سیامک نمازی، جاسوس آمریکایی و دلال نفت در ایران کیست؟

کد خبر : ۳۶۸۴۷۰
سیامک نمازی، جاسوس آمریکایی و دلال نفت در ایران کیست؟

در این مطلب با سیامک نمازی، جاسوس آمریکایی و دلال نفت در ایران آشنا می شویم.

به گزارش اینتیتر، سیامک نمازی، تاجر ایرانی-آمریکایی است که در سال ۲۰۱۵ توسط دولت ایران به اتهام جاسوسی دستگیر شد. او سابقه مدیریت در شرکت نفتی «کرسنت پترولیوم» را داشت و در حوزه مشاوره اقتصادی و انرژی فعالیت می‌کرد. نمازی به دلیل ارتباط با کشورهای مخالف ایران، از جمله ایالات متحده آمریکا، به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

سیامک نمازی کیست؟

سیامک نمازی (زادهٔ ۱۴ سپتامبر ۱۹۷۱) یک تاجر ایرانی-آمریکایی است که در خانواده‌ای برجسته و تحصیل‌کرده رشد کرد. خانواده نمازی با جوامع تجاری و دولتی ارتباطات گسترده‌ای داشتند. او تحصیلات خود را در رشته‌های مرتبط با اقتصاد و مدیریت از دانشگاه‌های معتبر آمریکا به پایان رساند. نمازی از تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۱۵ در ایران بازداشت شده است. در ۲۲ فوریه ۲۰۱۶، مقامات ایرانی پدرش، محمدباقر نمازی‎، را هنگام ورود به کشور برای دیدار با پسرش دستگیر کردند. نهایتاً، در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۶، سیامک نمازی به دلیل همکاری با دولت خارجی به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

سوابق تحصیلی:

لیسانس: سیامک نمازی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه تافتس (Tufts University) در ایالات متحده دریافت کرد.

فوق لیسانس: او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت بازرگانی (MBA) از مدرسه کسب‌وکار استنفورد (Stanford Graduate School of Business) اخذ کرد.

سوابق شغلی:

کرسنت پترولیوم: نمازی مدتی در شرکت نفتی «کرسنت پترولیوم» که در زمینه انرژی و نفت فعالیت می‌کند، مشغول به کار بود.

مشاور اقتصادی: او به عنوان مشاور اقتصادی و انرژی در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه در خاورمیانه و ایران فعالیت داشت.

بنیانگذار شرکت: نمازی همچنین در تأسیس شرکت مشاوره‌ای "آتیه بهار" نقش داشت که به شرکت‌های خارجی در ورود به بازار ایران مشاوره می‌داد.

بازداشت:

سیامک نمازی، تاجر ایرانی-آمریکایی، در سال ۱۳۹۵ توسط نیروهای امنیتی در ایران بازداشت شد. او قصد داشت پس از توافق هسته‌ای به ایران بازگردد، اما پس از ورود به کشور دستگیر شد. در ابتدا گزارش شد که یکی از مدیران دفتر برنامه‌ریزی استراتژیک کمپانی نفتی «کرسنت» در تهران بازداشت شده است. بعدها مشخص شد که سیامک نمازی، که در آن زمان ۴۴ ساله بود، یکی از مؤسسان شرکت «آتیه بهار» است؛ شرکتی که به دلالی در قرارداد گازی مشهور کرسنت متهم شده بود. این شرکت علاوه بر مشاوره به کرسنت، در قراردادهای با استات اویل و شل نیز نقش داشت که منجر به خساراتی برای ایران شد.

در سال ۱۳۷۸، سیامک نمازی و تریتا پارسی در کنفرانسی در قبرس شرکت کردند و ارائه‌ای مشترک داشتند که بعدها منجر به تأسیس سازمان نایاک شد؛ سازمانی که ادعا می‌شود تا امروز ۷۰ هزار عضو دارد و منابع مالی آن به سازمان‌های وابسته به سیای آمریکا منتسب شده‌اند. این اتهامات منجر به محکومیت نمازی به ۱۰ سال زندان شد. خانواده نمازی و جامعه بین‌المللی بارها برای آزادی او تلاش کردند، زیرا بسیاری از این اتهامات را سیاسی می‌دانستند. پدر او، باقر نمازی، که او نیز مدتی در ایران بازداشت بود، از چهره‌های مرتبط با این پرونده به شمار می‌آید.

آزادی:

در سال ۲۰۲۳، ایران و آمریکا با میانجی‌گری قطر به توافق رسیدند که پنج ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران، از جمله سیامک نمازی، با پنج ایرانی زندانی در آمریکا مبادله شوند. همچنین، حدود ۶ میلیارد دلار از پول نفت ایران که در بانک‌های کره جنوبی به دلیل تحریم‌ها مسدود شده بود، به بانک‌های قطر منتقل شد. براساس این توافق، سیامک نمازی به همراه عماد شرقی، مراد طاهباز و دو زندانی دیگر که نامشان اعلام نشد، در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ از ایران خارج شدند و ابتدا به دوحه و سپس به ایالات متحده آمریکا منتقل شدند.

 

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد