انواع لانچ باکس

کد خبر : ۲۰۸۷۶۱
انواع لانچ باکس

لانچ باکس ها از رایج‌ترین و پر‌کاربرد‌ترین ظروف درب‌دار هستند. این محصولات در جنس‌ها، ابعاد و سایز گوناگونی تولید و روانه بازار می‌شوند. در مراسمات، رستوران‌ها و... استفاده از این محصولات رواج دارد. لانچ باکس یکبار مصرف با توجه به مزایای بسیاری که دارد، از قیمت مناسبی در بازار برخوردار است.

به گزارش اینتیتر، یکی از انواع ظرف‌های یکبار مصرف که در سایز‌ها و جنس‌های گوناگون روانه بازار می‌شوند، ظرف لانچ باکس است. این ظروف کاربرد‌های متعددی در زمینه‌های مختلف دارد که افراد با توجه به نوع نیازشان، از آن استفاده می‌کنند. این نوع ظرف‌ها دارای درب هستند و می‌توان مواد غذایی مختلف را در درون آن‌ها قرار داد تا به مصرف برسند. Lunch boxها دارای انواع گوناگونی هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. لانچ باکس چیست؟ چه کاربردی دارد؟ بهترین جنس آن چیست و در کجا استفاده می‌شود؟ در ادامه به پاسخ همه سوالات می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

لانچ باکس چیست؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که لانچ باکس همان ظرف‌های یکبار مصرف است. در واقع، تفاوت اصلی این ظروف داشتن درب است که در بشقاب‌های یکبار مصرف کمتر مشاهده می‌شود. همچنین از نظر سایز و اندازه نیز بسیار بزرگ‌تر از بشقاب‌های یکبار مصرف هستند. امروزه استفاده از این محصول بسیار زیاد شده است؛ برای مثال: در عزاداری‌ها، جشن‌های عروسی، جشن تولد، رستوران‌ها و در کل، در مراسم‌های مختلف این ظروف بسیار کاربردی هستند. یکی از موارد پر‌مصرف lunch boxها به‌عنوان ظرف‌های نذری است. بسیاری از افراد مواد غذایی نذری خود را درون این محصولات گذاشته و به‌راحتی پخش می‌کنند. به علت راحتی استفاده از این محصول، محبوبیت زیادی در بین افراد جامعه پیدا کرده است؛ چرا‌که دیگر نیازی به شستن ظرف و… نیست.

این محصولات در ابعاد و سایز‌بندی مختلف به مشتریان عرضه می‌شوند. ولی مهم‌تر از اندازه، طراحی و شکل این جعبه‌ها است که دارای اهمیت زیادی است. به‌طور مثال: برای لانچ باکس کیک، ظروفی که تنها یک قسمت برای قرار‌دادن کیک‌ها دارند، مناسب‌تر‌ هستند؛ چرا‌که قرار دادن سایر مواد به‌جز قاشق در کنار کیک‌ها، حمل‌ونقل آن‌ها را دشوار می‌کند.

انواع لانچ باکس از نظر جنس و کاربرد

کاربرد این محصولات در زمینه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. شاید فکر می‌کنید تمام این ظروف پلاستیکی هستند یا کاربردی مشابه دارند؛ ولی در اشتباه هستید! این ظرف‌ها دارای جنس‌های مختلف نظیر لانچ باکس مقوایی ، فومی، گیاهی و… هستند که در قسمت زیر به‌صورت کامل جنس هرکدام را شرح داده‌ایم.

لانچ باکس پلاستیکی

جنس پلاستیکی این ظروف از پر‌فروش‌ترین و پر‌مصرف‌ترین محصولات آن به شمار می‌رود. اغلب در مراسمات و جشن‌های مختلف بسیار پر‌کاربرد است. به‌طور معمول برای پخش میوه، خرما، سبزی و موادی از این دست، این نوع ظروف به‌کار می‌آیند. با توجه به اندازه و ابعاد لانچ باکس‌های پلاستیکی، برخی از آن‌ها برای پخش غذا در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها نیز استفاده می‌شوند.

لانچ باکس گیاهی

امروزه سعی خواهد شد برای حفظ طبیعت و کمتر استفاده‌کردن از ظروف غیر قابل‌تجزیه از مواد گیاهی که روند تجزیه بسیار کوتاه‌تری نسبت به ظروف پلاستیکی دارند، استفاده شود. ظروف یکبار مصرف درب‌دار گیاهی به‌راحتی در انبار نگهداری می‌شوند و دیگر لازم نیست نگران خراب شدن و آسیب بافت‌های آن باشیم. به‌راحتی می‌توان غذاهای گرم را در این ظروف که هیچ‌گونه خطری افراد را تهدید نمی‌کند، استفاده کرد. Lunch box گیاهی از نشاسته ذرت، سیب‌زمینی و گندم ساخته می‌شود و یک پلیمر گیاهی ضعیف است که به سرعت در طبیعت تجزیه می‌شود. این ظروف ماندگاری بالایی دارند و در تولید آن‌ها از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

لانچ باکس آلومینیومی

نوع آلومینیومی این ظروف را می‌توان با خیالی آسوده در مایکروفر و فر گرم نگه داشت تا غذا قرار داده شده در آن مصرف شود؛ بدون اینکه به خاصیت غذای شما لطمه‌ای وارد شود. این سبک از ظروف به تازگی روانه بازار شده‌اند و به لانچ باکس رستوران معروف هستند؛ چرا‌که به دلیل جنسشان گرمای غذا را تا مدت بیشتری حفظ می‌کنند. بنابراین به‌راحتی می‌توان غذا‌های بیرون‌بر را درون آن‌ها قرار داد. این محصولات آلومینیومی خنثی هستند و هیچ‌گونه واکنشی را با غذا نشان نخواهند داد و باعث حفظ طعم و مزه اولیه غذا می‌شوند. دارای وزن سبکی هستند و به آسانی شکسته نشده و آسیب نمی‌بینند. همچنین نسبت به سایر ظروف گرما را بیشتر در خود ذخیره می‌کنند. از همه مهم‌تر، بازیافت lunch box آلومینیومی بسیار راحت‌تر از دیگر محصولات آن است.

لانچ باکس

لانچ باکس کاغذی

ظروف یکبار مصرف فومی نوعی از لانچ باکس‌های کاغذی هستند که برخلاف نوع پلاستیکی، شفاف نیستند و محتوای درون ظرف قابل رؤیت نیست. از نوع فومی به‌علت غیرشفاف‌بودن ظرف و داشتن درب برای اینکه محتویات درون آن به بیرون نریزد، می‌توان در رستوران‌ها و فست فودها برای غذای بیرون‌بر، مراسماتی همچون عزاداری ها و… استفاده کرد. البته مصارفlunch box فومی تنها به این موارد محدود نخواهند شد و کاربردهای بسیار دیگر نیز دارند.

نوع دیگری از لانچ باکس‌های کاغذی، لانچ باکس مقوایی درب دارویی است که اغلب برای نگهداری مواد خشک از آن استفاده می‌شود. از این محصولات مقوایی بیشتر در رستوران‌ها به‌عنوان جعبه پیتزا استفاده می‌شود.

لانچ باکس کاسه ای

از این نوع ظروف که اغلب از جنس پلاستیک و فومی هستند، به‌طور معمول در نگهداری و حمل مواد غذایی نظیر انواع سالاد و سبزیجات استفاده می‌شود.

انواع لانچ باکس از لحاظ رنگ و طرح

یکی از نکاتی که هنگام خرید فوکری و لانچ باکس باید به آن دقت شود، رنگ و طرح این ظروف است. رنگ lunch boxها به‌طور معمول سفید یا بدون رنگ است. امروزه نوع رنگی بسیاری تولید و روانه بازار شده‌اند. رنگ‌هایی مانند نارنجی، آبی و سبز در این محصولات دیده می‌شود. در صورتی که قصد دارید تا کمی متفاوت‌تر از دیگران عمل کنید و مواد غذاییتان بیشتر به چشم بیاید، می‌توانید از این ظروف رنگی برای پخش مواد غذایی در مهمانی‌ها و جشن‌ها و همینطور در رستوران‌هایتان استفاده کنید.

این محصولات از لحاظ طراحی نیز به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

۱. ساده

۲. طرح‌دار

ظروف یکبار مصرف ساده تنها تک‌رنگ هستند. این نوع محصولات به‌طور معمول تماما سفید، بی‌رنگ یا دارای یک رنگ هستند. لانچ باکس طرح‌دار از طرح‌های مختلفی تشکیل می‌شود. طراحان با استفاده از رنگ‌های گوناگون محصولاتی شیک و زیبا را طراحی و تولید می‌کنند. برخی از تولیدکنندگان نیز برای فروش بیشتر محصولاتشان از طرح‌هایی مانند گل یا ستاره برای جلوه بیشتر کالا استفاده می‌کنند.

کاربرد ظروف لانچ باکس

این نوع ظروف یکبار مصرف درپوش‌دار، در زمینه‌های گوناگونی مصرف می‌شوند که در قسمت زیر به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

۱. بسته‌بندی میوه، شیرینی و.. در پذیرایی مجالس گوناگون

۲. برای بسته‌بندی‌کردن انواع سبزیجات و سیفی‌جات برای نگهداری از آن‌ها با ماندگاری به نسبت بالا

۳. استفاده از این محصولات جهت بسته‌بندی بستنی‌های کیلویی، کیک‌ها و شیرینی‌ها

۴. قابل استفاده در بسته‌بندی سالاد‌های ماکارونی و أنواع سالاد‌های دیگر

۵. بسته‌بندی غذا‌های مختلف مانند سالاد، پیتزا، انواع برنج و… در رستوران‌ها

یکی دیگر از کاربردهای این محصول به‌عنوان ظروف درب‌دار، برای نگهداری کیک است. بسیاری از افراد در تولد یا جشن‌های دیگرشان از این ظروف درب‌دار به‌عنوان ظرف مصرف کیک استفاده می‌کنند که با بستن درب از خشک شدن کیک جلوگیری می‌کنند، پس گزینه مناسبی برای افرادی است که در تولدها می‌خواهند کیک خود را با خود ببرند و بعدا بخورند. لازم به ذکر است که ظروف لانچ باکس شرکت فرزان در مدل‌های مختلف با سایز‌ها و اندازه‌های گوناگون طراحی و تولید می‌شوند تا پاسخگوی تمامی نیاز‌های مشتریان باشند.

نکات بهداشتی

برای تولید لانچ باکس‌ها البته با توجه به جنسشان، مواد شیمیایی بسیاری مانند پایدارکننده‌ها، روان‌کننده‌ها، نرم‌کننده‌ها، رنگدانه‌ها، مواد مات‌کننده و… استفاده می‌شود که همه این متریال‌ها برای سلامتی انسان ضرر دارند. بنابراین در استفاده از این ظروف باید به موارد زیر توجه داشت:

• از گرم‌کردن مواد غذایی در lunch boxهای پلی‌استایرن در مایکروویو خودداری کنید.

• اصولا این محصولات یکبار مصرف بوده و برای یک‌بار استفاده تولید شده‌اند. در صورت استفاده دوباره، رگه‌های بسیار کوچک غیرقابل رویت در آن‌ها به وجود می‌آید که علاوه‌بر اینکه ممکن است شخص را به عفونت‌های دستگاه گوارش مبتلا کند، می‌تواند انسان را در معرض انواع سرطان‌ها قرار دهد.

• نوع پلاستیکی در حدود ۳۰۰ سال زمان نیاز دارد تا در طبیعت تجزیه شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا در مکان‌هایی که امکان استفاده از ظروف شیشه‌ای یا چینی وجود دارد، از این ظروف استفاده نکنید یا از لانچ باکس‌های آلومینیومی که قابل بازیافت هستند یا نوع گیاهی این محصولات استفاده کنید تا راحت‌تر در طبیعت تجزیه شوند.

• استفاده از ظروف پلی‌استایرن برای موادی با دمای ۶۵ درجه سانتی‌گراد و بیشتر، مواد اسیدی و چرب، سبب انتقال مونومر استایرن به بدن انسان و ایجاد سرطان خواهد شد.

نحوه نظارت بر کیفیت لانچ باکس ها

در ابتدا باید گفت که تشخیص ظروف استاندارد از ظروف غیراستاندارد کاری دشوار و خارج از توان مردم عادی است. همینطور امروزه به‌علت استفاده غیرمجاز از پلیمرهاى بدون پایه food grade در بسته‌بندى و نگهدارى مواد غذایى، تشخیص درست این محصولات توسط عموم به امری نگران‌کننده تبدیل شده است.

وزارت بهداشت در این زمینه تلاش کرده است تا کارخانه‌هاى تولیدکننده ظروف یکبار مصرف را از کارخانجاتی که قطعات پلاستیکى تولید می‌کنند، در مصارف صنعتى تفکیک کند. همچنین کارخانه‌های تولیدکننده ظرف‌های پلاستیکى براى نگهداری و بسته‌بندی مواد غذایى، باید دارای پروانه ساخت باشند. در حالت کلی، کشور ما نیز مانند بسیاری از کشور‌های پیشرفته صنعتی جهان باید متخصصینی جهت نظارت بر کیفیت در کارخانه‌ها داشته باشند تا فرآیند تولید بهداشتی و کیفی این محصولات مهم که به۲صورت روزمره بسیار استفاده می‌شوند و با سلامتی افراد ارتباط دارند را تحت نظر بگیرند.

قیمت لانچ باکس

در تعیین قیمت لانچ باکس‌ها عوامل بسیاری دخالت دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به اندازه و ابعاد ظرف، میزان اعتبار شرکت تولید‌کننده، کیفیت متریال اولیه به‌کار رفته در محصول، میزان عرضه و تقاضای محصول در بازار و… اشاره کرد. به‌طور مثال: قیمت ظروف lunch box بلند در مقایسه با مدل کوتاه آن بدون شک بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر، تغییرات قیمت‌های بازار و نوسانات ارز در طول یک ماه بسیار متفاوت است و تا حدودی بر قیمت نهایی این محصولات تاثیرگذار است.

مجموعه پویا فراز خلاق، این محصولات را با قیمتی مناسب و مقرون‌به‌صرفه و بسیار کمتر از دیگر فروشگاه‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد. بنابراین چندان نگران قیمت‌های گزاف و غیراستاندارد این محصولات نباشید.

لانچ باکس

خرید از پویا فراز خلاق

لانچ باکس یکبار مصرف در انواع مختلف و با سایز‌ها و طرح‌های گوناگون توسط شرکت چاپ و بسته بندی تولید و به بازار عرضه می‌شود. یکی از موارد مهم در خرید این محصول، توجه به ارتفاع آن است. برای مثال: اگر شما کیکی سفارش داده‌اید و قصد حمل‌ونقل آن تا مکان موردنظر را دارید، در صورتی که ارتفاع ظرفتان بیش از اندازه کوتاه باشد، هنگام حمل‌ونقل به کیک زیبا و خوش‌طعم درون آن آسیب می‌زند. همچنین اگر ارتفاع ظرف از حد نرمال سایز کیک، بیش از اندازه بلند باشد، سبب تکان‌خوردن کیک و ساییده‌شدن سطح آن‌ به ظرف می‌شود. بنابراین بهتر است هنگام خرید این محصول، با توجه به محتویاتی که درون ظرف قرار است بگذارید، سایز مناسبی را انتخاب کنید.

مجموعه پویا فراز خلاق یکی از بزرگ‌ترین و به‌روزترین شرکت‌ها در زمینه چاپ و بسته‌بندی است. تمامی محصولات این مجموعه با کیفیتی تضمین شده و قیمت‌هایی کاملا مقرون‌به‌صرفه به فروش می‌رسند. این شرکت با سابقه بیش از ۳۰ سال دارای پشتیبانی ۲۴ ساعته خود و ارسالی سریع است. لذا جهت تمایل برای خرید lunch box در هر زمان از شبانه‌روز و به‌صورت آنلاین به سایتشان مراجعه کرده و سفارشتان را ثبت کنید.

سوالات متداول

چگونه می‌توان مطمئن شد که این ظروف سالم هستند؟

با دقت به سطح ظروف نگاه کنید تا سطح آن کاملا یکنواخت باشد. همچنین زمانی‌که در برابر نور قرار گرفته شود، نباید دارای رگه رگه باشد و تیرگی و لکه سیاه روی سطح آن مشاهده نشود.

آیا می‌توان ظروف لانچ باکس غذا را در مایکروویو گرم کرد؟

از گرم کردن ظرف‌های یکبار مصرف در مایکروویو باید خودداری شود؛ مخصوصا هنگامی که محتویات درون ظرف حاوی روغن و چربی باشد. چرا‌که گرما و پلاستیک و روغن با هم ترکیب می‌شوند و نتیجه آن تولید سم دیوکسین است. البته برخی از ظروف یکبار مصرف نظیر ظرف‌های آلومینیومی درپوش‌دار، قابل استفاده در ماکروفر هستند؛ ولی ظرف‌هایی که فلزی نیستند و قابلیت واکنش دارند، حتی اگر دارای جنس و کیفیت خوبی باشند، باز هم طبق تحقیقات در بهترین حالتشان بدون ضرر برای بدن نیستند و تنها امکان دارد تأثیر اشعه روی ظرف را از بین ببرند.

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد