حسین علایی وزیر کشور جدید دولت مسعود پزشکیان کیست؟

کد خبر : ۳۵۷۵۶۱
حسین علایی وزیر کشور جدید دولت مسعود پزشکیان کیست؟

در این مطلب بخوانید: حسین علایی وزیر کشور جدید دولت مسعود پزشکیان کیست؟

به گزارش اینتیتر، حسین علائی متولد ۱۳۳۵ فرمانده نظامی، مدیر اجرایی و مدرس دانشگاه ایرانی است، که هم‌اکنون به‌عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفت‌کش ایران فعالیت می‌کند. 

وی در طول جنگ ایران و عراق از فرماندهان میانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب می‌شد و در اغلب عملیات‌های اصلی سپاه حضوری فعال داشت. او از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ به‌عنوان فرمانده قرارگاه نوح فعالیت می‌کرد. پس از تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه، در سال ۱۳۶۴ وی به‌عنوان نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انتخاب شد و تا سال ۱۳۶۹ نیز در این جایگاه فعالیت کرد.

علایی در دولت‌های پنجم و ششم، از ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۱ قائم‌مقام وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود و در فاصله سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ ریاست ستاد مشترک سپاه پاسداران را برعهده داشت. وی از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ مدیرعامل هواپیمایی آسمان بود.

حسین علایی فرزندِ شیخ محمود علایی کرهرودی، از مدرّسانِ حوزه علمیه برهان و امام جمعه موقّتِ شهر ری در سال‌های نخست پس از انقلابِ ۱۳۵۷، می‌باشد. وی در سال ۱۳۳۵ در کرهرود، اراک زاده شد.

سوابق

علایی اوایل سال ۱۳۶۰ به سمت فرمانده سپاه ارومیه منصوب شد. وی پیش از اجرای عملیات طریق‌القدس در سال ۱۳۶۰ وارد جبهه جنوب شد. پس از تشکیل نیروی دریایی سپاه پاسداران در سال ۱۳۶۴ اولین فرمانده این نیرو شد، پیش از تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه نیز فرماندهی یگان‌های دریایی سپاه را در قالب قرارگاه نوح برعهده داشت. علایی سابقه ریاست ستاد مشترک سپاه پاسداران، قائم‌مقامی وزارت دفاع و ریاست سازمان صنایع هوایی را نیز دارد. علایی استاد دانشگاه امام حسین و مدیرمسئول ماهنامه صنایع هوایی است.

با آغاز کار دولت حسن روحانی، در ۱۹ آذر ۱۳۹۲ با حکم ایراندخت عطاریان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، علایی مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان شد و در دوره مدیریت در شرکت آسمان، اقدام به تسویه کلیه بدهی‌های انباشته شده این شرکت نمود، که بالغ بر ۱٫۲۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شد و بخش اعظم آن مربوط به شرکت‌های دولتی همچون شرکت فرودگاه‌های کشور، شرکت ملی نفت ایران و ۸ بانک بود.[نیازمند منبع] علایی با خرید ۶ فروند هواپیمای ایرباس ای-۳۲۰ و ۴ فروند بوئینگ ۷۳۷، ظرفیت پروازی هواپیمایی آسمان را افزایش داد و از سال ۱۳۹۶ تاکنون (۱۳۹۸) این شرکت بیشترین ظرفیت حمل مسافر را در میان شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به خود اختصاص داده‌ است.

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد