دلیل اعتراضات بی سابقه پرستاران ایرانی چیست و چه خواسته هایی از دولت دارند؟

کد خبر : ۳۶۱۵۲۸
دلیل اعتراضات بی سابقه پرستاران ایرانی چیست و چه خواسته هایی از دولت دارند؟

در این مطلب بخوانید:دلیل اعتراضات بی سابقه پرستاران ایرانی چیست و چه خواسته هایی از دولت دارند؟

به گزارش اینتیتر به نقل از دنیای اقتصاد، اعتراض پرستاران به بیش از ۵۰ شهر ایران کشیده شده است. دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: «این اعتراضات در ۱۰۰سال تاریخ پرستاری ایران بی‌سابقه است.» چند نفر از معترضان بازداشت شدند تا تجمعات متوقف شوند. 

فریدون مرادی، عضو شورای عالی نظام پرستاری می‌گوید: «هر ماه ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند.» 

علی جعفریان، مسوول کمیته وزارت بهداشت شورای راهبردی دولت، از موج مهاجرت پرستاران به آلمان خبر داد و میزان مهاجرت یا ترک کار آنان را «وحشتناک» توصیف کرد.

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت هم عنوان می‌کند: «برخی از چالش‌های این حوزه نیاز به مداخله سران قوا دارد.»

حامد عنایتی، یک کارشناس پرستاری به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «همه مطالبات پرستاران مشخص و روی میز است، سالیان دراز است در جلسات و نشست‌ها مطرح شده و اکنون فقط یک دستور قاطعانه و مشخص برای اجرایی‌شدن می‌خواهد.» 

بیشتر پرستاران روی به مشاغل دیگر آوردند و حتی راننده اسنپ شدند برای اینکه بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند. 

گفته می‌شود‌ ۴۰ تا ۵۰ هزار فارغ‌التحصیل رشته پرستاری در کشورمان خانه‌نشین هستند. 

اما پرستاران دقیقا چه می‌خواهند و اعتراضات آنها بر چه پایه‌ای شکل گرفته است؟ 

یک: اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

یکی از مهم‌ترین مطالبات پرستاران که در سال 1386، بدون هیچ مخالفی در مجلس بالاترین رای را آورد، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است. مطالبه‌ای که نزدیک 15 سال است به تاخیر افتاده است. 

دو: فوق‌العاده خاص

دستگاه‌های اجرایی منابعی دارند که افرادی که در شرایط خاص مشغول به فعالیت هستند، فوق‌العاده خاص دریافت می‌کنند. این قانون در شرایط خاص آب و هوایی و پاندمی‌ها قابل اجراست. 

سه: قانون ارتقای بهره‌وری

این قانون هم سال‌هاست تصویب شده اما اجرایی نشده است. در سال‌های گذشته وزارت بهداشت نیروی جدید استخدام نکرده و بیمارستان‌ها با کمبود شدید پرستار مواجه هستند. 

چهار: رفاهیات

رفاهیات شامل حق مسکن، مناسبت‌ها و هدیه روز پرستار می‌شود که در بسیاری از بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های پزشکی به صورت سلیقه‌ای آن را پرداخت می‌کنند. اما دستورالعمل مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

 

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد