غیر حداقل بگیران تامین اجتماعی چه کسانی هستند

کد خبر : ۳۵۰۵۷۹
غیر حداقل بگیران تامین اجتماعی چه کسانی هستند

غیر حداقل بگیران تامین اجتماعی چه کسانی هستند.

به گزارش اینتیتر به نقل از اندیشه قرن، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کف و سقف حقوق سال ۱۴۰۳ بازنشستگان و مستمری‌ بگیران را اعلام کرد.

میرهاشم موسوی درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌ بگیران در سال جاری اظهار کرد: به موجب قانون مصوب، دستمزد حداقلی‌بگیران با افزایش ۳۵ درصدی و همچنین سایر سطوح درآمدی با افزایش ۲۲ درصد به علاوه ی ۶۹۰ هزار تومان همراه است که از فروردین ماه اعمال اما از اردیبهشت‌ ماه پرداخت خواهد شد.

وی درخصوص زمان پرداخت معوقات ناشی از افزایش حقوق نیز اعلام کرد که سعی می‌شود معوقات در خردادماه پرداخت شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص کف و سقف حقوق بازنشستگان با افزایش‌های صورت گرفته توضیح داد: کف حقوق یک فرد دارای همسر و یک فرزند تحت پوشش، ۱۰ میلیون و ۹۰ هزار تومان است و سقف آن نیز ۷ برابر حداقل دستمزد است.طبق آخرین مصوبه از تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان مشمول قانون تامین اجتماعی که تا پایان سال ۱۴۰۲ برقرار شده است، به ترتیب برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و کمتر از آن، به میزان کمتر از آن، به میزان ۳۵% (سی و پنج درصد) و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری به میزان ۲۲% (بیست و دو درصد) به‌علاوه مبلغ ثابت ۶.۹۰۰.۷۸۰ (شش میلیون و نهصد هزار و هفتصد و هشتاد) ریال مستمری آنان در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲ افزایش می‌یابد.

ح

داقل مستمری و حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳

۱- حداقل میزان مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان مشمول اجرای ماده (۱۱۱) قانون تامین اجتماعی از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۴۰۳، ماهیانه مبلغ ۷۱.۶۶۱.۸۴۰ ریال تعیین می‌شود.

۲- با توجه به مقررات و ضوابط قانونی، گروه‌های ذیل از شمول بند (۱) خارج و افزایش مستمری آنان صرفا به میزان ۲۵% (سی و پنج درصد) می‌باشد:

۱-۲- مشمولین بندهای (ل) و (و) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۶، بند (۴۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۸، بند (۱۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۹، بند (۹۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۰ و بند (۶۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور

۲-۲- مشمولین  قانون تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی که ده سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند.

۳-۲- مشمولین بند (ج) ماده (۳۹) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

۴-۲- مشمولین جزء (۱) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (۳) بند (۳) ماده (۸۰) قانون تامین اجتماعی

۵-۲- مشمولین قانون بیمه بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی بافندگان قالی، قالیچه، گلیم و زیلو (مصوب ۱۳۷۶)

۶-۲- مستمری‌بگیران ازکارافتاده جزئی

میزان کمک‌ هزینه عائله مندی و  سایر  مزایا

به منظور جبران بخشی از افزایش هزینه‌های زندگی و ارتقای وضعیت معیشت مستمری‌ بگیران میزان کمک‌های جنبی در سال ۱۴۰۳ به شرح ذیل است:

  •  حق سنوات

حق سنوات مازاد بر ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه (اصلی و ارفاقی) آن دسته از مستمری‌بگیران که وفق ضوابط مندرج در بند (۵) با موضوع  مزایای جنبی مستمری‌ بگیران  بخشنامه تنقیح و تلخیص شماره ۱۱۵۸۰/۹۹/۱۰۰۰ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۰۶ در حال برداخت می‌باشد، در سال ۱۴۰۳ به میزان ۵.۰۰۰ (پنج هزار) ریال به ازای هر سال سابقه مازاد بر ۲۰ سال افزایش می‌یابد.

  • کمک هزینه عائله‌مندی، کمک هزینه اولد و کمک هزینه همسر متکفل فرزند

میزان این کمک‌ها به شرح ذیل تعیین و وفق ضوابط جاری به مشمولین پرداخت می‌گردد:

کمک هزینه مبلغ
 کمک‌ هزینه عائله‌مندی مستمری‌ بگیران دارای حداکثر ۲ فرزند

۱۴.۰۰۴.۱۰۰ ریال

 

 

کمک‌ هزینه عائله‌مندی مستمری‌ بگیران دارای ۳ فرزند و بیشتر ۱۸.۲۰۵.۳۳۰ ریال
کمک‌ هزینه اولاد تا ۲ فرزند ۸.۵۹۵.۶۲۰ ریال
کمک‌ هزینه اولاد برای فرزند سوم و بیشتر ۱۱.۱۷۴.۳۰۶ ریال
کمک‌ هزینه همسر متکفل فرزند پرونده‌های بازماندگان دارای حداکثر ۲ فرزند ۱۴.۰۰۴.۱۰۰ ریال
کمک‌  هزینه همسر متکفل فرزند پرونده‌های بازماندگان دارای ۳ فرزند و بیشتر ۱۸.۲۰۵.۳۳۰ ریال
  •  کمک هزینه مسکن

میزان کمک هزینه مسکن به ازای هر پرونده مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی کلی و بازماندگان به مبلغ ۲.۷۰۰.۰۰۰ ریال در ماه تعیین شده است.

  • کمک به تامین معیشت مستمری‌ بگیران

میزان کمک به تامین معیشت مستمری‌ بگیران به ازای هر پرونده، مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی کلی و بازماندگان به مبلغ ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال در ماه تعیین شده است.

 

نظرات بینندگان