رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

هر آنچه در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید بدانید

بازار بورس برای بسیاری از افراد تداعی کننده سود و زیان است. عده‌ای سود می‌کنند و عده‌ای زیان، البته هستند افرادی که همیشه بر دور سود باشند.

به گزارش اینتیتر،‌ اینان کسانی‌اند که با دانش و مهارت و تجربه وارد بازار می‌شوند. البته سازمان بورس به فکر تازه‌ واردان بازار هم بوده و برای این گروه نیز روش‌هایی را تعبیه کرده است تا به وسیله آن کسانی که مهارت و دانش و زمان ندارند و میخواهند سرمایه گذاری در بورس را تجربه کنند نیز با سپردن سرمایه خود به دست متخصصین بازار بر دور سود باشند. در این مقاله درباره یکی از این روش‌ها صحبت خواهیم کرد و هر آنچه در مورد صندوق های سرمایه گذاری باید بدانید از جمله مزایا و معایب صندوق‌های سرمایه گذاری را بازگو می‌کنیم. با ما باشید.‌

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

یکی از روش‌های سرمایه گذاری برای افرادی که تازه وارد بازار شدند یا زمان کافی برای فعالیت در بورس ندارند سرمایه گذاری غیر مستقیم است. این گروه می‌توانند دارایی خود را در صندوق‌های سرمایه گذاری قرار دهند یا به سبدگردانی اختصاصی بسپارند. در این دو روش دارایی فرد به دست متخصصین و حرفه‌ای‌های بازار سرمایه گذاری می‌شود. صندوق‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع صندوق، سرمایه‌گذار میزان ریسک و بازده متفاوتی را تجربه می‌کند. بنابراین پیش از انتخاب صندوق، باید از میزان ریسک‌ پذیری خود مطلع باشیم. به غیر از دانستن مزایا و معایب صندوق‌های سرمایه گذاری، نکات دیگری نیز وجود دارند که هنگام انتخاب صندوق باید به آن‌ها دقت کنیم مانند سود تضمین‌شده، میانگین بازدهی صندوق، هزینه و مدت ابطال، دوره بازپرداخت سود، امتیازهای جذاب و… .

مزایای صندوق‌های سرمایه گذاری

و اما بیشترین دانسته ما از صندوق‌ها باید مزایا و معایب صندوق های سرمایه گذاری باشد. چرا که با دانستن این موارد می‌توانیم بهترین و پربازده‌ترین صندوق را شناسایی کنیم و با خیالی راحت سرمایه خود را به صندوقی شایسته بسپاریم. در ادامه به گوشه‌ای از مزایا و معایب صندوق‌های سرمایه گذاری اشاره می‌کنیم.

۱/ مدیریت حرفه‌ای و اطمینان بالا

در صندوق کارشناسان و افراد حرفه‌ای وجود دارند که با استفاده از دانش و تجربه آن‌ها در حوزه بورس می‌توان به سودده بودن یک صندوق و کاهش ریسک سرمایه گذاری امیدوار بود. این افراد تحت مدیریت یک مدیر حرفه‌ای و متبحر که دانش و تجربه‌ فوق‌العاداه‌ای در حوزه بازار بورس دارد به بهترین شکل ممکن سرمایه افراد را مدیریت می‌کنند. بنابراین با سرمایه گذاری در صندوق شما از سرمایه گذاری خود اطمینان خاطر بیشتری دارید و می‌توانید از تنش و استرس به دور باشید.

۲/ صرفه‌جویی در وقت و هزینه

برخلاف دیگر بازارهای سرمایه گذاری، با صندوق در وقت شما نیز صرفه‌جویی می‌شود. چرا که در این حالت نیازی نیست که شخصا به تحلیل و پیگیری بازار بپردازید و این وظیفه را همان گروه متخصص که نام بردیم انجام می‌دهند.

با سرمایه گذاری در صندوق افراد می‌توانند شغل ثابت خود را داشته باشند و از سود بازار سرمایه نیز بهره‌مند شوند. همچنین دیگر نیاز ندارید در کلاس‌های بورس و دوره‌های این چنینی نیز شرکت کنند. پس هم در وقت و هم در هزینه‌های فرد صرفه‌جویی می‌شود.

۳/ قابلیت نقد شوندگی بالا

اگر در بورس باشید می‌دانید که در این بازار در بیشتر مواقع صف فروش ایجاد می‌شود و این موضوع باعث کاهش نقدینگی می‌شود. اما این مشکل در مورد صندوق‌ها وجود ندارد زیرا عامل بازارگردان در این صندوق‌ها سبب می‌شود که قابلیت نقدشوندگی بالایی داشته باشند و شما هر زمان که بخواهید صندوق خود را بفروشید.

۴/ شفافیت در اطلاعات و امکان مقایسه

برای کسب اطلاعات درباره صندوق‌ها کافی است که به سایت صندوق‌ها مراجعه کنید و با بررسی اطلاعات موجود در آن، سرمایه گذاری مطمئنی را برای خودتان رقم بزنید. این اطلاعات بسیار دقیق‌ هستند و از سوی نهادهای نظارتی مانند سازمان بورس منتشر می‌شوند.

معایب صندوق‌های سرمایه گذاری

در زیر به معایب صندوق‌های سرمایه گذاری نیز اشاره خواهیم کرد.

۱/ سود کمتر نسبت به روش مستقیم

در سرمایه گذاری غیر مستقیم شما سود کمتری دریافت می‌کنید اما چنانچه که می‌دانیم بازده و ریسک رابطه متقابل دارند. درست است که در سرمایه گذاری غیرمستقیم سود کمتر دریافت می‌کنید اما ریسک کمتری را نیز تجربه خواهید کرد.

۲/ کاهش قدرت اختیار بر سرمایه شخصی

یکی دیگر از معایب صندوق‌های سرمایه گذاری این است که اختیار شخص کمتر از سرمایه گذاری مستقیم است و به نوعی محدودیت برای او محسوب می‌شود. در سرمایه گذاری مستقیم فرد می‌تواند بر سرمایه خود کاملا کنترل داشته باشد و خرید و فروش‌ها با نظارت شخص او صورت ‌گیرند. اما در روش غیر مستقیم این طور نیست و تصمیم‌گیری‌ها از طریق مدیران صندوق انجام می‌شود و سرمایه‌گذار فقط می‌تواند در نهایت سود پول خود را دریافت کند.

۳/ نداشتن حق رای

افرادی که بهطور مستقیم سرمایه گذاری می‌کنند می‌توانند در مجامع شرکت‌ها شرکت کنند و رای بدهند و با شرکت در تمامی جلسات شرکت از سهام خود دفاع کنند. ولی در صندوق‌های سرمایه گذاری این‌طور نیست و حق ندارید در مجامعی که در آن‌ها سهیم هستید شرکت کنید.

۴/ پرداخت هزینه‌های صندوق

در بازار مستقیم، نیازی نیست که فرد سرمایه‌گذار هزینه بیشتری را پرداخت کند. ولی صندوق‌ها دارای دفاتر و کارمند هستند که باید دستمزد و هزینه‌های آن‌ها تامین شود و آن را سرمایه‌گذاران پرداخت کنند. به همین دلیل، مدیریت صندوق این هزینه‌ها را از سود و بازگشت سرمایه فرد کم می‌کنند و کمی سود کاهش می‌یابد. بنابراین بهتر است بدانید که هزینه‌های جاری چه قدر است.

۵/ محدودیت در تعداد واحدهای قابل صدور

از معایب صندوق‌های سرمایه گذاری محدودیت در تعداد واحدهای قابل صدور است. سرمایه‌گذار باید منتظر شود تا زمانی که برخی از واحدهای صندوق باطل شدند، واحد جدیدی برای او صادر شود. یا زمانی که صندوق از سازمان بورس مجوز مشخصی را دریافت کند و سقف واحدهای قابل صدور را افزایش دهد. البته مورد دوم برای همه‌ی صندوق‌ها قابل اجرا نیست.

۶/ لحظه‌ ای نبودن قیمت‌ گذاری

در صندوق‌های سرمایه گذاری قیمت لحظه‌ای واحدها اعلام نمی‌شوند و این دیگر عیب صندوق‌هاست. یعنی اگر بخواهید همین امروز یک واحد از صندوقی را خریداری کنید لازم است تا انتهای روز کاری صبر کنید تا قیمت فردا اعلام شود و قیمتی که برای فردا اعلام می‌شود را بخرید. در هنگام ابطال واحدها نیز این مشکل وجود دارد.

جمع‌بندی

صندوق‌های سرمایه گذاری روش غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس هستند که شاید نسبت به روش مستقیم معامله سهام، اطلاعات کمی از آن‌ها منتشر شده باشد. این صندوق‌ها انواع مختلف و مزایا و معایبی دارند که لازم است پیش از سرمایه گذاری در آن‌ها، با این موارد آشنا باشید. در این مقاله از مزایا و معایب صندوق‌های سرمایه گذاری گفتیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.