چه داروهایی بر نتایج آزمایش خون تاثیر می گذارند؟

کد خبر : ۳۳۰۳۳۰
چه داروهایی بر نتایج آزمایش خون تاثیر می گذارند؟

آزمایش خون از آزمایشات مهم و موثر در پیشگیری از بیماری‌ها (مثل سرطان) و تشخیص آنها می‌باشد. در ذهن افراد در مورد آزمایشات خون سوالات گوناگونی مانند چرا انجام آزمایش خون مهم است؟، آزمایش خون باید ناشتا باشد؟، چه داروهایی جواب آزمایشات خون را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟ و موارد دیگر وجود دارد.

آزمایش خون از آزمایشات مهم و موثر در پیشگیری از بیماری‌ها (مثل سرطان) و تشخیص آنها می‌باشد. در ذهن افراد در مورد آزمایشات خون سوالات گوناگونی مانند چرا انجام آزمایش خون مهم است؟، آزمایش خون باید ناشتا باشد؟، چه داروهایی جواب آزمایشات خون را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟ و موارد دیگر وجود دارد. انجام آزمایشات خون می‌تواند به افراد کمک کند تا از کمبود‌های بدن خود (ویتامین‌ها و…) آگاه شوند. همچنین، برای تعیین اثرگذاری دارویی و تشخیص سوء مصرف موادمخدر نیز انجام آزمایش خون بسیار مهم می‌باشد.

برخی از داروها می‌توانند بر نتایج آزمایشات خون اثرگذار باشند و آنها را تحت تاثیر قرار دهند مثل مکمل های ویتامین C، مترونیدازول، ریبوفلاوین، ملین های آنتراکینون، متوکاربامول، نیتروفورانتوئین و… لذا، ضروری است که قبل از انجام آزمایش خون، نسبت به داروهایی که می‌توانند نتایج آزمایشات خون را تغییر دهند، مطلع شد و از مصرف آنها قبل از انجام آزمایش خون پرهیز کرد. در بیشتر آزمایشات خون نیاز به ناشتا بودن فرد نمی‌باشد، ولی برای انجام برخی از آنها (نظیر آزمایش قند خون و چربی خون) نیاز به ناشتا بودن است.

از طریق انجام آزمایش خون، آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش HPV، آزمایش سرطان و سایر آزمایشات مختلف دیگر در بهترین آزمایشگاه ، می‌توان از سلامت خود اطمینان یافت و در صورت بیمار بودن، اقدامات سریع و موثری را در جهت درمان‌ آن انجام داد. بهترین آزمایشگاه تهران از طریق ارائه خدمات باکیفیت مختلف آزمایشگاهی، از قبیل تست پاپ اسمیر، تست سرطان، تست و مشاوره ژنتیک، تست خون، تست HPV و…، همچنین ارائه نتایج دقیق آزمایشگاهی به آگاهی درست افراد نسبت به سلامت خود کمک می‌نماید.

چه داروهایی بر نتایج آزمایش خون تاثیر می گذارند؟

مکانیزم اثر داروها بر نتایج آزمایش خون و ادرار

بعضی از داروها می‌توانند سلول‌ها و عملکرد بدن را تحت تاثیر قرار دهند و سبب ایجاد تغییرات در نتایج آزمایش‌های پزشکی از جمله آزمایش خون و ادرار شوند و در نتیجه، نادرست شدن جواب آزمایش ها گردند. در ادامه، در ارتباط با مکانیزم اثر داروها بر نتایج آزمایش خون، به بررسی تداخل دارویی و تاثیر مستقیم داروها بر اجزاء خون می‌پردازیم.

- تداخل دارویی در آزمایش های خون

تداخلات دارویی از عوامل مهم تغییرات در نتایج آزمایشات می‌باشند و می‌توانند منجر به تفسیرهای نادرست یا گمراه کننده شوند.

تداخل دارویی می‌توانند به شکل زیر بر آزمایشات خون اثرگذار باشند:

·واکنش شیمیایی داروها با مواد موجود در نمونه خون

برخی داروها ممکن است با مواد شیمیایی موجود در خون واکنش دهند و باعث تغییر در نتایج آزمایش شوند. این امر می‌تواند سبب نادرست شدن نتایج آزمایشگاهی شود.

·تغییر در عملکرد سلول‌های خونی

بعضی از داروها ممکن است عملکرد سلول‌های خونی را تغییر دهند. این تغییرات می‌تواند به تحت تاثیر قرار گرفتن نتایج آزمایشات خونی و تشخیص نادرست منجر شود.

·تاثیر بر متابولیسم داروها

تعدادی از داروها می‌توانند به تغییر در متابولیسم دیگر داروها منجر شوند. این تغییرات می‌توانند باعث بروز اشتباه در نتایج آزمایشات خون افراد گردند.

- تاثیر مستقیم داروها بر اجزاء خون

برخی داروها از این توانایی برخوردارند که به طور مستقیم بر اجزاء خون تاثیر بگذارند. به این ترتیب در صورت استفاده از اینگونه داروها، نتایج آزمایشات دقیق نخواهد بود.

تاثیر مستقیم داروها بر اجزاء خون می‌تواند به شکل‌های زیر باشد:

·افزایش یا کاهش تعداد گلبول‌های قرمز، سفید و پلاکت‌ها

داروهایی هستند که می‌توانند به تغییر تعداد گلبول‌های قرمز (RBC)، گلبول‌های سفید (WBC) و پلاکت‌ها منجر شوند. رخ دادن این تغییرات به طور قطع سبب عوض شدن نتایج آزمایشات خون فرد خواهد شد.

·ایجاد تغییر در سطح آنزیم‌ها و هورمون‌ها

تعدادی از داروها ممکن است به تغییر در سطح آنزیم‌ها و هورمون‌ها در خون منجر شوند. این تغییرات می‌توانند به نتایج غیرطبیعی در آزمایشات خونی منجر شوند.

·تاثیر بر عملکرد کبد و کلیه‌ها

بعضی از داروها قادرند که تغییراتی را در عملکرد کبد و کلیه‌ها ایجاد کنند و عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار دهند. به این ترتیب، می‌توانند سبب عوض شدن نتایج آزمایشات خون افراد شوند و باعث ارائه نتایج آزمایشگاهی بی‌دقت و نادرست گردند.

انجام آزمایش خون، آزمایش سرطان، آزمایش پاپ اسمیر و سایر تست‌های دیگر در بهترین آزمایشگاه، ضریب اشتباه نتایج آزمایشگاهی را کاهش می‌دهد و باعث اطلاع دقیق از وضعیت سلامت فرد می‌شود.

انواع داروهایی که بر جواب آزمایش خون تاثیر می‌گذارند

داروهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند بر نتایج آزمایشات خون اثرگذار باشند و سبب بروز تغییرات در آنها شوند. در ذیل، به برخی‌ از داروهای اثرگذار بر نتایج آزمایشات خون افراد اشاره می‌گردد.

  1. داروهای ضد انعقاد خون : وارفارین، آسپرین و کلوپیدوگرل، از جمله داروهای ضد انعقاد خون هستند که می‌توانند بر آزمایشات خون و تغییر نتایج آن اثرگذار باشند.
  2. داروهای ضد التهابی غیر استروئید ( NSAIDs ): داروهای ضد التهابی غیر استروئید مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و دیکلوفناک قادرند که نتایج آزمایشات خون را به هم بزنند و تغییر دهند.
  3. آنتی‌بیوتیک‌ها: آموکسی سیلین، آزیترومایسین و سیپروفلوکساسین، از جمله آنتی‌بیوتیک‌های تاثیرگذار بر آزمایشات حون می‌باشند.
  4. داروهای ضد افسردگی: داروهای ضد افسردگی مثل اسیتالوپرام، فلوکستین، سرترالین، می‌توانند با ایجاد تغییرات در بدن بر آزمایشات خون اثر بگذارند و نتایج آن را عوض کنند.
  5. داروهای کاهنده فشار خون: از داروهای کاهنده فشار خون که بر نتایج آزمایشات خون اثرگذار می‌باشند، می‌توان به لیسینوپریل، آملودیپین و هیدروکلروتیازید اشاره کرد.
  6. داروهای ضد تشنج: کاربامازپین، فنوباربیتال و لامینجرین، از جمله داروهای ضدتشنج تاثیرگذار بر آزمایش‌های خون هستند.

بهترین آزمایشگاه با ارائه نتایج دقیق آزمایشات مختلف، نظیر آزمایش خون، آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش سرطان، آزمایش هورمونی، آزمایش HPV و سایر آزمایش‌ها، به پیشگیری از بیماری‌ها و درمان آنها کمک می‌نماید. بهترین آزمایشگاه های تهران از طریق ارائه نتایج درست آزمایش‌های مختلف (همانند تست پاپ اسمیر، تست HPV و…) به شهروندان تهرانی کمک می‌کند تا از داروها و اقدامات درمانی مناسب و زودهنگام جهت درمان بیماری خود بهره‌مند شوند.

نکات مهم برای جلوگیری از تداخل دارویی در آزمایش خون

برای جلوگیری از تداخل دارویی با آزمایش خون، لازم است که به برخی از نکات توجه کرد. از جمله این نکات می‌توان به اطلاع رسانی کامل به پزشک اشاره کرد. ارائه اطلاعات درست و کامل به پزشکان در مورد تمامی داروهای مصرفی شامل داروهای تجویزی، مکمل‌ها و گیاهان دارویی، همچنین زمان مصرف دقیق داروها و همچنین دلایل انجام آزمایش خون بسیار حائز اهمیت و کمک‌کننده می‌باشد. این امر سبب اطلاع دقیق و تصمیم‌گیری مناسب از سوی پزشکان می‌شود و به افزایش دقت آزمایشات خون کمک فراوانی می‌کند.

توجه به زمان انجام آزمایش خون (که قبل از مصرف دارو باشد یا بعد از آن) نیز بسیار اهمیت دارد. برای حل این موضوع و انتخاب زمان مناسب می‌توان با پزشک مشورت نمود و در صورت لزوم زمان مصرف برخی داروها را (با توصیه پزشک) تغییر داد.

همچنین، انتخاب یک آزمایشگاه معتبر و مجهز برای انجام آزمایش خون و کسب نتایج درست و مطمئن آزمایشگاهی، از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه نمود. یک آزمایشگاه خوب جهت کاهش میزان خطا آزمایشات خون و افزایش دقت آنها، حتما از روش‌های استاندارد استفاده می‌کند. به علاوه، انتخاب مجهزترین و بهترین آزمایشگاه، به دلیل برخورداری از کادر و پرسنل باتجربه و ماهر که از اطلاعات لازم در مورد تداخلات دارویی و راهکارهای جلوگیری از آن برخوردار می‌باشند، هم کمک فراوانی در جهت ارائه نتایج آزمایشگاهی مطمئن و مورد اعتماد می‌نماید.

به این ترتیب، باید برای کاهش خطا آزمایشات مختلف (همانند آزمایش غربالگری، آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش HPV و غیره) و اطلاع درست از وضعیت سلامت خود، بهترین آزمایشگاه را انتخاب کرد. انتخاب بهترین آزمایشگاه تهران، به جهت داشتن کادر مجرب و حرفه‌ای، تجهیزات به‌روز، محیط مناسب و…، سبب بهره‌مند شدن از خدمات آزمایشگاهی باکیفیت و اطمینان به نتایج آزمایشگاهی می‌شود.

ضرورت انجام آزمایشات خون در بهترین آزمایشگاه مثل تهران لب

افراد زیادی برای اطلاع از وضعیت خود آزمایشات خون را انجام می‌دهند. داروها می‌توانند بر نتایج آزمایشات خون اثر بگذارند و سبب تفسیر نادرست و تصمیم‌گیری اشتباه شوند. لذا، ضروری است که قبل از انجام آزمایش خون، پزشک خود را نسبت به داروهای مصرفی خود آگاه نمایید و با آنها مشورت کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش HPV و آزمایش پاپ اسمیر با آزمایشگاه تهران لب (تلفن ۱۶۵۰) تماس بگیرید.

از طریق اطلاع رسانی کامل به پزشک، انجام آزمایش خون در زمان مناسب (قبل از مصرف دارو و یا بعد از اتمام آن) و همچنین انتخاب یک آزمایشگاه معتبر (که از پرسنل با دانش و مجربی برخوردار می‌باشد) جهت انجام آزمایش‌های خون و سایر موارد دیگر، می‌توان از تداخل دارویی جلوگیری کرد و نتایج آزمایشگاهی دقیقی را کسب نمود.

تاکنون تلاش‌های خوبی در جهت ارتقاء کیفیت آزمایشگاه‌ها و ارائه خدمات بهتر به بیماران صورت گرفته است و همچنان ادامه دارد. ما از این تلاش‌ها و زحمت‌ها قدردانی می‌کنیم.

چه داروهایی بر نتایج آزمایش خون تاثیر می گذارند؟

از طریق تبادل نظر و گفتگو در مورد تاثیرات داروها بر آزمایشات خون و راه‌حل‌های جلوگیری از روی دادن آن، می‌توان به انجام درست آزمایش‌های خونی کمک فراوانی کرد. لذا، ضروری است که به این امر توجه شود.

انتخاب بهترین آزمایشگاه جهت انجام آزمایشات خون، آزمایش غربالگری، آزمایش HPV و…، به دلیل برخورداری از تیم ماهر و باتجربه، امکانات مناسب و ارائه نتایج دقیق آزمایشگاهی، بسیار مهم و ضروری می‌باشد. مجموعه تهرُان لب، بهترین آزمایشگاه تهران برای انجام آزمایش خون، تست HPV، آزمایش سرطان، تست پاپ اسمیر و سایر تست‌ها است. این آزمایشگاه تهران از ویژگی‌های مثبت زیادی برخوردار است (از جمله تجهیزات پیشرفته، کادر متخصص و ماهر و…) که سبب تبدیل شدن آن به مجهزترین و معتبرین آزمایشگاه می‌شود.

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد