رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

جنبش زنان نباید در حد بیانیه باقی بماند

کارگردان فیلم سینمایی «خط ویژه» گفت: جنبش زنان باید عملی باشد یعنی در حد بیانیه باقی نماند؛ تیمی تشکیل شود و در فضایی تعاملی افراد را بخواهند که چنینی شکایتی وجود دارد، شاکی و متشاکی دعوت شوند، حرف زده شود و افراد بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، مصطفی کیایی در پاسخ به این پرسش که وضعیت و روند جنبش خشونت علیه زنان سینما در ایران را چگونه می‌بیند، بیان کرد: جزو کسانی هستم که عقیده دارم فضای سینما باید به شدت سلامت و خوب باشد؛ فکر می کنم برای به سرانجام و نتیجه رسیدن این جنبش باید راهکاری عملی تر ارائه می شد؛ البته شنیده ام که فعالان این جنبش در حال صحبت با خانه سینما هستند و امیدوارم این حرکت، حرکتی باشد که واقعا جواب بدهد و اتفاق خوبی به واسطه آن بیفتد.

بیشتر بخوانید:

نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی چهارراه استانبول (۱۳۹۶) اظهار داشت: اگرچه شاید مسیر این جنبش و راه‌های پیش روی آن مبهم باشد اما می توان با تعامل و صحبت کردن راهکاری درست تر پیدا کرد.

کیایی خاطرنشان کرد: این حرکت باید عملی باشد یعنی در حد بیانیه باقی نماند. تیمی تشکیل شود و در فضایی تعاملی افرادی را بخواهند که چنینی شکایتی وجود دارد، شاکی و متشاکی دعوت شوند، حرف زده شود و افراد بتوانند از حقوق خود دفاع کنند و همه این اتفاقات در فضایی قرار گیرد که قابل دسترسی باشد.

کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی بارکد (۱۳۹۴) در پاسخ به این پرسش که به نظرش این جنبش می‌تواند ماهیتی مستقل پیدا کند، گفت: بله البته. این جنبش چنین ماهیتی دارد که بتواند موجودیت پیدا کرده و به نتیجه برسد.

مصطفی کیایی: جنبش زنان نباید در حد بیانیه باقی بماند

صبری که سر شد و بیانیه‌ای که امضا شد

۱۲ فروردین دست اندرکاران زن سینما در بیانیه‌ای اعتراض‌آمیز نسبت به آن‌چه «خشونت علیه زنان» در این حرفه نامیده‌اند فریاد اعتراض سر داده‌ و تقاضای شفاف خود برای رسیدگی به مصادیق تعریف شده این خشونت را از نهادهای خانه سینما، سینماگران، منتقدان و مخاطبان اعلام کرده‌اند.

این بیانیه که به امضای صدها زن شاغل در سینمای ایران و چهره‌های سرشناسی چون نیکی کریمی، هدیه تهرانی، ترانه علیدوستی و بسیاری از بازیگران شناخته شده رسیده است (و هنوز نیز بر تعداد امضاهای آن افزوده می‌شود) به جامعه سینمایی ایران در مورد شدت و گستردگی آزارها علیه زنان که برای اولین بار به یک فریاد جمعی تبدیل شده، هشدار داده است.

در این بیانیه آمده است: هرگونه خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی در محیط کار از نظر ما محکوم است و برای توقف آن خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفین هستیم.

مصطفی کیایی کارگردان، تهیه کننده و فیلم‌نامه‌نویس سینما و تلویزیون فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۳ در مرکز آموزش فیلم‌سازی اداره ارشاد کرج آغاز کرد و از سال ۱۳۷۶ همزمان با تحصیل در رشته فیلم‌سازی در دانشگاه به عنوان دستیار کارگردان در مجموعه‌های تلویزیونی و سینمایی مشغول به کار شد. کیایی پس از اتمام دوران تحصیل در سال ۸۱ به عنوان نویسنده، کارگردان و تدوین‌گر در برنامه‌های تلویزیونی فعالیت خود را ادامه داد و در این مدت برنامه‌های زیادی را برای شبکه‌های مختلف تلویزیونی ساخت.

وی در سال ۱۳۸۶ درخواست پروانه ساخت فیلم بعدازظهر سگی سگی را به اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد ارسال نمود، اما موفق به اخذ پروانه ساخت نگردید و با تعویض تهیه‌کننده در سال ۱۳۸۸ پروانه ساخت فیلم بعد از ظهر سگی سگی را به تهیه‌کنندگی جوزان فیلم اخذ نمود و اولین فیلم بلند سینمایی خود را جلوی دوربین برد.

کیایی در سال ۱۳۹۸ اولین سریالش را با نام هم‌گناه کارگردانی کرد که نویسندگی آن برعهده محسن کیایی و علی کوچکی بود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.