درخواست کاخ سفید از اسرائیل درباره حمله به ایران

کد خبر : ۳۷۰۸۴۰
درخواست کاخ سفید از اسرائیل درباره حمله به ایران

در هفته‌های اخیر، دولت بایدن به طور فزاینده‌ای به اطلاعاتی که دولت اسرائیل در مورد برنامه‌های نظامی و دیپلماتیک خود در جنگ چندجانبه ارائه می‌دهد، بی‌اعتماد شده است. چهار مقام آمریکایی این موضوع را در گفتگو با اکسیوس تایید کرده اند.

به گزارش اینتیتر به نقل از انتخاب، در هفته‌های اخیر، دولت بایدن به طور فزاینده‌ای به اطلاعاتی که دولت اسرائیل در مورد برنامه‌های نظامی و دیپلماتیک خود در جنگ چندجانبه ارائه می‌دهد، بی‌اعتماد شده است. چهار مقام آمریکایی این موضوع را در گفتگو با اکسیوس تایید کرده اند.

بحران وخامت کاهش اعتماد با برنامه‌های تلافی‌جویانه اسرائیل علیه ایران، که نیاز به هماهنگی با ایالات متحده در صورت واکنش ایران دارد، تشدید شده است.

مقامات آمریکایی گفتند که دولت بایدن مخالف پاسخ اسرائیل به حمله ایرانی‌ها در هفته گذشته نیست، اما می‌خواهد این پاسخ اندازه‌گیری شده و سنجیده باشد. 

یکی از مقامات آمریکایی گفت: "اعتماد ما به اسرائیلی‌ها در حال حاضر بسیار کم است و دلیل خوبی برای این موضوع داریم. " 

دو مقام آمریکایی به Axios گفتند که در تماس تلفنی روز جمعه، سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به وزیر امور استراتژیک اسرائیل، ران درمر، گفته است که ایالات متحده انتظار دارد "وضوح و شفافیت" از اسرائیل درباره برنامه‌هایش برای تلافی علیه ایران داشته باشد، زیرا این اقدامات بر نیرو‌ها و منافع آمریکا در منطقه تأثیر خواهد گذاشت.

یکی از مقامات گفت: سالیوان با این سیگنال‌دهی نشان داد که اگر ایالات متحده نداند اسرائیلی‌ها قصد انجام چه کاری را دارند، به طور خودکار برای کمک به دفع حمله موشکی دیگر ایران علیه اسرائیل همراه نخواهد بود. 

مقامات آمریکایی اذعان دارند که به احتمال زیاد ایالات متحده به اسرائیل برای دفاع از خود کمک خواهد کرد. 

مقامات گفتند که درمر تأکید کرده است که اسرائیل می‌خواهد با ایالات متحده هماهنگ باشد، اما آن‌ها اضافه کردند که دولت بایدن تردید دارد که چقدر می‌تواند به این امر اعتماد کند. 

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت که مذاکرات با دولت اسرائیل در مورد ایران سازنده بوده است. کاخ سفید امت از اظهار نظر خودداری کرد. 

سفارت اسرائیل در واشنگتن، دی. سی. نیز به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

 مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت بایدن اخیراً چندین بار از عملیات نظامی یا اطلاعاتی اسرائیل شگفت‌زده شده است.

در برخی موارد، ایالات متحده مشورت یا اطلاع‌رسانی پیشینی دریافت نکرده است. یا هنگامی که به او اطلاع داده شد، جت‌های اسرائیلی در حال انجام حمله هوایی در جایی از خاورمیانه بودند. اسرائیلی‌ها پیش از حرکت به سمت ترور رهبر حماس، اسماعیل هنیه، در تهران به دولت بایدن اطلاع ندادند. علاوه بر این، این عملیات چند روز پس از آن صورت گرفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به رئیس‌جمهور بایدن در کاخ سفید گفت که قصد دارد اقداماتی را برای پیشرفت در جهت توافق با حماس برای آزادسازی گروگان‌ها و برقراری آتش‌بس در غزه انجام دهد. 

ایالات متحده همچنین در جریان برنامه‌های اسرائیل برای انفجار از راه دور پیجر‌ها و واکی تاکی‌های مورد استفاده اعضای حزب‌الله در لبنان و ترور رهبر این گروه، حسن نصرالله، در بیروت نبود.

مقامات آمریکایی گفتند که وزیر دفاع، لوید آستین، زمانی که همتای اسرائیلی او، یوآو گالانت، چند دقیقه قبل از بمباران بیروت برای ترور نصرالله به او اطلاع داد، بسیار عصبانی بود. آستین این موضوع را به عنوان نقض اعتماد توسط گالانت دید، زیرا اطلاع‌رسانی دیرهنگام به پنتاگون اجازه نداد اقداماتی برای حفاظت از نیرو‌های آمریکایی در منطقه انجام دهد. مقامات اسرائیلی گفتند گالانت به آستین گفته است که دستور نتانیاهو بوده که پیش از عملیات به ایالات متحده اطلاع ندهد.

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد