اسرائیل پاسخ دهد، «نامتعارف» زیرساخت‌هایش را نابود می‌کنیم

کد خبر : ۳۷۰۱۴۶
اسرائیل پاسخ دهد، «نامتعارف» زیرساخت‌هایش را نابود می‌کنیم

ایران از مجاری مختلف، که مهم‌ترین آن‌ها مجرای ارتباطی ایران با ایالات متحده از طریق سفارت سوئیس است، هشدار داده که به هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به ایران، «پاسخی نامتعارف» خواهد داد که شامل هدف قرار دادن زیرساخت‌های این رژیم است. مقام‌های امریکایی می‌گویند که به رغم کمک به اسرائیل، در حمله احتمالی آن مشارکت نخواهند کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از روزنامه جوان، ایران از مجاری مختلف، که مهم‌ترین آن‌ها مجرای ارتباطی ایران با ایالات متحده از طریق سفارت سوئیس است، هشدار داده که به هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به ایران، «پاسخی نامتعارف» خواهد داد که شامل هدف قرار دادن زیرساخت‌های این رژیم است. مقام‌های امریکایی می‌گویند که به رغم کمک به اسرائیل، در حمله احتمالی آن مشارکت نخواهند کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا گفته که در حال مذاکره با تل‌آویو درباره دامنه اقدام است ولی «احتمال کمی» داد که حمله به تأسیسات نفتی ایران نیز شامل این گزینه‌ها باشد.

به گزارش «جوان»، ایران با ارسال یک پیام از مجاری دیپلماتیک، که ظاهراً سفارت ایران در سوئیس است، برای امریکا روشن کرده که «دوره خویشتنداری یکجانبه دیگر تمام شده است» و اینکه «خویشتنداری دیگر نیاز‌های امنیت ملی ایران را تأمین نمی‌کند.» در این نامه که به نظر می‌رسد بلافاصله بعد از عملیات موشکی «وعده صادق 2» در اول اکتبر 2024 از برخی مجاری دیگر از جمله قطر نیز امریکایی‌ها از آن مطلع شده‌اند، تأکید شده که «هرگونه حمله اسرائیل با یک پاسخ نامتعارف همراه خواهد شد که زیرساخت‌های اسرائیل را نیز هدف قرار خواهد داد.»

یک منبع دیپلماتیک در گفتگو با الجزیره، با اشاره به نامه ایران گفت که ایران به امریکا هشدار داده که واشینگتن باید رژیم صهیونیستی و اقدامات جنون‌آمیزش را مهار کند. دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، اصل ارسال پیام به طرف امریکایی را تأیید کرده ولی گفته که تنها کانال انتقال پیام رسمی ایران، سفارت سوئیس در تهران به‌عنوان دفتر حافظ منافع امریکا است. دفتر نمایندگی ایران هشدار داده که اگر کشوری به تجاوزگر کمک کند شریک جرم تلقی می‌شود و توصیه کرد که کسی وارد تقابل رژیم اسرائیل و ایران نشود، هشداری که به نظر می‌رسد نوک پیکان آن، بیش از هر دولت دیگری، امریکا را مد نظر دارد.

سحرگاه پنج‌شنبه جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا تأیید کرد که کشورش در حال مذاکره با اسرائیل درباره دامنه احتمالی اقدام علیه ایران است، ولی از بیان جزئیات درباره آن خودداری کرد: «من به طور علنی مذاکره نمی‌کنم.» او در پاسخ به این سؤال خبرنگار کاخ سفید که آیا اجازه می‌دهد اسرائیل علیه ایران انتقام بگیرد، گفت: «اول از همه، ما به اسرائیل اجازه نمی‌دهیم، ما به اسرائیل توصیه می‌کنیم؛ و امروز هیچ اتفاقی نمی‌افتد.» بایدن در پاسخ به این سؤال که آیا از حمله اسرائیل به تأسیسات نفتی ایران حمایت خواهید کرد، گفت: «ما در حال گفتگو در این زمینه هستیم، فکر می‌کنم این امر احتمال کمی دارد.» رئیس‌جمهور امریکا گفته که می‌توان از جنگی تمام‌عیار در خاورمیانه جلوگیری کرد و تأکید کرده که به نظر وی چنین جنگی رخ نخواهد داد.

ایران تحمل «نمادین» هم ندارد

هواپیمایی امارات مستقر در دبی اعلام کرد پرواز‌ها به عراق، ایران و اردن را به مدت سه روز به دلیل «ناآرامی‌های منطقه» لغو می‌کند. کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه شب در حالی پاسخ به حمله موشکی ایران را تصویب کرد که منابع عبری می‌گویند به نظر نمی‌رسد تصمیم نهایی در مورد «نحوه» حمله گرفته شده باشد. هرچند شیوه پاسخ مشخص نیست ولی برخی می‌گویند که اسرائیل سه گزینه پیش رو دارد: حمله به تأسیسات نظامی (پادگان‌ها و پایگاه‌ها)، زیرساخت‌های اقتصادی (تأسیسات نفت و گاز) یا تأسیسات هسته‌ای. البته برخی، احتمال ترور سازمان‌یافته را نیز منتفی نمی‌دانند. یک مقام امریکایی که خواسته نامش فاش نشود، دیروز به «رویترز» گفت که امریکا معتقد نیست که اسرائیل در مورد نحوه واکنش به ایران، از جمله حمله به تأسیسات نفتی ایران تصمیم‌گیری کرده باشد.

