آخرین اخبار از جنگ روسیه و اوکراین در نوزدهم اسفند

در این گزارش، آخرین اخبار از جنگ روسیه و اوکراین در نوزدهم اسفند به صورت لحظه به لحظه بروزرسانی می شود. با ما همراه باشید.

اینتیتر – سحر زمانی؛ در روز پانزدهم جنگ هستیم و پیشروی روسیه همچنان ادامه دارد. روز گذشته خبرهایی از چرنوبیل آمد که نگران کننده به نظر می رسید. این نیروگاه هسته ای اکنون به دست روس ها افتاده است اما روز گذشته وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ملی گرایان اوکراین در یک اقدام تحریک آمیز بسیار خطرناک، به تاسیسات تامین انرژی نیروگاه هسته ای چرنوبیل حمله کردند. معاون وزیر انرژی فدراسیون روسیه در این خصوص گفت: روسیه با بلاروس برای تامین برق فوری نیروگاه چرنوبیل به توافق رسیده است. تامین برق برای فعالیت سیستم های نظارتی و اطمینان از ایمنی این نیروگاه غیرفعال، ضروری است.

بیشتر بخوانید:

روز گذشته با اهداف بشردوستانه، به عنوان روز آتش بس در نظر گرفته شده بود تا غیر نظامیان از شهرهای اوکراین خارج شوند. اوضاع مذاکرات نیز نشان می دهد که طرفین تمایلی به پایان جنگ ندارد و بر خواسته های خودشان پافشار می کنند. اگرچه زلنسکی بارها تمایل خود را برای مذاکراه مستقیم با پوتین، بر سر شروط روسیه مطرح کرده اما پوتین هر بار این خواسته را بی پاسخ گذاشته است.

تحریم ها علیه روسیه روز به روز بیشتر می شود. اما این تحریم ها نه تنها اقتصاد روسیه بلکه اقتصاد اتحادیه اروپا و آمریکا را نیز با چالش مواجه کرده است. آمریکا و اروپا دست روی تحریم هایی گذاشتند که جایگزین چندانی برای آن ندارند. از این رو اتحادیه اروپا از بخشی از تحریم های خود که مربوط به حوزه انرژی می شد، صرف نظر کرد. از طرفی چین نیز به مخالفت با این تحریم ها پرداخت و در این رابطه وزارت خارجه چین اعلام کرد پکن قاطعانه با تحریم‌های یکجانبه مخالف است چرا که صلح و امنیت را به ارمغان نمی‌آورد. در ادامه آخرین اخبار از جنگ روسیه و اوکراین در نوزدهم اسفند به صورت لحظه به لحظه بروزرسانی می شود. با ما همراه باشید.

سران اروپا در ورسای الحاق سریع اوکراین به اتحادیه را رد کردند

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در نشستی در ورسای هرگونه الحاق سریع اوکراین به اتحادیه اروپا را رد کردند. رهبران ۲۷ کشور اروپایی که برای بحث و تبادل نظر درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین گرد هم جمع شده بودند بر روابط نزدیک‌تر با کی‌یف تاکید کردند، اما گفتند که الحاق سریع در حال حاضر نمی‌تواند انجام شود.

رئیس سازمان سیا: حمله روسیه به اوکراین رئیس‌جمهور چین را «مضطرب و ناآرام» کرده است

ویلیام برنز گفت رئیس جمهور چین از حمله روسیه به اوکراین تا حدی «احساس اضطراب و ناآرامی» می‌کند چرا که تصویر دقیقی از آن‌چه پیش‌ آمده در ذهن نداشته است. رئیس سازمان سیا اضافه کرد: «رئیس‌جمهور شی احتمالاً تا حدی احساس اضطراب و ناآرامی می‌کند چرا که حرکت ولادیمیر پوتین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده و اتحاد فراآتلانتیکی را به شیوه‌هایی تقویت می‌کند که تصورش قبل از آن کمی سخت بود.»

آمریکا: روبل در حال سقوط آزاد و بازار سهام روسیه بسته است

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های مالی روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین، روبل در حال سقوط آزاد و بازار سهام روسیه بسته است

شهردار ماریوپل: ۱۲۰۷ جسد از خیابان‌ها جمع آوری شد

معاون شهردار بندر محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین گفته است که دقیقا نمی داند در مجموع چند نفر در این شهر کشته شده اند، اما آخرین رقم ۱۲۰۷ نفر است.

جاستین ترودو: پوتین اشتباه بزرگی مرتکب شد و در این جنگ شکست خواهد خورد

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز پنجشنبه در ورشو گفت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با حمله به اوکراین «اشتباهی بزرگ» مرتکب شده است و جنگی را که آغاز کرده با «شکست» به پایان خواهد رساند.

پوتین: فشارهای اقتصادی بر روسیه باعث بالا رفتن بیشتر قیمت جهانی مواد غذایی خواهد شد

رئیس‌جمهور روسیه، گفته است در صورت ادامه فشارهای اقتصادی بین‌المللی بر این کشور قیمت جهانی مواد غذایی افزایش بیشتری خواهد یافت. روسیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد اولیه کود شیمیایی در جهان به شمار می‌رود.

بورل: ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین منجر به جنگ جهانی سوم می‌شود

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اتحادیه اروپا نمی‌تواند با درخواست اعمال پرواز ممنوع بر فراز اوکراین موافقت کند، زیرا این امر منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد.

نیمی از جمعیت کی‌یف از شهر خارج شده‌اند

شهرداری کی‌یف اعلام کرد که از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تاکنون تقریبا نیمی از ساکنان پایتخت از شهر خارج شده‌اند.

هریس: سامانه پدافندی پاتریوت به لهستان دادیم

معاون رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که کشورش به دفاع از اعضای ناتو پایبند است و دو سامانه پدافندی پاتریوت به لهستان تحویل داده است.

چین از ارائه قطعات یدکی برای هواپیماهای روسی خودداری کرد

به گفته آژانس امنیت هوانوردی روسیه، چین از تأمین قطعات یدکی هواپیما برای خطوط هوایی روسیه خودداری کرده است. خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از سخنگوی این آژانس نوشت روسیه برای دریافت قطعات یدکی از کشورهای دیگر مانند هند یا ترکیه تلاش خواهد کرد

رهبران آلمان و فرانسه خطاب به پوتین: راه حل بحران از مذاکره میان روسیه و اوکراین بیرون می‌آید

شولتس و مکرون روز پنجشنبه در گفتگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خطاب به وی تاکید کردند که راه حل جنگ و بحران کنونی از «مذاکرات میان مسکو و کی‌یف» بیرون می‌آید.

چاووش‌اوغلو: دیدار احتمالی پوتین با زلنسکی در گفتگوهای آنتالیا مطرح شد

وزیر امور خارجه ترکیه در پایان نشست سه جانبه آنکارا که روز پنجشنبه با حضور وی و وزاری خارجه روسیه و اوکراین برگزار شد احتمال دیدار میان ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی را مطرح کرد.

پسکوف: کی‌یف دائماً پیشنهادهایی برای مذاکره بین پوتین و زلنسکی ارائه می‌دهد

سخنگوی کاخ کرملین گفت که کی‌یف دائماً پیشنهاداتی را برای مذاکره مستقیم میان ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی مطرح می‌کند.

روسیه از شورای اروپا خارج شد 

وزارت خارجه روسیه امروز (پنج‌شنبه)اعلام کرد، مسکو از این پس در جلسات شورای اروپا شرکت نخواهد کرد.

وزیر خارجه اوکراین: خواسته‌های روسیه به معنای تسلیم‌شدن اوکراین است

سیاست ثابت ما پیوستن به ناتو بوده است اما درک می‌کنیم این اتفاق به‌زودی رخ نخواهد داد. به‌نظر نمی‌رسد ناتو برای توقف جنگ و محافظت از غیرنظامیان در برابر حملات هوایی روسیه آمادگی داشته باشد.

تا وقتی کشوری که به ما حمله کرده نخواهد، ما نمی‌توانیم جنگ را متوقف کنیم. لیست خواسته‌های روسیه به معنای تسلیم اوکراین است. اوکراین تسلیم نمی‌شود، بلکه خواستار راه‌حلی متعادل است

لاوروف: روسیه پیشنهادات خود را در مذاکرات بلاروس ارائه کرده و منتظر پاسخ است

وزیر خارجه روسیه: با همتای اوکراینی درباره مسائل بشردوستانه صحبت کردم.

مایل هستیم مذاکرات جدی در بلاروس داشته باشیم که نتیجه آن حل‌و‌فصل جامع بحران اوکراین باشد. به اوکراینی‌ها یادآوری کردیم روسیه پیشنهادات خود را برای گفت‌وگو ارائه کرده و منتظر پاسخ است.

اوکراین: درباره آتش‌بس با روسیه به توافق نرسیدیم

وزیر خارجه اوکراین پس از نشست ۹۰ دقیقه‌ای با وزیر خارجه روسیه، گفت درباره آتش‌بس در اوکراین پیشرفتی حاصل نشد.

زلنسکی مجوز استفاده مردم اوکراین از سلاح را صادر کرد/ تخلیه بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی از شهرها

رئیس‌جمهوری اوکراین قانونی را امضا کرد که به همه ساکنان کشورش اجازه می‌دهد در دوره “حکومت نظامی” از سلاح استفاده کنند.

سازمان ملل: بیش از ۲ میلون و ۳۰۰ هزار نفر اوکراین را ترک کرده‌اند

سازمان ملل اعلام کرد از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، بیش از ۲.۳ میلیون نفر این کشور را ترک کرده‌اند.

انگلیس مالک چلسی را تحریم کرد

دولت انگلیس، «رومن آبراموویچ» مالک چلسی را تحریم کرد و تمام دارایی‌های او از جمله باشگاه چلسی در انگلیس توقیف شد و مالک روس فعلا حق فروش چلسی را هم نخواهد داشت.

رویترز: ثروتمندان روس تلاش می کنند بخشی از ثروت های خود را از اروپا به دبی منتقل کنند

رویترز نوشت: ثروتمندان روس تلاش می کنند بخشی از ثروت های خود را از اروپا به دبی منتقل کنند. این اقدام برای فرار از تحریم هاست.

آغاز نشست سه جانبه وزیران خارجه روسیه، اوکراین و ترکیه در آنتالیا

نشست سه جانبه وزیران خارجه روسیه، اوکراین و ترکیه روز پنجشنبه و دقایقی پیش در شهر آنتالیا در جنوب غربی ترکیه آغاز شد.

این نخسیتن ملاقات وزیران امور خارجه روسیه و اوکراین از زمان شروع جنگ در ۱۵ روز اخیر است.

زلنسکی: بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی روز چهارشنبه از شهرهای بزرگ تخلیه شدند

به گزارش یورونیوز، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی روز چهارشنبه از شهرهای بزرگ کشورش تخلیه شدند و این عملیات روز پنجشنبه نیز ادامه خواهد یافت. مسکو و کی‌یف روز چهارشنبه بر سر ایجاد دالان‌های انسانی برای تخلیه غیرنظامین از پنج شهر بزرگ اوکراین از جمله کی‌یف، پایتخت به توافق رسیده بودند.

عبور ۱.۵ میلیون نفر از اوکراین به لهستان

مرزبانی لهستان این آمار را اعلام کرده اند. این افراد به دلیل حمله روسیه به اوکراین، به لهستان رفته اند. لهستان مهمترین همسایه اوکراین است.

وزیر خارجه اوکراین وارد ترکیه شد

وزیر خارجه اوکراین به منظور دیدار و گفت‌وگو با وزرای خارجه ترکیه و روسیه وارد آنتالیا شد.

انگلیس: حملات هوایی روسیه به اوکراین کاهش یافته است

به گزارش فارس، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد: شاهد کاهش تعداد حملات هوایی روسیه به اوکراین بوده‌ایم. کاروان نظامی روسیه در شمال غربی کی‌یف به‌رغم پیشرفت‌های اندک در بیش از یک هفته، متحمل خساراتی شده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین: به تنهایی حریف روسیه نمی‌شویم

ولودیمیر زلنسکی گفت کشورش به تنهایی حریف روسیه نیست و از دیگر کشورها خواست پیش از آن که دیر شود، اقدام کنند.

اروپا به تدریج اتکا به انرژی روسیه را قطع خواهد کرد

رهبران اتحادیه اروپا خرید نفت، گاز و زغال سنگ روسیه را به تدریج متوقف خواهند کرد اما بعید است به اوکراین اجازه عضویت سریع را بدهند.

آمریکا: ناتو نباید هیچ‌ جنگنده‌ای را به اوکراین بفرستد

پنتاگون با هرگونه طرحی برای اعزام جنگنده از کشورهای ناتو به اوکراین مخالفت و آن را «پرخطر» توصیف کرد.

تصویب بودجه ۱۴ میلیارد دلاری کمک به اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه بودجه دولتی ١.۵ تریلیون دلاری را برای سال مالی فعلی به تصویب درآورد.

دولت بایدن می‌گوید این بسته شامل کمک‌های بشردوستانه، نظامی و اقتصادی به ارزش ١٣.۶ میلیارد دلار به اوکراین می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول هم اعلام کرد که ١.۴ میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین را تصویب کرده است.

مدیرکل آژانس اتمی برای حضور در مذاکرات اوکراین، به ترکیه می‌رود

▫️«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر خود به ترکیه برای حضور در گفتگوهای سه‌جانبه برای حل بحران اوکراین خبر داد.

محاصره «نیکولایف» توسط نیروهای روسی

▫️شهردار نیکولایف به شبکه سی‌ان‌ان گفت: شهر ما تقریباً توسط نیروهای روسی که از کریمه می‌آیند محاصره شده است.

▫️خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام اوکراینی نوشت: حدود ۴۸ هزار نفر از طریق گذرگاه‌های امن تخلیه شدند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.