چین قید میزبانی بازی‌های آسیایی در ۲۰۲۳ را هم می‌زند؟

با توجه به اعلام رسمی انصراف چین از میزبانی جام ملت‌های فوتبال آسیا ۲۰۲۳ احتمال لغو سایر رقابت‌های ورزشی اعم از بازی‌های آسیایی که قرار است سال آینده در این کشور برگزار شود، بسیار قوت گرفته است!

به گزاش اینتیتر به نقل از ایسنا، ‌ ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که چین اعلام کرد از میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ انصراف داده است و سران دولت چین شرایط مربوط به کرونا را دلیل صرف نظر از میزبانی این رقابت‌ها اعلام کردند و کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که تصمیم در مورد میزبانی این مسابقات در زمان مناسب مشخص خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نکته عجیب و قابل تامل در مورد تصمیم چین درباره میزبانی جام ملت‌های فوتبال آسیا ۲۰۲۳ اینکه چینی‌ها به صورت رسمی از میزبانی این رقابت‌ها انصراف داده‌اند در حالی که سایر رقابت‌های ورزشی اعم از بازی‌های آسیایی، بازی‌های پاراآسیایی و مسابقات تابستانی دانشجویان جهان و چندین مسابقه جهانی و بین المللی در رشته های دیگر که قرار بود سال ۲۰۲۲ در این کشور برگزار شود به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به سال ۲۰۲۳ میلادی موکول شد و در عین حال مسابقاتی نظیر بازی‌های آسیایی جوانان که قرار بود در سال جاری میلادی در این کشور برگزار شود کلا لغو شد.

نکته عجیب‌تر در مورد تصمیم چینی‌ها در میزبانی از جام‌ ملت‌های فوتبال آسیا ۲۰۲۳ و نیز بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ اینکه به هیچ وجه تعداد ورزشکاران حاضر در این دو رویداد با یکدیگر قابل مقایسه نیست و با توجه به حجم کاروان‌های ورزشی در رشته‌های مختلف ورزشی، جمعیت بسیاری از ورزشکاران، مربیان و عوامل فنی و تداراکاتی قرار است در بازی‌های آسیایی حاضر شوند اما در مورد جام ملت‌های فوتبال آسیا صرفا با حضور تیم‌های فوتبال روبرو هستیم و به همین دلیل تعداد ورزشکارانی که قرار است در جام‌ ملت‌های آسیا حضور پیدا کنند در قیاس با بازی‌های آسیایی بسیار اندک است و مشخص نیست چینی‌ها به چه دلیل چنین تصمیمی‌ را اتخاذ کرده‌اند!

با توجه به انصراف یکباره دولت چین از میزبانی رقابت‌های جام ملت‌های فوتبال ۲۰۲۳ آسیا اصلا دور از انتظار نیست که به یکباره شاهد انصراف این کشور از میزبانی سایر رقابت‌های ورزشی اعم از بازی‌های آسیایی، بازی‌های پاراآسیایی و مسابقات تابستانی دانشجویان جهان که قرار است سال آینده در این کشور برگزار شود، باشیم.

در این رابطه می‌توان به اظهارات پیمان فخری، سرپرست کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ چین نیز اشاره داشت، وی اعلام کرد: در المپیک زمستانی چین، ۵ هزار نفر شرکت داشتند که همه در حباب بودند و کسی حق خروج نداشت و چین به خاطر چالش‌های سیاسی در تلاش بود این بازی‌ها را برگزار کند که موفق هم بود اما برای بازی‌های آسیایی ۲۵ هزار نفر قرار بود به‌هانگژو بروند، بنابراین کنترل آن سخت بود.

بازی‌های آسیایی مهم‌ترین رویداد ورزشی آسیا تحت عنوان بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ که قرار بود شهریور ماه سال جاری در کشور چین برگزار شود، لغو و طبق اظهارات رئیس شورای المپیک آسیا، تاریخ جدید بازی‌های آسیایی چین سال آینده میلادی اعلام شد. نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی قرار بود از ۱۰ تا ۲۵ سپتامبر (شهریور ۱۴۰۱) در مرکز استان ژجیانگ (هانگژو)، در حدود ۱۷۵ کیلومتری جنوب غربی شانگهای برگزار شود و البته روز دقیق برگزاری این بازها در ۲۰۲۳ هنوز مشخص نشده است.

همچنین چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی که قرار بود در روزهای ۹ تا ۱۵ اکتبر ۲۰۲۲ (۱۷ تا ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۱) در شهر هانگژو چین برگزار شود، به تعویق می‌افتد؛ خبری که قرار است صورت رسمی از سوی شورای پارالمپیک آسیا اعلام شود.

مسابقات تابستانی دانشجویان جهان (یونیورسیاد) ابتدا قرار بود سال ۲۰۲۱ برگزار شود که به تعویق افتاد و در نهایت تصمیم بر این شد که مسابقات از ۲۶ ژوئن تا ۷ ژوییه سال ۲۰۲۲ (۵ تا ۱۶ تیر ۱۴۰۱) برگزار شود اما باز هم به دلیل همه‌گیری کرونا برای بار دوم لغو شد و هنوز تاریخ جدید برگزاری این بازی‌ها اعلام نشده است. این اتفاق درحالی رخ داده که به تازگی کمیته اجرایی فدراسیون بین المللی ورزش های دانشگاهی (FISU) یونیورسیاد تابستانی ۲۰۲۳ را که قرار بود در یکاترینبورگ برگزار شود به تعویق انداخت و میزبانی این دوره را از روسیه گرفت و با تعویق مسابقات یونیورسیاد ۲۰۲۲ به نظر می‌رسد تقویم برگزاری مسابقات از نظر زمانی به روال سابق بازگردد.

در مورد بازی‌های آسیایی جوانان هیات اجرایی شورای المپیک آسیا همچنین برگزاری بازی‌های آسیایی جوانان را در سال ۲۰۲۲ لغو کرد و قرار است دوره بعدی بازی‌ها در سال ۲۰۲۵ برگزار شود. سومین دوره بازی‌های آسیایی جوانان قرار بود ۲۰ تا ۲۸ دسامبر سال جاری در شانتو چین برگزار شود که پس از گفت‌وگو با کمیته برگزاری بازی‌ها، هیات اجرایی تصمیم گرفت از آنجا که بازی‌های آسیایی جوانان یک بار به تعویق افتاده بود، بازی‌های آسیایی جوانان شانتو ۲۰۲۱ را لغو کند. قرار بر این است بازی‌های بعدی آسیایی جوانان در سال ۲۰۲۵ در تاشکند ازبکستان برگزار می‌شود.

شیوع ویروس کرونا در چین مجددا با افزایش یکباره مواجه شده است و در نهایت باید منتظر ماند و دید در شرایطی که شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان فروکش کرده است، ‌ در رابطه با برگزاری مسابقات مختلف ورزشی اعم از بازی‌های آسیایی که قرار است سال آینده میلادی در این کشور برگزار شود چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد، اینکه چینی‌ها از این رویداد مهم ورزشی در قاره کهن میزبانی خواهند کرد؟ مسابقات به میزبانی کشور دیگری در سال ۲۰۲۳ برگزار می‌شود یا در نهایت شاهد لغو کلی بازی‌ها و برگزاری دوره بعدی این مسابقات در سال ۲۰۲۶ در کشور ژاپن خواهیم بود؟

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.