پر کاربردترین کودها و سم های کشاورزی در فصل تابستان

کد خبر : ۳۴۹۹۸۳
پر کاربردترین کودها و سم های کشاورزی در فصل تابستان

کود کشاورزی و سم کشاورزی، از جمله محصولات مورد نیاز برای گیاهان در فصول مختلف از جمله فصل تابستان هستند.

کود کشاورزی و سم کشاورزی، از جمله محصولات مورد نیاز برای گیاهان در فصول مختلف از جمله فصل تابستان هستند. با توجه به این که کودها و سم‌ها انواع مختلفی دارند، برخی از آن‌ها دارای کاربرد بیشتری هستند. اگر شما هم قصد دارید مطالبی را در مورد این دسته از محصولات به دست آورید و با پرکاربردترین آن‌ها آشنا شوید، در ادامه ما را همراهی کنید.

انواع مختلف کودهای کشاورزی

در زمینه تولید کودهای کشاورزی انواع گوناگونی تولید شده که مورد استفاده برای همه گیاهان قرار می گیرد. در ادامه به معرفی دسته بندی کودها خواهیم پرداخت.

کودهای فروت ست

یکی از کودهایی که شما می‌توانید برای درختان میوه مورد استفاده قرار دهید، کود فروت ست است. کودهای فروت ست، جزء بهترین کودها هستند و می‌توانند تاثیرات مثبتی بر رشد میوه‌ها و همینطور گلدهی داشته باشند. استفاده از این کود، باعث می‌شود تا درختان بتوانند انرژی کافی و لازم را برای ثمردهی خود داشته باشند. این کود دارای مزیت‌های مختلفی است که می‌توان به راندمان، بازدهی، جلوگیری از کاهش عملکرد درختان و غیره اشاره کرد.

کودهای شیمیایی برای کشاورزی

یکی دیگر از کودهای موثر و مفید برای درختان، کودهای شیمیایی هستند که این کودها می‌توانند باعث افزایش باردهی درختان شوند. یکی از خاصیت‌هایی که کودهای شیمیایی برای درختان دارند، این است که با سرعت زیادی می‌توانند جذب شوند. البته این نکته را نیز، باید بگوییم که این کودها از طریق آبشویی، می‌توانند سریع دفع شوند. به طور کلی باید گفت، کودهای شیمیایی از لحاظ دوام نسبت به کودهای ارگانیک، کمتر هستند. همین موضوع باعث می‌شود که برخی از باغداران برای این که بتوانند نتیجه بهتری را دریافت کنند، مقدار بیشتری از کودهای شیمیایی را استفاده کنند.

نکته دیگر این است که از کودهای شیمیایی نباید بیش از حد استفاده شود؛ زیرا باعث می‌شود سلامت درختان مورد تهدید قرار بگیرد و در نهایت ریشه‌های آن‌ها خراب شود. برای این که مواد معدنی بتوانند در کودهای شیمیایی افزایش پیدا کنند، استفاده از نمک‌های شیمیایی رایج است. در نهایت باید گفت که کودهای شیمیایی مواد آلی ندارند.

کودهای شیمیایی برای کشاورزی - تصویر 2

کودهای حیوانی

اگر می‌خواهید با یکی دیگر از بهترین کودها برای کشاورزی آشنا شوید، ما کودهای حیوانی را به شما معرفی می‌کنیم. به طور کلی باید گفت که کودهای حیوانی از مدفوع گاو یا ادرار آن، مواد بستری، مدفوع یا ادرار مرغ، گوسفند و سایر حیوانات تولید می‌شوند. این کودها می‌توانند به عنوان بهترین کود برای درختان میوه مورد استفاده قرار بگیرند و دارای منبع خیلی خوبی از نیتروژن هستند. کودهای حیوانی می‌توانند سرعت رشد درختان را افزایش دهند. در کل کیفیت ساخت آن‌ها، به عوامل مختلفی بستگی دارد که این عوامل شامل مقدار بذر علف‌های هرز، نوع حیوان، تخم حشرات و غیره وابسته است.

یکی از بهترین کودهای حیوانی، کود حیوانی مرغی است و بعد از این کود، کودهای گاوی و گوسفندی، جزء کودهای مناسب برای درختان شناخته می‌شوند. اگر از کودهای حیوانی استفاده کنید، می‌توانید از فرسایش خاک جلوگیری نمایید. همینطور باید گفت که این کودها می‌توانند باعث افزایش هوادهی خاک شوند و همینطور مواد آلی لازم را تامین کنند. ‌کودهای گاوی به صورت جامد هستند و ازت بیشتری دارند. از جمله خصوصیات دیگر این کودها، این است که بودار هستند و قدرت خوبی در نگهداری آب دارند.

پرکاربردترین کودهای شیمیایی که کشاورزان استفاده می کنند چیست؟

از جمله کودهای شیمیایی پرکاربرد در صنعت کشاورزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد البته ناگفته نماند که هر یک از این کودها در برندهای مختلف تولید شده که در این قسمت به معرفی برندها نمی‌پردازیم. برای اطلاع از بهترین برندها و خرید کود کشاورزی می توانید به فروشگاه دشت سبز مراجعه کنید.

کودهای ارگانیک - تصویر 3

  • کود فسفر: از جمله کودهایی که قابل جذب برای گیاهان بوده و در لیست پرفروش‌ترین کودهای کشاورزی قرار دارد کود فسفر است.
  • کود گوگرد: این کود باید برای خاک‌هایی که رطوبت بالایی دارند و در معرض باران و شستشوی زیادی قرار دارند مورد استفاده قرار گیرد زیرا چنین خاک‌هایی با کمبود شدید گوگرد مواجه هستند. با توجه به درصد اسیدی یا قلیایی بودن خاک می‌توان ترکیبات مختلفی به کود گوگرد اضافه کرد تا ‌ph خاک متعادل گردد.

پرکاربردترین کودهای ارگانیک که کشاورزان استفاده می‌کنند چیست؟

کودهای ارگانیک مختلفی در بازار جهت استفاده کشاورزان وجود دارد که پر استفاده‌ترین آنها در ادامه توضیح داده شده است.

  • کمپوست: نام دیگر این کود پوسال است ترکیبی از پسمان‌های حیوانی و گیاهی به شمار می‌آید. در باغداری و کشاورزی برای بهسازی خاک و جلوگیری از فرسایش ن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع سموم کشاورزی - تصویر 4

انواع مختلف سموم کشاورزی

سوم کشاورزی نیز مانند کودها، دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. این سموم عبارتند از:

حشره کش‌ها

حشره کش‌ها از جمله سموم کشاورزی هستند که کار آن‌ها حمله کردن به سیستم عصبی حشرات است و این کار باعث می‌شود که از تولید مثل حشرات جلوگیری شود یا این که تولید مثل آن‌ها محدود گردد.

● علف کش‌ها

علفکش‌ها نیز، از دیگر سمومی هستند که باعث جلوگیری از رشد علف هرز می‌شوند. سمومی از جمله کلتودیم، گلایفوسیت، بنتازون و غیره، از جمله سمومی هستند که می‌توانند برای علف‌های هرز در کشاورزی کاربرد داشته باشند.

● لاروکش‌ها

لاروکش‌ها نیز آفت کش‌هایی هستند که می‌توانند رشد پشه یا لارو را کنترل یا محدود کنند.

پر کاربردترین سموم کشاورزی - تصویر 5

پرکاربردترین سمومی که کشاورزان استفاده می کنند چیست؟

در ادامه به معرفی سه نوع از پرکاربردترین سم‌هایی که توسط کشاورزان در فصول گرم سال استفاده می‌شود می‌پردازیم. ناگفته نماند که دنیای سم‌ها به این سه نوع سم خلاصه نمی‌شود و قطعاً برای شناخت آنها و کاربردشان به دانشی تخصصی‌تر نیاز است.

  • سم آمیتراز: این سم از دسته سم‌هایی است که به عنوان حشره کش یا کنه کش غیر سیستماتیک با تاثیرات تماسی و تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این شکل که بر روی بدن و یا سیستم تنفسی حشرات اثر خود را اعمال می‌کند و برای انسان و دام خطرات کمتری دارد، همچنین زنبور عسل را نیز نابود نمی‌کند. از جمله حشراتی که با این سم از بین می‌روند می‌توان به مگس‌های سفید و عسلک پنبه اشاره کرد.
  • سم دیازینون: یکی دیگر از سم‌هایی که به عنوان حشره کش و کنه کش با اثر تماسی، گوارشی و تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرند سم دیازینون است. آفاتی که با این سم از بین می‌روند شته خونی، سوسک سیاه گندم و کرم سفید ریشه است.
  • سم اندوسولفان: لاروهای پرنده، سوسک‌ها و کنه‌ها که از جمله آفات جونده و مکنده به حساب می‌آیند با استفاده از این سم که اثر خود را به صورت تماسی و گوارشی اعمال می‌کند از بین می‌روند.

 سخن پایانی

با توجه به نوع محصولی که تحت کشت قرار می‌گیرد می‌توان انواع کودها و سموم را مورد استفاده قرار داد که در این زمینه با توجه به نیاز گیاه و کمبودهایی که خاک مورد نظر دارد و همچنین با مشورت مهندسین کشاورزی باید اقدام به استفاده از کودها و سموم نمایید. استفاده خودسرانه ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به محصول کشاورزی شما وارد نماید. در نظر داشته باشید که برای خرید سم در انواع برندهای مختلف می‌توانید از فروشگاه اینترنتی دشت سبز اقدام کنید. همچنین متخصصان این مجموعه در خدمت شما هستند تا مشورت لازم در زمینه خرید انواع کودها و سموم را به شما ارائه دهند.

 

نظرات بینندگان