رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

هشدار هواشناسی درباره سیلاب و کولاک در ۶ استان

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌هایی با اشاره به ادامه فعالیت سامانه بارشی و تشدید آن در برخی مناطق نسبت به وقوع سیلاب و کولاک برف در ۶ استان هشدار داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از خبرآنلاین، اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: برف، باران، رعدوبرق، احتمال تگرگ و وزش باد نسبتا شدید.

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۲۱: نیمه جنوبی خراسان رضوی، نوار شمالی یزد، گیلان.

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۲۲: خراسان رضوی، شرق لرستان، غرب گیلان.

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۲۳: گیلان، مازندران، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، شرق لرستان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها بویژه در مسیرهای کوهستانی و گردنه ها، احتمال آب گرفتگی معابر شهری، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، تاخیر و احتمال لغو پرواز.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، پرهیز از توقف در کنار رودخانه ها، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی در جاده های کوهستانی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو.

توصیف سامانه دوم: تغییر نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در مناطق مستعد همراه با خیزش گردو خاک

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۲۰: جنوب قم.

شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۲۱: قم و مرکزی.

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۲۲: شمال فارس.

اثر مخاطره: احتمال خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: استحکام سازه های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده.

توصیف سامانه اول: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، وزش باد شدید، رعدوبرق و در مناطق مستعد ریزش تگرگ

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۲۱: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، جنوب اصفهان، ارتفاعات خراسان رضوی و شمال غربی فارس.

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۲۲: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب اصفهان، ارتفاعات شمال غرب فارس.

اثر مخاطره: بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، پدیده مه در ارتفاعات، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، کولاک برف در ارتفاعات، تاخیر و احتمال لغو پرواز.

توصیه: اجتناب از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به وسایل ایمنی و گرمایشی و همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ در جاده های برفگیر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، جلوگیری از جابجایی عشایر کوچ‌رو، پاک‌سازی کانال‌ها و آبراه‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی بویژه در مسیرهای کوهستانی.

توصیف سامانه دوم: تغییر نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید تا خیلی شدید و گردخاک

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۲۱: یزد، نیمه شمالی فارس، نیمه جنوبی اصفهان، نیمه شمالی و غربی کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری

اثر مخاطره: تلاطم جریان باد در کوهستان در زاگرس مرکزی به‌ویژه در استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان و شمال غرب فارس، خیزش گردوخاک بویژه در نواحی بیابانی، کاهش دید و کیفیت هوا، آسیب به نهال‌ها و شکستن درختان، خسارت به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی.

توصیه: اجتناب از پرواز با گلایدر، بالگرد و هواپیماهای سبک , پرهیز از صعود به ارتفاعات و فعالیت کوهنوردی به‌ویژه در البرز و زاگرس مرکزی، خاصه در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان و شمال غرب فارس، احتیاط در تردد بین شهری، مستحکم کردن سازه‌های موقتی، اجتناب از تردد و پارک خودرو در اطراف درختان و ساختمان‌های‌ نیمه کاره، محافظت از ماشین‌آلات کشاورزی، پرهیز از سم و محلول‌ پاشی باغات و مزارع.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.