حذف کامل قند از رژیم غذایی، ممنوع!

کد خبر : ۳۶۷۳۳۳
حذف کامل قند از رژیم غذایی، ممنوع!

متخصصان علوم تغذیه معتقدند که حذف کامل قند از رژیم غذایی همانند مصرف زیاد آن می‌تواند تبعات جبران ناپذیری برای افراد به همراه داشته باشد لذا ضمن توصیه در مورد پرهیز از مصرف قندهای مصنوعی، بر رعایت تعادل در مصرف قندهای طبیعی تاکید می‌کنند.

به گزارش اینتیتر به نقل از آفتاب نیوز، در سال‌های اخیر گسترش فعالیت بلاگرها در فضای مجازی و به ویژه اینستاگرام سبب شده تا حجم عظیمی از اطلاعات نادرست به ویژه در حوزه سلامت در این فضا تبادل شود و این امر به رویه خطرناکی تبدیل شده است و می‌تواند با انحراف توجه کاربران فضای مجازی از پزشکان و متخصصان واقعی عرصه سلامت به سمت متخصص‌نماها در فضای مجازی، سلامت عمومی جامعه را با تبعات زیادی مواجه کند.

یکی از مواردی که اخیراً بلاگرهای اینستاگرامی روی آن انگشت گذاشته‌اند؛ موضوع حذف کامل قند با هدف کاهش وزن و رسیدن به وضعیت جسمانی بهتر است که این موضوع با واکنشهایی از سوی کارشناسان علوم تغذیه مواجه شده و معتقدند حذف کامل قند از رژیم غذایی یک اقدام غیراصولی و خطرآفرین است.

مصرف زیاد قند و شکر در رژیم غذای روزانه تبعات ناگواری مثل اضافه وزن، چاقی، ابتلا به دیابت، ابتلا به سرطان و پیری زودرس را برای سلامتی افراد به همراه دارد و بعضاً جبران این تبعات ناممکن می‌شود لذا برخی افراد برای در امان ماندن از این تبعات به اصطلاح آن طرف بام می‌افتند و قند و شکر را به طور کامل از برنامه غذایی روزانه خود حذف می‌کنند.

این در حالیست که معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذا دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد معتقد است که حذف همه انواع قندها از برنامه غذایی روزانه، کاری نادرست است.

«آزاده نجار زاده» در این رابطه اظهار می‌کند: اغلب مواد غذایی یا دارای انواع قندها هستند و یا حاوی نشاسته‌هایی هستند که در نهایت به قند تبدیل می‌شوند.

به گفته وی، قندها تنها در قند و شکر یا شیرینی و شکلاتی که ما مصرف می‌کنیم، خلاصه نمی‌شوند بلکه قندها در انواع میوه‌ها، انواع لبنیات از جمله شیر که دارای قند لاکتوز است و حتی در نان و برنج نیز وجود دارند.

نجارزاده اضافه می‌کند: اگر فردی بخواهد با هدف کاهش وزن یا لاغری، به طور کامل مصرف قند را یک‌باره کنار بگذارد، باعث آسیب به سلامتی خود خواهد شد.

وی با اشاره به این که توصیه می‌شود تنها غذاهایی که حاوی قند مصنوعی هستند از رژیم غذایی کنار گذاشته شود، بیان می‌کند: بهتر است قندهایی مثل آبنبات، شکلات و خود قند سفید که معمولاً همراه چای مصرف می‌شوند از رژیم افراد حذف شود و در مصرف قند طبیعی نیز تعادل رعایت شود.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه خاطرنشان می‌کند: البته بسیاری از مواد غذایی دارای برچسب‌هایی مشخصی در مورد قند و شکر نیز نیستند و در واقع در این اقلام از کلمات مشابه دیگری با همین مضمون استفاده شده است به عنوان مثال استفاده از عناوینی مانند ساکرز، شربت فروکتوز یا ذرت روی برچسب مواد غذایی بیانگر همان قند است و توصیه می‌شود این قبیل مواد از رژیم غذایی کنار گذاشته شوند.

وی با بیان این که میوه‌ها سرشار از قند فروکتوز هستند و قند فروکتوز برای بدن بسیار ضروری است، عنوان می‌کند: خیلی از افراد برای رسیدن به تناسب اندام، تمام انواع میوه‌ها را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند و معتقدند که میوه‌ها دارای کربوهیدرات بالایی هستند ولی حذف میوه به هیچ عنوان و در هیچ رژیمی توصیه نمی‌شود.

نجارزاده در این مورد اضافه می‌کند: در بعضی از رژیم‌های غذایی مثل رژیم کتوژنیک، میوه کاملاً حذف می‌شود در حالی که میوه‌ها علاوه بر این که سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ها هستند، به دلیل برخورداری از فیبر فراوان برای عملکرد دستگاه گوارش لازم و ضروری هستند لذا حذف میوه را هیچ جامعه علمی توصیه نمی‌کند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به این که حذف قند از رژیم غذایی تنها زیر نظر متخصصان تغذیه می‌تواند سبب کاهش بخشی از بیماری‌ها شود، متذکر می‌شود: با توجه این که گلوکز سوخت اصلی سلول‌های سرطانی محسوب می‌شود، حذف این ماده غذایی به صورت درست و اصولی می‌تواند سلول‌های پیش سرطانی را تا حدود زیادی از بین ببرد.

وی اظهار می‌کند: البته مطالعات زیادی روی حیوانات انجام شده که نشان می‌دهد مصرف قند می‌تواند خطر بیماری آلزایمر را افزایش بدهد لذا حذف این ماده از رژیم غذایی می‌تواند به کاهش خطر بیماری آلزایمر نیز کمک کند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذا در پایان ابراز می‌کند: حذف قند برای افرادی که مدت زیادی از قند و شکر در رژیم غذایی خود استفاده کرده‌اند، عوارضی نظیر سردرد، خستگی، بی حالی، اضطراب، عصبانیت و پرخاشگری ایجاد می‌کند اما این نشانه‌ها بعد از چند روز تمام می‌شود و فرد در مرحله‌ای قرار می‌گیرد که بدنش از این عوارض پاک می‌شود.

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد