کرونا چه مشکلاتی برای پوست ایجاد کرد؟

در مرکز تحقیقات پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص عوارض پوستی بیماری کووید-۱۹، عوارض پوستی واکسن‌ها و مشکلاتی که مواد ضدعفونی‌کننده برای پوست ایجاد می‌کنند، مطالعاتی در حال انجام است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات بیماری‌های پوست و جذام، در خصوص مطالعات انجام‌شده در دوران شیوع کووید-۱۹ و عوارض پوستی این بیماری گفت: در این خصوص در مرکز تحقیقات بیماری‌های پوست و جذام مطالعات مروری انجام شده است. بدین ترتیب که این عارضه‌ها دسته‌بندی شده و در ژورنال کلاب هفتگی در مورد آن ها صحبت شده است. همچنین در شورای پزشکی مرکز نیز موارد خاص و نادر بیماران مورد بحث قرار می‌گیرند و پزشکان سعی می‌کنند خود را در این زمینه به‌روز نگه‌دارند. در ادامه وبینارهایی در این مورد برگزار شده و سخنرانی‌های زیادی توسط اعضای هیئت‌علمی ما در این خصوص انجام شده است.

دکتر سامان احمد نصرالهی در مورد تظاهرات و یا عوارض پوستی واکسن‌ها توضیح داد: واکسن‌ها هم احتمال دارد روی بافت پوست عوارضی ایجاد کند یا با برخی از ملزومات دارویی مثل فیلرهای پوستی تداخل داشته باشند. این موضوع و علل آن نیز بررسی شده و در شورای پزشکی مطرح شده است و در خصوص تداخل واکسن‌ها با سایر داروها یا راه‌های درمان این عوارض نیز پیشنهاداتی ارائه شده است. نوع واکسن‌ها از نظر ویروس ضعیف شده، mRNA، وکتور ویروسی و پروتئین نوترکیب مورد بررسی قرار گرفته و دیده شده که کدام دسته از واکسن‌ها عارضه پوستی بیشتری ممکن است ایجاد کند و برای این کار مقاله‌ای به صورت کیس‌ریپورت (گزارش موردی) از سوی همکاران ما آماده شده و در آستانه انتشار است.

وی در مورد مشکلاتی که مصرف محلول‌های ضدعفونی و ژل‌ها در دوران کرونا برای پوست ایجاد کرده‌اند، گفت: محلول‌های ضد عفونی و ژل‌ها، عمدتاً حاوی اتانول و ایزوپروپیل الکل هستند و پوست را خشک می‌کنند و می‌توانند واکنش‌های حساسیت‌زایی و آلرژیک را به همراه داشته باشند. ممکن است افراد دچار درماتیت شوند و نیاز به درمان‌های جانبی مثل کرم‌های مرطوب‌کننده یا صابون‌های کرم‌دار و در موارد شدیدتر تجویز کورتیکواستروئیدها پیدا کنند. همه این‌ها اثرات بد ترکیبات پاک‌کننده الکلی است و این موضوع به دلیل پاندمی، اجتناب‌ناپذیر است. همه ما این تجربه را داریم که پوست دستمان خشک شده و یا حتی به خاطر ماسک، پوست صورتمان دچار واکنش‌های حساسیتی و آلرژیک شده است. طبیعی است که فلور پوست هم می‌تواند تحت تاثیر این مواد قرار بگیرد و مشکلات تشدید شوند. ما باید با استفاده از ترکیبات مرطوب‌کننده و پروبیوتیک، پره‌بیوتیک و یا پُست‌بیوتیک کمک کنیم تا فلور نرمال پوست و سلامتی پوست را حفظ کنیم.

وی درباره مطالعاتی که در مرکز تحقیقات بیماری‌های پوست در این زمینه انجام‌شده، گفت: در این زمینه هم در مرکز ما یک تیم تحقیقاتی مقاله‌ای را کار کردند و در ژورنال انجمن درماتولوژی ایران پذیرش شده و در آذرماه منتشر می‌شود.

احمد نصرالهی تشریح کرد: در این تحقیق اثرات محلول‌ها، پدها و ژل‌های الکلی، دستمال‌های مرطوب و دستمال‌های حاوی ترکیبات آنتی‌باکتریال مورد بررسی قرار گرفته و تاثیر آن روی سطح دست و پشت دست داوطلبین سالم آزمایش شده است. در این مطالعه فلور نرمال پوست و شاخص‌های پوستی مثل pH و تبخیر پوستی آب و رطوبت را بررسی کردیم.

وی در خصوص نتایج این مطالعه گفت: موثرترین ماده از نظر کشتن و از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها ، اتانول است. اثرات ژل و پد الکلی تقریباً با هم برابر هستند و طبیعی است که برای تمیز کردن دست در شرایط فوری و زمانی که به آب و صابون دسترسی نداریم، انتخاب اول است.

وی افزود: در خصوص صابون نیز مطالعات زیادی داشتیم و سه مقاله در این زمینه چاپ شده که دو تا از آن‌ها در مجله‌ معتبر «Journal of Cosmetic Dermatology» منتشر شده‌است. در این مطالعات صابون‌های سنتی، صابون‌های گلیسیرینه، پن‌ها و یا صابون‌های سنتتیک و صابون‌های کرم‌دار مورد بررسی قرار گرفته و اثرات این محصولات را روی پوست افراد داوطلب بررسی کردیم و نتایج خوبی حاصل شده است بطوریکه مثلا صابونهای گلیسیرینه بهتر از صابون کرم دار و پن ها در حفظ رطوبت پوست نقش داشتند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات بیماری‌های پوست و جذام در پاسخ به سوالی در مورد شیوع فعلی جذام در کشور گفت: در گذشته این بیماری ناشناخته‌تر بود، مردم به آن نگاه توام با وحشت داشتند و شیوع آن بیشتر بود. ولی با همتی که در در دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ در وزارت بهداشت وجود داشت و تلاش‌های بسیاری که انجام گرفت، بیماری کنترل شد و در حال حاضر شیوع بیماری، به تعداد انگشتان یک دست رسیده است. اگر این بیماری بروز پیدا کند، در همان مراحل اولیه، وزارت بهداشت به مرکز ما ارجاع می‌کنند و همکاران ما درمان‌های تخصصی را ارائه می‌دهند و اکثراً درمان می‌شوند و آن حالت وحشتناکی که افراد متصور هستند، واقعاً بسیار بسیار نادر است و شاید اصلاً نداشته باشیم.

وی افزود: به این ترتیب می‌توان گفت که ممکن است در آینده، عملاً مورد جدیدی را نبینیم. به هر حال این بیماری تحت کنترل است و برای این منظور هم سازمان جهانی بهداشت به کشور ما و مرکز تحقیقات ما تقدیرنامه‌هایی برای کنترل و به نوعی ریشه‌کن شدن این بیماری اهدا شده است. بنابراین جای نگرانی نیست.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.