«بازی و شادی»؛ کارناوالی برای نسل آینده

کد خبر : ۳۷۰۹۸۶
«بازی و شادی»؛ کارناوالی برای نسل آینده

مدیر مرکز فعالیت‌های ترویجی امید در توضیح تاثیر اقدامات فرهنگی چون «کارناوال بازی و شادی» گفت: ما در حوزه ترویج، کار مقطعی انجام نمی‌دهیم و مداوم در حال طرح ایده و اجرا هستیم، تا با این رویکرد سبد فرهنگی خانواررا غنی کرده، مخاطب کودک و نوجوان خوراک مناسب فرهنگی دریافت کند و آینده روشن‌تری برایش رقم بخورد.

به گزارش اینتیتر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، کارناوال عروسکی «بازی و شادی» به مناسبت هفته کودک در مناطق ۲۲ گانه تهران در حال اجرای برنامه است، برنامه‌ای که از ۱۴ مهر ماه آغاز شده و تا کنون استقبال ساکنان محلی مناطق مختلف از آن گزارش شده است. از این رو، با «سجاد عباسی» مدیر مرکز فعالیت‌های ترویجی امید به گفت‌وگو نشستیم تا از ازاین کارناوال عروسکی بیشتر بدانیم.

 مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

‌- لطفاً درباره کم و کیف کارناوال عروسکی «بازی و شادی» برایمان توضیح دهید؟

این کارناوال‌ها، در حوزه هنری کودک و نوجوان «خانواده امید» برنامه‌ریزی شده و  با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی اداره کل آموزش‌های شهروندی تهران،   تا پایان هفته بیستم مهرماه میزبان، کودکان در مناطق مختلف تهران خواهد بود. در کارناوال عروسکی «بازی و شادی» سه برنامه «شادی ساختنی است»، «بچه‌های ایران» و «چرخ مهر» می‌شود و به صورت کلی هر کدام از این رویدادها دارای  سه بخش قصه، بازی و نمایش است.

- در مورد چرخ مهر برایمان بیشتر توضیح می‌دهید؟

برنامه‌ای عروسکی «چرخ مهر، ایده  و طراحی ما در  حوزه هنری کودک و نوجوان «خانواده امید» است  که در ۸ نقطه از تهران، در حال برگزاری است.

این برنامه، شامل  چند سه چرخه بزرگ و جذاب است که گاری‌های نمایشی به آنها وصل است. در این گاری‌ها شخصیت‌های عروسکی هستند، این سه چرخه ها با این کیفیت وارد محلات می‌شوند و همه آنها را می‌بینند.

 این چرخ‌ها به دلیل اینکه ابعاد کوچکی دارند و راحت‌تر جا به جا می‌شوند می‌توانند به محلاتی که بافت محلی آن قدیم تر و کوچه‌های آن باریک و کمتر عریض است هم وارد شدند.

پس این سه چرخه‌ها  در دل محلات کم برخوردار تهران  می‌روند  و بچه ها را خبردار می‌کنند که ما به محل شما آمدیم و بعد به جایی می‌روند که از قبل برای اجرای آنها طراحی شده است. آنجا مستقر می‌شوند، قصه گو قصه می‌گوید. مجری حضور دارد و موسیقی‌های خوبی در برنامه لحاظ شده است و هر کدام از این اجراها ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. جالب است بدانید  چرخ مهر، روزهای قبل در کوره‌های آجرپزی اجرا داشته  و از آن استقبال خوبی شده است.

- اجرای رویداد «بچه‌های ایران» به چه صورت است؟ لطفا در این مورد برایمان توضیح دهید.

به دلیل اینکه تهران یک ایرانشهر است و همه اقوام در آن جمع هستند، ما در این برنامه، عروسک‌های نوجوان‌های اقوام ایرانی را با لباس های تن پوش در نظر گرفته‌ایم. این عروسک‌ها با لباس های محلی‌شان وارد محلات شده، بر اساس فولکلور محلات مختلف تهران برای مردم هر منطقه و محل قصه می‌گویند  و برای بچه ها نمایش اجرا کرده و شادی را با بچه‌ها تقسیم می‌کنند.

لطفا در  مورد رویداد  «شادی ساختنی است» و نحوه اجرای آن برایمان  بگویید.

 عروسک‌هایی  بر اساس شخصیت‌های انیمیشن‌های ایرانی تولید شده. با این عروسک‌های انیمیشن‌های ایرانی وارد محلات، بوستان‌ها و سایر مکان‌هایی که برای اجرا پیش‌بینی شده می‌شوند و برای بچه ها اجرا می‌کنند.

بعد از آن انیمیشن‌های ایرانی را برای بچه ها معرفی می کنند و قصه این شخصیت‌های را تعریف می کنند  و مبلغ  دیدن و تماشای انیمیشن‌های ایرانی می‌شوند. تا کنون بچه‌ها از این  عروسک‌های استقبال خوبی داشته‌اند.

- آیا این مدل  کارناوال ها با این حجم از ایده و اجرا تنها مربوط به بازه زمانی خاص مثل هفته کودک هستند، یا این رویکرد ادامه‌دار است ؟

ما در حوزه ترویج کار مقطعی انجام نمی‌دهیم و مداوم در حال طرح ایده، برنامه‌ریزی و اجرا هستیم،  مثلا برای ایام نوروز و مناسبت‌های مختلف طراحی انجام می‌دهیم تا با این رویکرد به میان مردم رفته و سبد فرهنگی خانوار را غنی کرده و خوراک فکری- فرهنگی- هنری مناسبی را برای کودکان فراهم کنیم.

در کنار این اقدام، در تلاش هستیم که مردمی سازی را هم انجام دهیم و به تولید و اجرای آثار فاخر برای بچه‌ها کمک کنیم، چرا که مهم است که کودک و نوجوان ما آثار فاخر هنری ببیند. ما مخاطب کودک و نوجوان را کاملا به رسمیت می‌شناسیم و برایش برنامه داریم تا خوراک مناسب فرهنگی دریافت کند و آینده روشن‌تری برایش رقم بخورد.

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد