بررسی فنی پیروزی سپاهان | تغییر تاکتیک شجاعانه مورایس

کد خبر : ۳۶۵۸۴۱
بررسی فنی پیروزی سپاهان | تغییر تاکتیک شجاعانه مورایس

دلایل موفقیت سپاهان مقابل ملوان را می‌توان در ۴ عامل نظم تیمی و انسجام تاکتیکی بهتر، آنالیز دقیق و شناخت کامل نقاط ضعف حریف و تغییر تاکتیک شجاعانه و درست مورایس خلاصه کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از تسنیم، هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، جام خلیج فارس، با برگزاری 3 دیدار آغاز شد که در یکی از این رقابت‌ها تیم فوتبال سپاهان اصفهان در ورزشگاه فولادشهر تیم ملوان را با نتیجه یک بر صفر شکست داد.

سپاهان در شب تلخ فوتبال ایران یکی از حساس‌ترین بازی‌های هفته چهارم را برگزار کرد و با تک گل کریمی از سد ملوان بندرانزلی گذشت تا علاوه بر حفظ جایگاهش در صدر جدول، طلسم 11 سال ناکامی‌ مقابل ملوان در اصفهان را هم بشکند؛ دیدار در شرایطی برگزار شد که درگذشت یکی از هواداران ملوان در جریان بازی، شوک تلخی به فوتبالدوستان ایرانی وارد کرد و جریان بازی تحت تاثیر این حادثه تلخ قرار گرفت.

سپاهان و ملوان در حالی مقابل هم صف‌آرایی کرده بودند که فاصله 2 امتیازی آنها و شکست تراکتور مقابل ذوب‌آهن حساسیت بازی را به اوج خود رسانده و نتیجه آن برای سایر مدعیان نیز حائز اهمیت بود؛ ملوانی‌ها تنها 2 امتیاز با سپاهان فاصله داشتند و با توجه به نتیجه بازی ذوب‌آهن و تراکتور، می‌توانستند با پیروزی مقابل سپاهان به صدر برسند و در صورت تساوی، صعود یک پله‌ای را تجربه کنند؛ اتفاقی که در نهایت رخ نداد و سپاهان 3 امتیاز شیرین را کسب کرد.

زردپوشان اصفهانی با این نتیجه 12 امتیازی شده و با کسب 4 پیروزی پیاپی با اقتدار در صدر جدول باقی ماندند. در آن سو فجر با این شکست 7 امتیازی باقی مانده و با کسب 2 برد، یک تساوی و یک شکست موقتا در رده سوم جدول باقی ماندند.

بازی جذاب در شب تلخ فوتبال

مسابقه سپاهان و ملوان اگرچه تلخ به پایان رسید اما در بعد فنی مطابق پیش‌بینی‌ها بازی جذاب و مهیجی از آب در آمد که در آن همه چیز وجود داشت، از موقعیت‌های متعدد گلزنی و گل زیبا تا پنالتی؛ انگیزه فراوان، توان فنی بالا و حضور بازیکنان با کیفیت در هر 2 تیم، این دیدار را تبدیل به بهترین بازی هفته چهارم کرد که در آن اتفاقات جذاب زیادی به وقوع پیوست.

روزهای خوب سپاهان همچنان ادامه دارد؛ تیم مورایس که فصل را با شکست در لیگ نخبگان شروع کرده بود، در چهار هفته گذشته روند روبه رشدی را طی کرده و رفته رفته به اوج آمادگی نزدیک می‌شود؛ حضور ستاره‌های درجه یک خارجی و داخلی در کنار انسجام تاکتیکی و تیمی، از سپاهان لیگ بیست و چهارم یک تیم تراز اول ساخته که مدعی جدی قهرمانی است.

باز هم تغییر تاکتیک

مورایس شب گذشته دست به تغییر تاکتیک جالب توجه و شجاعانه‌ای زده و تیمش را با آرایش پایه‌ایی 3_4_3 به میدان فرستاده بود؛ سرمربی سپاهان با توجه به اتفاقات اخیر پیرامون دانشگر، مدافع ثابت تیمش را نیمکت‌نشین کرد و با انتقال حردانی و یوسفی به یک خط جلوتر، از حنانوف، حزباوی و هادی محمدی به عنوان سه دفاع مرکزی تیمش بهره گرفت.

نکته قابل توجه آنکه حضور هم‌زمان کریمی و دابو در خط میانی فاصله بین خطوط سپاهان را کاهش داده و باعث شده بود تا یوسفی و حردانی به عنوان هافبک‌های چپ و راست، فضای بیشتری در اختیار داشته باشند و آزادانه‌تر حرکت کنند؛ در واقع تاکتیک انتخابی مورایس به بازیکنان اجازه داده بود تا در زمان حمله عملا با 5 مهاجم به دروازه ملوان نزدیک شوند و در زمان دفاع، با تغییر آرایش به سیستم 1_4_5 و تشکیل لایه‌های متعدد دفاعی، فضای حرکتی ملوانی‌ها را به حداقل برسانند.

زردپوشان اصفهانی در این بازی پرس از بالا را در دستور کار قرار داده بودند و برنامه داشتند تا با واگذار کردن مالکیت توپ و گرفتن کنترل فضاهای زمین بازیکنان ملوان را در یک‌سوم میانی زمین خود حبس کرده و با طراحی موج حملات پی‌درپی از ضعف مدافعان این تیم در عمق خط دفاعی بهره برده و دست به خلق موقعیت بزند.

یک بازی با دو چهره

شاگردان مورایس اگرچه فوتبال هجومی را در دستور کار قرار داشتند اما نتوانستند بازی را خوب شروع کنند و در نیمه اول عملکرد چندان قابل توجهی نداشتند. زارع آنالیز دقیقی از تیم مورایس داشت و در نیمه نخست به‌خوبی راه‌های نفوذ سپاهانی‌ها را بسته بود و به شاگردان مورایس اجازه نداد موقعیت گلزنی چندانی خلق کنند و تک گل بازی روی خلاقیت کریمی به دست آمد.

با این حال در نیمه دوم ورق برگشت؛ ملوانی‌ها در نیمه دوم برای جبران نتیجه تغییر تاکتیک دادند و همین امر باعث شد تا بازیکنان سپاهان فضای حرکتی بیشتری در اختیار داشته باشند و با طراحی ضدحملات متعدد موقعیت‌های زیادی به دست آورند.

در حقیقت نمایش شب گذشته سپاهان را می‌توان به 2 بخش مجزا تقسیم کرد: سپاهانی‌ها در 30 دقیقه ابتدایی مسابقه اسیر بازی درگیرانه و بسته ملوانی‌ها شده بودند و از نظر تاکتیکی گیج و سرگردان عمل می‌کردند اما به مرور کنترل بازی را در دست گرفته و توانستند برتری فنی خود را به شاگردان زارع دیکته کرده و به گل برسند.

درخشش نیازمند و بهبود ساختار دفاع تیمی

نکته دلچسب پیروزی شب گذشته سپاهان، درخشش نیازمند بود؛ دروازه‌بان سپاهان با مهار پنالتی نورافکن نقش موثری در پیروزی تیمش داشت و در آستانه بازی‌های آسیایی خیال مورایس را بابت دروازه تیمش راحت کرد.

یکی دیگر از نکات مثبت عملکرد شب گذشته سپاهان، بهبود عملکرد این تیم در دفاع تیمی است؛ ساختار دفاعی سپاهان به طور کلی در 2 سال گذشته ضعف داشت اما مورایس در فصل جاری با تغییراتی که انجام داده، توانسته نظم دفاعی خوبی بر تیمش حاکم کند و این مهم در بازی شب گذشته کاملا مشهود بود.

با این حال نمایش زردپوشان اصفهانی خالی از اشکال نبوده و یکی از نکات منفی سپاهان در چند هفته اخیر کاهش شدید نرخ‌ بهره‌وری مهاجمان این تیم است؛ بازیکنان سپاهان خوب بازی می‌کنند و خوب موقعیت می‌سازند اما نمی‌توانند از موقعیت‌های خلق‌شده بهره درستی ببرند و مهاجمان این تیم در زدن ضربات نهایی دقت و تمرکز لازم را ندارند. از طرف دیگر ستاره‌های خارجی این تیم تازه کارت بازی را دریافت کرده‌اند و هنوز به هماهنگی لازم با سایر بازیکنان را ندارند.

سپاهان شب گذشته در اکثر پارامترهای فوتبالی از جمله تعداد و دقت پاس‌ها، تعداد شوت و شوت‌های داخل چارچوب نسبت به ملوان عملکرد بهتری داشت. با این حال زردپوشان اصفهانی در استفاده از موقعیت‌های گلزنی هنوز با مشکل مواجه هستند. آمار بازی نشان می‌دهد که شاگردان مورایس شب گذشته 17 بار به سمت دروازه فجر شوت زده‌ند از این تعداد تنها 9 شوت آنها درون چارچوب بوده و با خلق امید به گل 2 و 14 صدم درصدی تنها یک گل را به ثمر رساندند و این آمار نمایانگر کاهش دقت و نرخ بهره‌وری مهاجمان سپاهان است.

در مجموع دلایل موفقیت سپاهان مقابل ملوان را می‌توان در 4 عامل نظم تیمی و انسجام تاکتیکی بهتر، آنالیز دقیق و شناخت کامل نقاط ضعف حریف و تغییر تاکتیک شجاعانه و درست مورایس خلاصه کرد.

در آن سو ملوان هم بازی خوب و شجاعانه‌ای را به نمایش گذاشت. شاگردان زارع که نیاز شدیدی به برد داشتند، تلاش زیادی برای پیروزی در این دیدار انجام دادند، اما نتوانستند موفق شوند. ملوانی‌ها در فاز تهاجمی موقعیت‌های خوبی را به وجود آوردند، اما واکنش‌های نیازمند و ساختار خوب خط دفاعی سپاهان مانع گلزنی آنها شد. شاگردان زارع در فاز دفاعی اما عملکرد خوب نداشتند و با اشتباهات فردی نتیجه را واگذار کردند.

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد