رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

قیمت نفت از قله ۱۴ ساله به زیر آمد

قیمت نفت روز چهارشنبه برای پنجمین بار در شش روز گذشته در پی واکنش معامله گران به پیشرفت مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین و افزایش غیرمنتظره ذخایر آمریکا، کاهش پیدا کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، بازار نفت بیش از دو هفته است که متلاطم شده و هر دو شاخص قیمت اصلی طی ۳۰ روز گذشته در بالاترین حد خود از اواسط سال ۲۰۲۰ تاکنون معامله شده اند. چهارشنبه هم شاخصهای قیمت نفت به روند نوسانی خود ادامه دادند و قیمت نفت برنت شش دلار نوسان داشت و بین ۹۷ دلار و ۵۵ سنت تا ۱۰۳ دلار و ۷۰ سنت معامله شد و نهایتا با یک دلار و ۸۹ سنت معادل ۱.۹ درصد کاهش، در ۹۸ دلار و دو سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۴۰ سنت معادل ۱.۵ درصد کاهش، در ۹۵ دلار و چهار سنت در هر بشکه بسته شد.

روند صعودی خیره کننده هفته گذشته که تحت تاثیر نگرانیها نسبت به تشدید اختلال عرضه نفت روسیه افتاد قیمت نفت برنت را به ۱۳۹ دلار در هر بشکه رساند. نفت برنت اکنون بیش از ۴۰ دلار نسبت به هفته گذشته کاهش پیدا کرده و بعضی از تحلیلگران هشدار داده اند که این وضعیت منعکس کننده خوش بینی بیش از حد است که جنگ به زودی پایان خواهد یافت.

آمریکا و کشورهای دیگر تحریمهای سنگینی را از زمان حمله روسیه به اوکراین، علیه مسکو اعمال کرده اند. این تحریمها تجارت بیش از چهار تا پنج میلیون بشکه در روز نفت روسیه را مختل کرده است.

نفت برنت در شش روز ۲۸ درصد افزایش قیمت داشت و سپس در شش روز معامله بعدی شامل روز چهارشنبه، ۲۴ درصد کاهش پیدا کرد. قیمتها هفتم مارس به قله ۱۴ ساله صعود کرده بودند اما سپس به عقب نشینی تن دادند.

شماری از عوامل تاثیرگذار بر کاهش قیمتهای نفت شامل امیدواری به توافق صلح میان روسیه و اوکراین و سیگنالهایی از توافق میان آمریکا و ایران برای احیای برجام و بازگشت نفت ایران به بازار جهانی بوده اند. همچنین انتظار می رود تقاضای چین برای نفت به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور، ضعیف شود.

در این بین آمار نشان داد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته برخلاف انتظارات به میزان ۴.۳ میلیون بشکه رشد کرده است. ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما که هاب تحویل معاملات فیزیکی نفت است هم رشد کرد و نگرانیها در خصوص کاهش سطح ذخایر را تا حدودی برطرف ساخت.

بانک مرکزی آمریکا افزایش نرخهای بهره آمریکا را برای نخستین بار در سه سال گذشته تصویب کرد و همان طور که انتظار می رفت، نرخ صندوقهای فدرال را به میزان یک چهارم درصد افزایش داد. روند حرکت بازار نفت پس از این خبر تغییری نداشت.

بر اساس گزارش رویترز، نشانه های پیشرفت مذاکرات صلح میان روسی و اوکراین قیمتهای نفت را تحت فشار کاهشی قرار داده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در اظهارات ویدیویی که اوایل روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد موقعیت اوکراین و روسیه در مذاکرات صلح واقع گرایانه تر شده اما به زمان بیشتری نیاز است. وزیر خارجه روسیه اعلام کرد توافقات با اوکراین به نهایی شدن نزدیک است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.