رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چرا به سیگار اعتیاد پیدا می کنیم؟

بدون شک یکی از اصلی ترین مواد مصرفی اعتیاد آور در سراسر جهان، دخانیات و در راس آن سیگار است. بیشتر سیگاری ها معتقدند ترک سیگار کار دشواری است و البته این ایده که توتون و تنباکو اعتیاد آور است، برای چندین دهه به شدت مورد مناقشه بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از سیناپرس، برخلاف مواد اعتیاد آوری مانند الکل و مواد مخدر، محصولات تهیه شده از توتون و تنباکو در کوتاه مدت، مسموم کننده نبوده و به افراد اجازه می دهد در حین استفاده از آنها به زندگی روزمره خود ادامه دهند. از سوی دیگر بر خلاف الکل و مواد افیونی، فرآورده های به دست آمده از تنباکو علائم سریع تهدید کننده زندگی را ایجاد نمی کند و به همین دلیل مصرف سیگار و تنباکو در بیشتر مناطق جهان منع قانونی ندارد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که شرکت ‌های بزرگ صنعت دخانیات جهانی، اغلب تفاوت بین تنباکو و داروهای اعتیادآور و مواد مخدر کلاسیک را برجسته می‌ کنند.به گزارش سیناپرس، ایجاد این شک و تردید فزاینده در مورد اینکه آیا تنباکو واقعاً اعتیاد آور است، می تواند به آنها کمک کند تا فعالیت های خود را گسترش داده و مصرف کنندگان این محصولات دخانی را به ادامه مصرف ترغیب کنند.

با این حال باید در نظر گرفت که مطالعات مختلفی به طور رسمی محصولات مشتق از توتون و تنباکو را اعتیادآور معرفی کرده اند و این گزارش ها به طور کامل با تبلیغات کارخانه های تولید سیگار که مصرف تنباکو را یک موضوع انتخابی از سوی مصرف کننده معرفی می کنند که به واسطه طعم و تأثیر حسی این محصولات انتخاب می شود، در تضاد است.

در این میان باید به این حقیقت اشاره کرد که پژوهش های علمی، بسیاری از محصولات تنباکو را به عنوان موادی اعتیادآور بر اساس توانایی آنها در ایجاد میل شدید و اغلب غیرقابل مقاومت برای استفاده، علیرغم تمایل روانی مصرف کنندگان به ترک سیگار و در مواجهه با پیامدهای تهدید کننده زندگی، معرفی می کنند.
یکی دیگر از شواهد موجود، توانایی محصولات تنباکو برای تحویل سریع دوزهای بالای نیکوتین به بدن فرد است که تداوم آن، مصرف کننده را وادار به تکرار کشیدن سیگار می کند. از سوی دیگر اعتیاد به توتون و تنباکو، توانایی تغییر خلق و خوی، افزایش لذت و کاهش احساسات منفی دارد زیرا نیکوتین به طور مستقیم بر مغز تأثیر می گذارد.

در هر حال باید پذیرفت علی رغم تبلیغات وسیع و گسترده شرکت های تولید کننده محصولات دخانی، سیگار و سایر محصولات مشابه به شدت اعتیاد آور بوده و تاثیرات مخربی بر بدن سیستم تنفسی و قلب و عروق مصرف کنندگان دارند. به گزارش سیناپرس،بنابراین توصیه می شود هیچگاه به فکر مصرف این محصولات نباشید و در صورتی که به استفاده از ان ها اعتیاد دارید، با تکیه بر اراده ای قوی و حمایت اطرافیناتان، آن را ترک کنید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.