ریسکی که نتیجه داد؛ حمله غافلگیرکننده به روسیه چه عاقبتی خواهد داشت؟

کد خبر : ۳۵۷۸۵۰
ریسکی که نتیجه داد؛ حمله غافلگیرکننده به روسیه چه عاقبتی خواهد داشت؟

در 7 آگوست، چندین رسانه گزارش دادند که اوکراینی‌ها به استان کورسک روسیه حمله کرده‌اند. این منطقه روسیه با اوکراین مرز مشترک دارد. همچنین در شمال شهر خارکف اوکراین قرار دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از  اکوایران، در 7 آگوست، چندین رسانه گزارش دادند که اوکراینی‌ها به استان کورسک روسیه حمله کرده‌اند. این منطقه روسیه با اوکراین مرز مشترک دارد. همچنین در شمال شهر خارکف اوکراین قرار دارد.

پس از دو روز، نیروهای اوکراینی تا سی و پنج کیلومتر فراتر از مرز روسیه وارد استان کورسک شدند. روس‌ها که از تهاجم اوکراین غافلگیر شده بودند، اکنون وضعیت فوق العاده اعلام کرده‌اند. ده‌ها تن از ساکنان استان کورسک از دولت خود خواستند تا مداخله کند و ارتش روسیه نیروها و تجهیزات خود را به منطقه هدایت کرد. در 10 اوت، وزارت دفاع روسیه ادعا کرد که آنها حمله اوکراین را «خنثی» کرده‌اند، اگرچه به نظر می‌رسد درگیری‌ها تقریباً 6 مایل در خاک روسیه ادامه دارد.

به گزارش نشنال‌اینترست، چرا اوکراین حمله غافلگیرانه را آغاز کرد؟ چه چیزی در پس این تحولات آشکار خواهد شد؟ حمله اوکراین به کورسک چه تأثیری بر جنگ روسیه و اوکراین خواهد داشت؟ تحلیلگران نظریه‌های متفاوت زیادی داشته‌اند.

اول، این حمله ممکن است برای افشای نقاط ضعف روسیه انجام شده باشد. در طول دو سال و نیم گذشته، چندین کشور در مورد توانایی اوکراین برای دفاع از خود هشدار داده‌اند. این منتقدان در مورد توانایی اوکراین برای بقا در زمان آغاز تهاجم روسیه تردید داشتند. سپس، وقتی اوکراین نشان داد که می‌‌‌تواند در برابر تهاجم روسیه مقاومت کند، منتقدان استدلال کردند که اوکراین نباید اجازه داشته باشد به اهداف نظامی روسیه یا سایر مناطق استراتژیک روسیه حمله کند. چنین اقدامی باعث تشدید تنش بین‌المللی خواهد شد، بنابراین بحث ادامه یافت.

تحولات اخیر در کورسک اما نشان می‌‌دهد که اینطور نیست. در حالی که نیروهای اوکراینی حملاتی را در داخل خاک روسیه انجام می‌دهند، بسیاری از دولت‌های غربی این حملات را محکوم نکرده‌اند. آشکار شدن ضعف‌های بیشتر در توانایی‌های نظامی روسیه می‌تواند به اوکراین برای حمله آزادانه‌تر به داخل روسیه جرأت دهد.

در همین حال، دیگران استدلال می‌کنند که حمله کورسک یک حواس‌‌پرتی استراتژیک است. طی چند ماه گذشته، کیف هیچ پیشرفت قابل توجهی در جنوب و شرق اوکراین نداشته است. نیروهای روسیه به تقویت مواضع خود در مناطق اشغالی ادامه می‌دهند. بنابراین، دلایلی وجود دارد که باور کنیم اوکراین روسیه را مجبور می‌کند تا بخشی از نیروها و تجهیزات خود را به سمت کورسک هدایت کند. در این صورت، نیروهای اوکراینی در جبهه اصلی ممکن است فرصت پیشروی داشته باشند.

انرژی هم ممکن است در تصمیم حمله به کورسک نقش داشته باشد. با ورود نیروهای اوکراینی به استان، آنها یک مرکز ترانزیت گاز طبیعی در سودژا را تصرف کردند. این ایستگاه منبع مهم انرژی برای قاره اروپا است. با این حال، مشخص نیست که این چه نوع اهرمی را فراهم می‌کند. اختلال در عرضه گاز اروپا منجر به افزایش قیمت گاز برای بازار انرژی اروپا خواهد شد.

در نهایت، برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌‌کنند که کیف مجوز حمله را برای به دست آوردن اهرم فشار بر مسکو صادر کرده است. در حال حاضر روسیه یک پنجم خاک اوکراین را تحت کنترل دارد. موقعیت خود را در جنوب و شرق اوکراین تقویت کرده است. علاوه بر این، از بهار 2014 به طور غیرقانونی بخش‌‌‌‌‌‌هایی از دونباس و همچنین کریمه را اشغال کرده است.

با افزایش نامطمئن چشم‌‌‌انداز سیاسی در غرب و افزایش فشار برای ورود به مذاکرات صلح با روسیه، اوکراین ممکن است به دنبال ایجاد کنترل بر خاک روسیه باشد که از آن به عنوان ابزار چانه‌زنی در ازای زمین‌هایی که اکنون توسط روسیه اشغال شده است، استفاده خواهد کرد. چندین کشور اروپایی انتخاباتی را در سال جاری برگزار می‌کنند یا قبلاً برگزار کرده‌‌اند که اغلب به نفع نیروهای مخالف اوکراین است. تغییر رهبری در ایالات متحده نیز امکان‌‌پذیر است. بسته به نتایج این انتخابات، حمایت از اوکراین ممکن است کاهش یابد. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، که در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، از این سازمان خواسته است تا کمک‌های خود به اوکراین را کاهش دهد.

اوربان استدلال می‌کند که اروپا پول زیادی برای کمک به کشور اروپای شرقی خرج کرده است و او خواستار آتش‌بس شده است. در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده نیز گفته است که ایالات متحده بیش از حد برای کمک به اوکراین هزینه می‌کند. او همچنین مدعی شده است که در یک روز به حمله روسیه به اوکراین پایان می‌‌دهد و اوکراینی‌ها را مجبور به مذاکره با روس‌ها می کند. با احتمال مذاکرات صلح اجباری در افق، اوکراین ممکن است خود را در موقعیت به دست آوردن اهرمی برای چانه‌‌‌‌‌‌‌زنی‌های آینده قرار دهد.

به طور خلاصه، وضعیت در کورسک به سرعت در حال تغییر است. روس‌ها هنوز با قاطعیت واکنش نشان نداده‌اند و اوکراینی‌ها بار دیگر نشان دادند که روسیه دارای رخنه‌های زیادی در نیروهایش است. نیروهای اوکراینی یک قمار پرمخاطره را آغاز کرده‌اند و هنوز مشخص نیست وقایع در کورسک چگونه رقم خواهد خورد. زمان نشان خواهد داد که این حمله چگونه پیش خواهد رفت. اما در حال حاضر، ریسکی که اوکراین کرده نتیجه داده است.

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد