشسته است و جان فریمن نیز یک جان واتسون تمام عیار برای شرلوک است. دیگر بازیگران فیلم نیز بازی های به اندازه و دور از اغراقی را از خود ارائه می دهند و داستان سریال را با بازی های روانشان برایمان روایت می کنند.

نور، رنگ، موسیقی و قاب بندی های سریال شرلوک همه در جای خود قرار گرفته اند و باعث دلزدگی مخاطب نمی شوند. در نهایت کارگردانی این فیلم توانسته است بهترین تصویر را از فیلمنامه ارائه دهد و مخاطب را از نتیجه کار راضی نگه دارد.

در آخر باید بگوییم سریال شرلوک ممکن است مقداری داستان توهم توطئه را در شما تقویت کند اما به شدت ارزش تماشا کردن را دارد. از اینکه ما را همراهی کردید، سپاسگزاریم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.