رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ارتباط مستقیم با ایران نداریم

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک‌ کنفرانس خبری به سوالاتی درباره سفر نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به تهران برای رایزنی درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین پاسخ داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات جدیدی از مذاکرات وین موجود است یا نه، گفت: هیچ‌ اطلاعات جدیدی برای ارائه وجود ندارد. هنوز در همان نقطه‌ای هستیم که آخرین بار راجع به آن صحبت کردیم. ارزیابی ما هنوز این است که اگر قادر باشیم به بازگشت دوجانبه به پایبندی دست بیابیم، به وضوح این اتفاق در راستای منافع امنیت ملی ما خواهد بود چون دوباره موجب اعمال محدودیت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی بر برنامه هسته‌ای ایران می‌شود که از بسیاری جهات از سال ۲۰۱۸ محدودنشده بوده و گام‌های بلندی رو به جلو برداشته است، به نحوی که برایمان قابل قبول نیست. ما بعد از بحثی که بار قبل کردیم، چیز بیشتری برای به اشتراک گذاشتن با شما نداریم.

بیشتر بخوانید:

پرایس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا اظهارات او به معنای این است که هیچ اطلاعاتی از اولین روز سفر انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرت وین به تهران در اختیار ندارد، گفت: من اطمینان دارم که تیم ما با انریکه مورا و تیم او در تماس خواهد بود. انریکه مورا پیام‌ها را انتقال می‌داده است. این نقشی است که مدتی‌ست بر عهده داشته. من مطمئنم تیم ما فرصت صحبت کردن با او را درباره مدتی که در آن‌جا[ایران] گذرانده، خواهد داشت. همچنین مطمئنم نمی‌توانیم چیز زیادی از آن صحبت‌ها را به اشتراک بگذاریم.

او در ادامه در پاسخ به این که آیا آخرین پیامی که رد و بدل شده است، از سوی واشنگتن بوده یا تهران، گفت: ما گزارش لحظه‌ به لحظه‌ای از این دیپلماسی ارائه نداده‌ایم. دوباره می‌گویم که ما ارتباط مستقیمی با ایران نداریم. البته به وضوح گفته‌ایم که اگر در موقعیتی بودیم که می‌توانستیم با تهران مذاکرات مستقیم داشته باشیم تا نیازی به یک میانجی نباشد که در این مورد انریکه مورا است، کار دیپلماسی به گونه‌ای تسهیل می‌شد. اما فارغ از این، قرار نیست [از این دیپلماسی] جزئیات کامل و لحظه به لحظه ارائه دهیم.

اظهارات پرایس در پی این مطرح می‌شود که انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرت وین و هماهنگ‌کننده سه‌شنبه برای رایزنی پیرامون وقفه ایجاد شده در مذاکرت وین به تهران آمد و قرار است تا روز جمعه در تهران بماند.

مذاکرات وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران آغاز شده است، در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

در همین راستا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر مورا به تهران و جزئیات این سفر خاطرنشان کرد:‌ مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها علیه ایران و احیای برجام بین طرف‌های مذاکره‌کننده تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است. مکثی در حضور در وین رخ داده ولی رد و بدل پیام‌ها از طریق هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال انجام است. سفر آقای مورا به تهران در هفته جاری بعد از تماس تلفنی اخیر آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل انجام می‌شود. این به این معنا نیست که بعد از وقفه‌ای ایشان با پیام جدیدی می‌آید. پیام‌ها به صورت مستمر بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال رد و بدل شدن است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه لازم بود با توجه به پیشنهاد آقای بورل و استقبال آقای امیرعبداللهیان دیداری حضوری انجام شود، افزود: مورا در این سفر با آقای باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین دیدار خواهند کرد. دستور کار گفت‌وگوها در تهران مشخص و روشن است و امیدواریم بتوانیم بعد از انجام این گفت‌وگوها نتیجه را بهتر اعلام کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره بدعهدی‌های آمریکا در اجرای تعهداتش و اتخاذ تصمیم سیاسی لازم گفت: سفر آقای مورا نشان می‌دهد که ما گفت‌وگوها را در مسیری که باید انجام شود همچنان پیگیری کردیم و به رغم اقدامات ضد دیپلماسی که بعضا توسط سنا و کنگره آمریکا انجام شده ایران و گروه ۱+۴ به مسیر دیپلماتیک و دستیابی به توافق خوب، پایدار و قابل اتکا متعهد بوده‌اند.

خطیب‌زاده تأکید کرد: ‌اگر همین امروز آمریکا تصمیم لازم را بگیرد و آنچه که از حقوق و جیب ملت ایران برداشته برگرداند، حقوق ضایع شده ملت ایران را بپذیرد و به آن احترام بگذارد می‌توانیم فردای بعد از بازگشت مورا به وین بازگردیم و توافق را جلو ببریم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.