سومین نشست تخصصی حکمرانی و آموزش عمومی برگزار شد

کد خبر : ۳۶۹۲۸۶
سومین نشست تخصصی حکمرانی و آموزش عمومی برگزار شد

سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی حکمرانی و آموزش عمومی با همکاری اندیشکده مرآت و مرکز نوآوری امید روز دوشنبه ۹ مهر در کارستان بهارستان ، برگزار شد.

به گزارش اینتیتر، سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی حکمرانی و آموزش عمومی با همکاری اندیشکده مرآت و مرکز نوآوری امید روز دوشنبه ۹ مهر در کارستان بهارستان ، برگزار شد.

دکتر سلیمی، معاون پژوهش مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی، در تبیین ضرورت و اهمیت پرداختن به مفهوم حکمرانی، در ابتدا معانی لغوی و اصطلاحی این مفهوم را تشریح و عناصر اثرگذار آن را ذکر کردند. 

وی، قاعده‌گذاری را از مهمترین عناصر حکمرانی دانست و افزود: تمام الگوهای قاعده‌گذاری باید بر اساس نظام مسائل تعریف شود. مسئله، فاصله‌ی میان وضع موجود تا وضع مطلوب به شمار می‌آید. اساسا الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، مبتنی بر مسائل است که در سه عرصه‌ی فرهنگ، اقتصاد و سیاست قابل گفتگو است. 

این پژوهشگر در ادامه، فرایند شکل گیری یک الگوی حکمرانی را خاطرنشان کرد و گفت: ابتدا باید چیستی و چراییِ پارادایم‌های مختلف را ارزیابی کنیم. سپس به نطریه می‌رسیم که تلفیقی از چیستی و چرایی است. البته که نظریات در کتاب‌ها هستند و باید سعی کنیم الگوهای حکمرانی را در عین اینکه عمل‌زده ندانیم اما عمل‌گرا تعریف کنیم.

در ادامه نشست، با توجه به پرسش حضار، دکتر سلیمی به تشریح تفاوت میان حکمرانی، سیاست‌گذاری و مدیریت راهبردی پرداخت. او خاطر نشان کرد: در حکمرانی، مخاطب هدف ما حکومت و جامعه ست اما در مدیریت راهبردی ممکن است یک سازمان باشد. مدیریت به دنبال کارآمدی است و حکمرانی به دنبال اثربخشی.

در پایان نیز به ضرورت شکل‌گیری بسترهای آموزشی برای تربیت حکمرانان آینده از میان جوانان مستعد پرداخته شد.

 

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد