4راه برای استفاده از پدال های پیانو

کد خبر : ۳۵۱۸۹۲
4راه برای استفاده از پدال های پیانو

صداهایی که هنگام نواختن پیانو به گوش شما می‌رسند محدود به کاری نیستند که نوازندگان با دست خود انجام می‌دهند بلکه پدال‌های پیانو یا اهرم‌هایی که در کنار پای آن‌ها قرار دارد نیز به روش‌های مختلفی صدا تولید می‌کنند.

صداهایی که هنگام نواختن پیانو به گوش شما می‌رسند محدود به کاری نیستند که نوازندگان با دست خود انجام می‌دهند بلکه پدال‌های پیانو یا اهرم‌هایی که در کنار پای آن‌ها قرار دارد نیز به روش‌های مختلفی صدا تولید می‌کنند. استفاده از این پدال‌ها به روش‌های مختلف امکان‌پذیر است و امکانات پیانو را از صفحه کلید آن فراتر نشان می‌دهد. هنگام استفاده از این پدال‌ها باید با عملکرد و مکانیسم آن‌ها به طور کامل آشنا باشید. در صورتی که هنوز جزء هنرجویان مبتدی محسوب می‌شوید و از کار کردن با پدال‌های پیانو اطلاعات زیادی ندارید، می‌توانید مطلب زیر را تا انتها مطالعه کنید.

پدال پیانو چیست؟

پدال‌های پیانو قطعات کوچک و در عین حال قدرتمند یا تاثیرگذاری هستند که صدای تولید شده توسط ساز پیانو را تقویت می‌کنند. عملکرد و مکانیسم پدال‌های پیانو به پیانیست‌ها این امکان را می‌دهد تا مدت زمان نواختن پیانو را دستکاری کنند و همچنین بر روی حفظ کیفیت صدای نت‌های نواخته شده خود تمرکز داشته باشند.

هر یک از پدال‌های پیانو هدف مشخصی دارند و طیف وسیعی از امکانات را در اختیار نوازندگان قرار می‌دهند. برای اینکه بتوانید به نوازنده‌ای حرفه‌ای تبدیل شوید، باید عملکرد هر یک از پدال‌های پیانو را بشناسید و با انواع آن‌ها نیز آشنا شوید.

انواع پدال‌های پیانو

4راه برای استفاده از پدال های پیانو - تصویر 2

به طور معمول پیانوهای آکوستیک دارای 2 پدال هستند و پیانوهای مدرن دیجیتال از 3 پدال تشکیل شده‌اند. هر یک از این پدال‌ها بر روی صدا نواخته شده پیانو تاثیر دارند و برای استفاده از آن‌ها باید از تکنیک‌های خاصی استفاده کنید. فراموش نکنید افراد مبتدی لازم نیست خیلی درگیر پدال‌ها باشند، بنابراین شما نیز به عنوان یک فرد تازه‌کار هنوز برای یادگیری نحوه استفاده از پدال‌ها زمان زیادی دارید.

استفاده از پدال‌ها تا حدودی یک تکنیک پیشرفته است و شما برای مدت کوتاه اولیه پیانو زدن با این مشکل مواجه نمی‌شوید. در ادامه این بخش اصلی‌ترین پدال‌های پیانو را به شما معرفی می‌کنیم:

  • پدال ثابت که به آن پدال راست و دمپر نیز گفته می‌شود.
  • پدال نرم که به آن پدال چپ نیز می‌گویند.
  • پدال وسط که با نام پدال سوستنوتو نیز خوانده می‌شود.

به چه روش‌هایی از پدال پیانو استفاده کنیم؟

4راه برای استفاده از پدال های پیانو - تصویر 3

در صورتی که به درستی بر روی صندلی پیانو نشسته‌اید، باید پاهایتان صاف روی زمین قرار بگیرد. پای خود را طوری به ردیف قرار دهید که انگشتان بزرگ هر 2 پای شما در راستای پدال‌های چپ و راست قرار داشته باشند. زمانی که می‌خواهید از پدال استفاده کنید، جلوی پای خود را بالا آورید و آن را به سمت روبرو حرکت دهید.

قسمتی از پای خود را روی انتهای گرد پدال، در راستای انگشت شست پا بگذارید. با یک حرکت صاف آن را به سمت پایین بچرخانید و پاشنه را روی زمین نگه‌دارید. سعی کنید صدای ناخواسته ناشی از برخورد سریع به نقطه انتهایی پایین پدال یا صدای حاصل از رها شدن ناگهانی پدال را به حداقل برسانید.

همان‌طور که به هنگام رانندگی با یک ماشین دنده‌ای اگر پدال کلاچ را ناگهانی رها کنید، صدای آزاردهنده‌ای به گوش می‌خورد، در زمان نواختن با انواع پیانو نیز باید به این نکته توجه کنید از پای راست خود برای پدال ثابت و از پای چپ برای هر 2 پدال نرم و سوستنوتو استفاده کنید.

با هر یک از این پدال‌ها آزمایش کنید تا با نحوه تغییر صدای آن آشنا شوید و به استفاده از آن‌ها عادت کنید در ادامه چند روش یا تکنیک برای استفاده از پدال ثابت را توضیح می‌دهیم.

پدال زدن تاخیری

در این روش استفاده از پدال پیانو، پس از نواختن یک نت، پدال پیانو را به سمت پایین فشار می‌دهید، آن را رها می‌کنید و سپس پس از پخش نت بعدی آن را دوباره فشار می‌دهید. این روش استفاده از پدال پیانو، رایج‌ترین روش است؛ زیرا باعث می‌شود تا نت‌ها بدون ایجاد صدای ناهنجار به سمت نت‌های بعدی بروند.

نیم پدال

در این روش نوازنده تنها قسمت جزئی از پدال نگهدارنده را فشار می‌دهد تا دمپرها تنها به آرامی رشته‌ها را لمس کنند. اگر می‌خواهید بدون اینکه صدای پیانو شما محو شود، کمی آن را غنی‌تر به گوش برسانید، بهتر است از همین روش استفاده کنید. برخی از نوازندگان حرفه‌ای پیانو این روش استفاده از پدال را با نام یکی از آهنگ‌های بتهوون یا موتزارت می‌شناسند. البته پدال‌ها هرگز در روند اجرایی موتزارت و نت‌های او نقشی نداشته‌اند.

پدال زدن اولیه

در رکاب زدن اولیه شما قبل از نواختن یک نت، پدال را فشار می‌دهید. این کار دمپر را قبل از ضربه زدن چکش از روی سیم بلند و جدا می‌کند. در نتیجه صدای عمیق‌تر و غنی‌تری به گوش شما می‌رسد که این صدا برای شنوندگان نیز جذاب خواهد بود. البته کمتر نوازنده‌ای از این روش برای به کار گرفتن پدال پیانوها استفاده می‌کند.

پدال زدن هم‌زمان یا ریتمیک

نام دیگر پدال زدن هم‌زمان، پدال زدن مستقیم است که به معنای فشار دادن و رها کردن پدال همزمان با نواختن یک نت یا آکورد خواهد بود. همین مسئله نواختن هم‌زمان باعث برجستگی این ایده شده است و به شیوه‌ای ریتمیک موزیک زیبایی به گوش شنونده می‌رسد.

البته این روش استفاده از پدال نیز به ندرت استفاده می‌شود. به هر حال یکی از فواید یادگیری پیانو لذت بردن از صدایی است که با پیانو خود ایجاد می‌کنید. تکنیک‌هایی که در این قسمت و بخش‌های قبلی به شما آموزش داده شد به شدت بر روی نحوه تغییر صدای یک قطعه پیانو موثر هستند.

بنابراین مراقب باشید که از پدال‌ها زیاد استفاده نکنید و مطمئن شوید که روند استفاده از پدال‌ها با موسیقی که می‌نوازید همخوانی داشته باشد. یک آهنگ سریع را می‌توان با بیش از حد نگه‌داشتن پدال خراب کرد، در حالی که یک آهنگ سریع ممکن است با همین تکنیک به ایجاد صدایی خاص منجر شود.

سخن پایانی

پدال‌های پیانو ابزار قدرتمندی هستند که به پیانیست‌ها اجازه می‌دهند موسیقی مورد نظر خود را بنوازند و در اجرای خود غرق شوند با درک هدف هر پدال و تسلط استفاده از آن‌ها، می‌توانید سطح جدیدی از نواختن پیانو را تجربه کنید. در این راهنما سعی کردیم ایده‌های مختلف استفاده از پدال را شرح دهیم.

شما می‌توانید این تکنیک‌های مختلف مربوط به انواع پدال‌ها را آزمایش کنید و بهترین روش برای بهبود روند نوازندگی خود را بیابید. اکنون که می‌دانید چطور از پدال‌ها استفاده کنید، می‌توانید احساسات خود را به بهترین شکل ممکن در زمان نواختن به مرحله اجرا درآورید.

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد