رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

«سینما حقیقت» شانزدهم آنلاین و حضوری است

اولویت‌های برنامه‌ پنج ساله مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی با تاکید بر برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت به صورت فیزیکی و آنلاین و همزمان در استان‌ها، اعلام شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، با آغاز به کار دولت سیزدهم و رویکرد تازه و نگاه تحول‌نگر در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با ارزیابی دقیق مسیر طی شده در دوره‌های اخیر، طراحی جدید متناسب با رویکردها و دستورالعمل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و راهبردهای سه گانه سازمان سینمایی شامل: قانون‌گرایی، استاندارد سازی و عدالت محوری را تهیه و در سند حاضر تهیه و ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید:

اهم عناوینی که در این سند به آن پرداخته شده عبارتند از : تمرکز فرایند تولید بر موضوعات راهبردی، پرهیز از تولید آثار با موضوعات مشابه و تمرکز بر تنوع موضوعات تولیدات مستند و انیمیشن، مرکز ویژه بر تقویت و حمایت کمی و کیفی تولیدات مستند و انیمیشن در استانها،اجرای طرح‌های تخصصی با هدف استعدادیابی و ارتقاء سطح علمی هنرمندان در سراسر کشور، برنامه‌ریزی و ارزیابی تکنیکی و محتوایی کلیه تولیدات جدید از مرحله توسعه طرح تا عرضه، صندوق حمایت از تولید مستند (فاند) برای حمایت از تولید آثار با رویکرد امید، اخلاق و آگاهی، طراحی و ایجاد کارگروه مستند و انیمیشن جهت بررسی مسائل حوزه تهیه، تولید و تمرکز بر تولیدات مشترک بین ارگانها و سازمان های و فرهنگی و هنری، توسعه سامانه‌های ارتباطی و برنامه‌ریزی و اطلاع رسانی در حوزه ثبت و تولید آثار، برنامه ریزی، اجرا و اطلاع رسانی اکران حقیقت و رویدادهای فرهنگی و هنری و هفته های فیلم در مناطق مختلف کشور و برگزاری رویداد فصلی پیچینگ به منظور جذب سرمایه خارجی در تولید مستند.

در این سند آمده است:

به نام خدا و به امید خدا
سند چشم‌انداز و ماموریت و برنامه های کلان پنجساله مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی

چشم انداز:

۱) ارتقاء سطح کیفی تولیدات مرکز در حوزه مستند و انیمیشن با رویکرد عدالت محور

۲) توجه ویژه به توسعه و تجلی مفاهیم، نمادها و شاخص‌های هویت اسلامی- ایرانی

۳) ارتقاء محتوای مناسب با سبک زندگی ایرانی – اسلامی، انقلابی برای امیدآفرینی و ایجاد نگرش‌های مطلوب از طریق خلق و تولید آثار هنری

۴) ارتقاء و اعتلای جایگاه پژوهش و دانش سینمایی در تولیدات سینمای مستند، تجربی و پویانمایی

رویکردها و ماموریت ها:

۱) تمرکز فرایند تولید بر موضوعات راهبردی

بررسی و ارزیابی دقیق و محتوایی آثار تولید شده مستند، در سالهای گذشته و تمرکز بر تولید آثار مستند با موضوعات مورد اهتمام دولت و متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران شامل:

تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی

فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس

فرهنگ و هنر ایران‌زمین

مفاخر و مشاهیر

ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی

مردم شناسی و فرهنگ اقوام

خانواده و جمعیت

جوانان و نخبگان

مستند ورزشی

پیشرفت‌ها و موضوعات علمی

خودباوری و اعتماد اجتماعی

اقتصاد مقاومتی

کسب‌ و کارهای دانش بنیان

آسیب شناسی اجتماعی مسأله‌محور

آینده نگری بر محور امید و آگاهی

محیط زیست و حیات وحش

توسعه پایدار

بررسی و ارزیابی دقیق و محتوایی آثار تولید شده انیمیشن در سالهای گذشته و تمرکز بر تولید آثار انیمیشن با موضوعات مورد اهتمام دولت و متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران شامل:

خانواده

ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی

داستان‌های قهرمانان ملی

تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی

فرهنگ مقاومت و ایثار

داستان های برگرفته از کتب تاریخی

قصص قرآنی

آینده نگری بر محور امید و آگاهی

فرهنگ اقوام

مهارت آموزی

۲) پرهیز از تولید آثار با موضوعات مشابه و تمرکز بر تنوع موضوعات تولیدات مستند و انیمیشن

این موضوع یکی از مسائل مبتلا به مراکز فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور است که موجب تولید آثار با موضوعات مشابه و رویکردهای یکسان شده و منجر به اتلاف بودجه و همینطور توان و تخصص فیلمسازان و هنرمندان می‌شود. با بررسی و تهیه لیست موضوعات و سوژه های آثار تولید شده در سالهای گذشته که البته در سال ۱۳۹۹ در سامانه کاتالوگ دیجیتال مرکز پیش بینی و پیاده سازی شده است امکان پیشنهاد موضوعات و تولیدات جدید و دارای تنوع در حوزه‌ها، گونه ها و اشکال مستند فراهم شده است.

۳) تمرکز ویژه بر تقویت و حمایت کمی و کیفی تولیدات مستند و انیمیشن در استانها

با توجه به تجربه مرکز در هماهنگی و ارتباط با اداره‌کل های فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها در سال های گذشته و همچنین تجربه بررسی و حمایت از تولید طرح های مستند استانی در سال ۱۳۹۹، ضمن بررسی و رفع موارد و موانع اجرایی تجربه اخیر و بازنگری در نحوه حمایت و تولید از آثار، مرکز مصمم به تمرکز بر تقویت و حمایت از فیلمسازان و هنرمندان در حوزه مستند و انیمیشن در سراسر کشور است.

۴) اجرای طرح‌های تخصصی با هدف استعدادیابی و ارتقاء سطح علمی هنرمندان در سراسر کشور

با توجه به اهمیت مساله استعدادیابی و آموزش در حوزه های فرهنگی و هنری، و با هماهنگی اداره کل های فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و دفاتر انجمن سینمای جوانان در سراسر کشور، طرح سراسری شناسایی و استعدادیابی هنرمندان جوان و مستعد کشور با تمرکز بر آموزش و ارتقاء سطح علمی و تخصصی با برگزاری دوره های آموزشی آنلاین، کارگاه ها و مسترکلاس های ملی و بین المللی در دستور کار مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی قرار گرفته است.

۵) برنامه‌ریزی و ارزیابی تکنیکی و محتوایی کلیه تولیدات جدید از مرحله توسعه طرح تا عرضه

با بررسی تجربه‌های تولیدات موفق در سالهای اخیر، مساله ارزیابی و کنترل محتوایی و تکنیکی آثار از مرحله ارائه طرح و پژوهش تا پایان فرآیند تولید بیش از پیش مشخص می‌شود. همچنین برنامه ریزی و بررسی نحوه عرضه آثار نیز یکی از مواردی است که عموما مورد غفلت واقع شده و موجب خسارت به فیلمساز و سرمایه گذار و همچنین عدم دسترسی مخاطبان به آثار می‌شود. از این رو مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با استفاده از تجارب گذشته و همچنین برنامه ریزی و کنترل پروژه های مصوب به صورت منظم و بر اساس جداول زمان بندی، نسبت به ارزیابی محتوایی و فنی آثار از مراحل ابتدایی تا پایان چرخه عرضه محصول تولید شده اقدام می‌نماید.

۶) صندوق حمایت از تولید مستند (فاند) برای حمایت از تولید آثار با رویکرد امید، اخلاق و آگاهی

از آنجاییکه مرکز گسترش اولویت های موضوعی ابلاغ شده توسط سازمان سینمایی را علاوه بر تولیدات عمومی به صورت جدی دنبال می‌نماید، در مقام کمپانی تولیدکننده آثار هنری، برای حمایت و تشویق هنرمندان متعهد کشور در ارائه و تولید آثار با رویکرد امید، اخلاق و آگاهی، با ایجاد صندوق تولید مستند اقدام به فراخوان و حمایت از تولیدات متناسب با موضوعات و محورهای دارای اولویت ویژه ملی و بین‌المللی می‌نماید.

۷) طراحی و ایجاد کارگروه مستند و انیمیشن جهت بررسی مسائل حوزه تهیه، تولید و تمرکز بر تولیدات مشترک بین ارگانها و سازمان های و فرهنگی و هنری
یکی از موضوعات مهم و جدی در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری، تمرکز بر هم افزایی و استفاده از ظرفیت مراکز، سازمان ها و ارگانهای فرهنگی و هنری کشور است. با توجه به امکانات هر یک از این مراکز، برنامه ریزی برای طراحی و ایجاد کارگروه های مستند و انیمیشن و ارتباط گیری و برگزاری جلسات منظم با نمایندگان محترم در سایر سازمانهای مربوطه به منظور بررسی، رفع اشکالات و موانع و همچنین تمرکز بر تهیه و تولید آثار فاخر و ویژه با تجمیع امکانات سازمانها و ارگانها آغاز شده است.

۸) توسعه سامانه‌های ارتباطی و برنامه‌ریزی و اطلاع رسانی در حوزه ثبت و تولید آثار

با توجه به اهمیت تقویت مسیرهای ارتباطی دوسویه با هنرمندان، فاز نخست سامانه اتوماسیون ثبت و پیگیری طرح در سال ۱۴۰۰ مورد بهره برداری قرار گرفت. در این فاز امکان شناسایی مخاطبان و همچنین امکان ثبت و پیگیری نتایج طرح های در حال بررسی پیاده سازی و عملیاتی شده است. همچنین یکی دیگر از مواردی که در این مرحله مورد بهره برداری قرار گرفته است، ارائه خدمات ویژه صاحبان طرح های مورد تایید و مصوب مرکز از مرحله انعقاد قرارداد تا مراحل پایانی تولید بابت مکاتبات در خصوص درخواست اقساط، مجوز ها و… می‌‎باشد. این خدمات در سال ۱۴۰۱ توسعه خواهد یافت و موجب تسهیل ارائه خدمات به فیلمسازان خواهد شد.

۹) برنامه ریزی، اجرا و اطلاع رسانی اکران حقیقت و رویدادهای فرهنگی و هنری و هفته های فیلم در مناطق مختلف کشور

با توجه به آغاز به کار طرح اکران حقیقت و نمایش آنلاین و همچنین نمایش در مراکز فرهنگی و هنری در سراسر کشور تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در اولین پنجره عرضه عمومی در قالب اکران حقیقت در اختیار علاقمندان در سراسر کشور قرار می‌گیرد. به این ترتیب در تمامی شهرها و روستاهای کشور نیز امکان تماشای انفرادی و گروهی آثار از طریق سامانه طراحی شده، فراهم شده است. همچنین علاوه بر اکران حقیقت، طراحی و برگزاری رویدادهای منظم و متنوع هفتگی و ماهیانه در قالب هفته های فیلم، جلسات نقد و بررسی و مراسم رونمایی از تولیدات مرکز در دستور کار قرار گرفته است.

۱۰) برگزاری رویداد فصلی پیچینگ به منظور جذب سرمایه خارجی در تولید مستند

یکی از اقدامات در حوزه استاندارد سازی و ارتقاء سطح تخصصی فیلمسازان، فعالیت در حوزه جذب سرمایه و برگزاری رویدادهای پیچینگ با حضور سرمایه گذاران بین المللی است. با توجه به تجربه موفق مرکز در برگزاری این رویداد، برگزاری چهار رویداد فصلی پیچینگ در سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده است.

۱۱) برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به صورت فیزیکی و آنلاین و برگزاری همزمان در استانها

با عنایت به تجربه برگزاری موفق ادوار چهاردهم و پانزدهم جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به صورت آنلاین و برگزاری محدود به صورت فیزیکی در دوره پانزدهم، و با امید به عادی شدن شرایط برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری در سال ۱۴۰۱، با بهره گیری از تجارب و دستاوردهای قابل توجه در فراهم شدن امکان دسترسی مخاطبان از اقصی نقاط کشور به محتوای ارائه شده در زمان برگزاری جشنواره، برگزاری فیزیکی و آنلاین جشنواره به همراه برنامه ریزی جهت برگزاری فیزیکی جشنواره به صورت همزمان در استانها برای ادوار آینده پیش بینی شده است.

۱۲) تمرکز ویژه بر عرضه و پخش تولیدات مرکز

یکی از موضوعات و اولویت های مهم مرکز در سال ۱۴۰۱، توسعه و تداوم فرآیند عرضه آثار در رسانه‌های داخلی در قالب پنجره های استاندارد پخش از مرحله نمایش جشنواره‌ای تا نمایش تلویزیونی، رسانه‌های برخط و نمایش های متنوع در مجموعه های فرهنگی و هنری و اکران‌های مردمی سراسر کشور است. این طراحی موجب حرکت و استمرار حیات تولیدات مرکز در چرخه عرضه و نمایش، و همچنین درآمدزایی از محل عرضه و فروش فیلم در شکل های مختلف می شود.

۱۳) برنامه‌ریزی و بازاریابی تولیدات دارای قابلیت عرضه بین المللی با حضور در بازارهای فیلم بین المللی، نمایش‌های تلویزیونی و اکران های بین المللی

اولویت مهم مرکز در حوزه بازرگانی و بین الملل، بازارسازی و بازاریابی آثار و تولیدات مستند و انیمیشن می‌باشد. به همین منظور با تمرکز ایجاد شده از سال ۱۳۹۹ علیرغم محدودیت های کرونا عدم امکان سفر و حضور فیزیکی در بازارهای فیلم، ارتباط گیری و بازاریابی از طریق اینترنتی و با بهره گیری از شیوه های مدرن دیجیتال مارکتینگ در دستور کار قرار گرفت که نتیجه آن شکل گیری شرایط فروش بین المللی تولیدات می باشد. در سال ۱۴۰۱ و با توجه به شرایط جدید، برنامه ریزی جهت حضور در بازارها و تداوم ارتباط گیری موثر با خریداران بین المللی با هدف دستیابی بیشتر به فروش خارجی برنامه ریزی شده است.

۱۴) ساماندهی و تقویت اکران‌های سینمایی هنر و تجربه

با توجه به مأموریت مرکز در نظارت و اجرای اکران هنروتجربه در سال ۱۴۰۱، با توجه به شیوه اجرای این فعالیت در سالهای اخیر، برنامه ریزی برای ساماندهی و شفاف سازی نحوه اجرای اکران و هزینه و درآمدهای حاصل از اجرای این فعالیت با هدف تقویت اکران هنر و تجربه در دستور کار قرار دارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.