بایدن روز پنج‌شنبه در حالی گفت که حمله به تأسیسات نفتی ایران «احتمال کمی دارد» که یک مقام امریکایی هم به الجزیره گفته که اسرائیل «فعلاً از ما درخواست کمک نکرده است» و «ما از اسرائیل می‌خواهیم که در واکنش به حمله موشکی ایران از جنگ فراگیر منطقه‌ای پرهیز کند.» رادیو و تلویزیون اسرائیل نیز از قول منابع آگاه گزارش کرد که برآورد‌ها حاکی از آن است که حمله به ایران طی چند روز آتی انجام خواهد شد. دولت امریکا از بیم حمله به تأسیسات نفتی بر تل‌آویو فشار می‌آورد تا شدت این پاسخ را کاهش دهد.

در حالی که برخی معتقدند که پاسخ رژیم صهیونیستی تحت تأثیر فشار‌ها برای حفظ وجهه، یک پاسخ حداقلی خواهد بود، بعضی ناظران می‌گویند که دامنه آن گسترده‌تر از صرف حفظ وجهه است. گاردین از قول ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق نوشته که «اسرائیل یک نیاز قانع‌کننده، حتی ضروری، برای پاسخ دادن دارد.» او گفته که مدل واکنش اسرائیل را می‌توان در حملات هوایی تلافی‌جویانه روز یک‌شنبه قبل علیه تأسیسات نفتی، نیروگاه‌ها و اسکله‌های تحت کنترل حوثی‌ها در بندر یمن مشاهده کرد. او در عین حال گفت که در داخل دولت نتانیاهو، برای حداقل یک حمله نمادین علیه برنامه ایران فشار وجود دارد، حتی اگر نخست‌وزیر سابق چنین ژستی را بیهوده بداند. به‌رغم این، برخی ناظران با اشاره به پیام‌هایی که ایران از طریق میانجی‌ها ارسال کرده، می‌گویند که تهران حتی یک حمله حداقلی را هم تحمل نخواهد کرد.

علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر امنیتی مقیم تهران معتقد است که ماهیت پاسخی که ایران به حمله احتمالی اسرائیل خواهد داد، «به ماهیت و وسعت حمله اسرائیل بستگی دارد، اما در هر صورت، می‌تواند پیامد‌های گسترده‌ای داشته باشد.» او به نیوزویک گفته است: «می‌دانم که مقامات ایرانی تصمیم گرفته‌اند در صورت هرگونه حمله به ایران با اسرائیل برخورد جدی کنند، زیرا ایران هیچ حمله‌ای را به خاک خود حتی یک حمله نمادین را تحمل نخواهد کرد.»

باراک: حمله به هسته‌ای دیر است

نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی شامگاه سه‌شنبه تنها ساعتی بعد از حمله موشکی ایران، نوشت که اسرائیل باید اکنون برای نابود کردن برنامه اتمی ایران و تأسیسات مرکزی انرژی آن اقدام و جمهوری اسلامی را فلج کند، کاری که به گفته او اسرائیل مدت‌ها منتظرش بوده است. او در ایکس نوشت: «اسرائیل اکنون بزرگ‌ترین فرصت را برای تغییر چهره خاورمیانه در اختیار دارد.» در حالی که عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه گفت: «بعید می‌دانم اسرائیل جرئت کند، تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد.» جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا نیز روز پنج‌شنبه گفت که کشورش از حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند. جوزف بورل، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس در اسپانیا گفت: اولین پیامی که می‌خواهم امروز منتقل کنم یک درخواست قاطع اتحادیه اروپا برای مخالفت با حمله به تأسیسات هسته‌ای است.

همچنین، ناظران چنین سناریویی را دیرهنگام می‌دانند. ایهود باراک، نخست وزیر سابق اسرائیل که زمانی از حامیان چنین حمله‌ای بود به نیوزویک گفته است: «کمی بیش از یک دهه پیش، من احتمالاً جنگ‌طلب‌ترین فرد در رهبری اسرائیل بودم و استدلال می‌کردم که ارزش آن را دارد که بسیار جدی مورد توجه قرار گیرد، زیرا توانایی واقعی برای به تأخیر انداختن (برنامه ایران) برای چندین سال وجود دارد.» او با این حال می‌گوید: «در حال حاضر این‌طور نیست، زیرا ایران یک کشور آستانه واقعی است. آن‌ها هنوز سلاح ندارند. ممکن است یک سال طول بکشد تا یک سلاح داشته باشند و حتی نیم دهه طول بکشد تا یک زرادخانه کوچک داشته باشند.

از نظر عملی، شما نمی‌توانید به راحتی آن‌ها را به طور قابل‌توجهی به تأخیر بیندازید.» مئیر داگان، رئیس پیشین موساد نیز گفته است «بمباران ایران» احمقانه‌ترین ایده‌ای است که تاکنون شنیده‌ام. موضوع مسلح شدن ایران به قابلیت هسته‌ای، مشکل اسرائیل نیست، این یک مشکل بین‌المللی است. اگر ترجیح بدهم کسی این کار را انجام دهد، همیشه ترجیح می‌دهم امریکایی‌ها این کار را انجام دهند!

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد