جوش شیرین چیست؟ + کاربردهای مختلف آن

کد خبر : ۳۴۱۰۲۷
جوش شیرین چیست؟ + کاربردهای مختلف آن

جوش شیرین محصولی آشنا در منزل است که با نام های بي‌کربنات سديم، بي‌کربنات سودا و بي‌کربنات سديم هيدروژن نيز شناخته می‌شود.

فرمول‌ شیمیایی آن NaHCO3 است که ترکیب یون‌های سدیم و بی‌کربنات را نشان می‌دهد. جوش شیرین با خاصیت قلیایی شناخته شده و PH آن برابر با ۹ می‌باشد.

بی‌کربنات سدیم همان ماده‌ای است که به عنوان جوش شیرین شناخته می‌شود. طبیعی‌ترین شکل آن، ماده معدنی به نام ناکولیت است که در نقاط مختلف جهان یافت می‌شود. این ماده معدنی به صورت تجاری از کالیفرنیا، کلرادو، بوتسوانا و کنیا استخراج می‌شود. همچنین ذخایر عظیمی از آن در مکزیک، اوگاندا، ترکیه و ایران وجود دارد.

برخی افراد بین جوش شیرین و بیکینگ پودر سردرگم می‌شوند. در واقع هر دو آن‌ها عوامل ورآورنده شیمیایی هستند؛ به این معنی که هنگام استفاده در پخت و پز، هر دو باعث پف کردن خمیر می‌شوند. در ادامه به طور خلاصه به برخی از کاربردهای متداول جوش شیرین اشاره می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جوش شیرین و اطلاع از کاربرد‌های آن می‌توانید به سایت تدارک صنعت کاغذ کرمان مراجعه فرمایید.

فواید جوش شیرین

جوش شیرین علاوه بر اینکه یک پاک‌کننده و لکه بر عالی است، فواید سلامتی بسیاری هم دارد و گاهی به عنوان یک مکمل استفاده می‌شود؛ زیرا بی‌کربنات غذایی را تأمین می‌کند. برخی از مهم‌ترین این فواید را در ادامه ذکر کرده‌ایم:

رفع مشکلات گوارشی با جوش شیرین

جوش شیرین با کمک به خنثی سازی اسید و بهبود تعادل pH در بدن شناخته شده است؛ از این رو اغلب برای تسکین مشکلات گوارشی مانند رفلاکس اسید یا سوزش معده به صورت داخلی مصرف می‌شود. هنگامی که این مشکلات ناشی از مصرف بیش از حد غذاهای اسیدی یا اسیدی بودن کلی بدن باشد، نوشیدن مقداری جوش شیرین محلول در آب می‌تواند به خنثی کردن اسید و تنظیم pH بدن کمک کند.

توجه به این نکته ضروری است که مصرف بیش از حد این ماده می‌تواند منجر به افزایش تولید اسید در بدن شود.

ضدقارچ و ضدباکتری

جوش شیرین باکتری‌هایی از جمله استرپتوکوکوس موتانس را از بین می‌برد که با پوسیدگی دندان ارتباط دارد. جوش شیرین همچنین در برابر گروه‌های مختلف قارچی از جمله مخمرها، درماتوفیت‌ها و کپک‌هایی که باعث عفونت‌های پوستی و ناخن در انسان می‌شوند، مؤثر است.

جوش شیرین سلامت کلیه‌ها را تقویت می‌کند.

مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل بی‌کربنات سدیم می‌تواند به کند شدن پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه (CKD) کمک کند. برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف جوش شیرین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری کلیوی مرحله نهایی ESRD را در افراد مبتلا به CKD کاهش دهد.

جوش شیرین عفونت‌های مجاری ادراری را تسکین می‌دهد.

جوش شیرین می‌تواند با خنثی کردن اسید اضافی ادرار، به افزایش قلیایی بودن آن کمک کند. باکتری‌ها در محیط‌های اسیدی رشد می‌کنند؛ بنابراین قلیایی کردن ادرار می‌تواند برای رشد و تکثیر آن‌ها دشوارتر باشد و به از بین بردن باکتری‌ها کمک کند.

جوش شیرین برای ورزش و سلامتی

یک مقاله علمی با عنوان ملاحظات عملی برای بارگیری بی‌کربنات و عملکرد ورزشی اشاره می‌کند که طبق مطالعات انجام شده تا به امروز، مصرف جوش شیرین قبل از ورزش (بارگیری بی‌کربنات)، ممکن است تاثیر مثبت متوسطی بر عملکرد ورزشی داشته باشد؛ به ویژه برای فعالیت‌های شدید و مداوم که بین یک تا هفت دقیقه به طول بینجامند. علاوه بر این، بی‌کربنات سدیم ممکن است برای فعالیت‌های فیزیکی طولانی مدت شامل تمرین‌های مداوم با شدت بالا نیز مفید باشد.

لایه‌برداری صورت

با اسکراب خانگی جوش شیرین، پوست خشک خود را لایه‌برداری کنید. یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با نصف لیوان آب مخلوط کنید و با حرکات دورانی روی صورت خود ماساژ دهید. سپس آن را بشویید. استفاده از جوش شیرین روشی ارزان برای لایه‌برداری و بهبود بافت پوست است؛ اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید که ممکن است باعث برهم خوردن تعادل PH پوست شود.

تسکین خارش پوست با جوش شیرین

جوش شیرین

جوش شیرین می‌تواند به کاهش ناراحتی ناشی از آفتاب سوختگی، خارش پوست و پوست آسیب دیده توسط پیچک سمی یا بلوط سمی کمک کند. یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید و آن را روی نواحی مورد نظر بمالید. به مدت چند دقیقه روی پوست نگه دارید و سپس بشویید. در صورت نیاز می‌توانید این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

جوش شیرین شوینده مو

جوش شیرین برای مو؟ بله! کافی است یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین به شامپو خود اضافه کنید. آن را روی موهای خود ماساژ دهید و سپس طبق معمول آبکشی کنید. ترکب شامپو با جوش شیرین یک پاک‌کننده فوق‌العاده قوی و راهی عالی برای از بین بردن آلودگی و چربی و همچنین باقی مانده محصولات مو از روی موهای شماست.

خمیردندان خانگی

جوش شیرین می‌تواند به سلامت دندان کمک کند. تاثیر آن بر شستشوی دندان باعث شده تا از این ماده در بسیاری از خمیر دندان‌های معمولی و طبیعی استفاده شود. با این حال، مصرف مستقیم جوش شیرین به دلیل خاصیت ساینده بودن آن، ممکن است در گذر زمان باعث ساییدگی مینای دندان شود.

برای این که دندان‌هایتان سفید و درخشان به نظر برسند، می‌توانید با یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین و آب، خمیری درست کنید. یک بار در هفته، خمیر را روی دندان های خود بمالید، اجازه دهید ۵ دقیقه بماند و سپس دهان خود را بشویید. این روش، راهی طبیعی و عالی برای سفید کردن دندان‌ها و از بین بردن باکتری‌ها بدون استفاده از مواد شیمیایی است.

تسکین سوزش سر دل و سوء هاضمه با جوش شیرین

جوش شیرین واقعا برای سوزش معده مفید است؛ به همین دلیل تولیدکنندگان داروهای رایج برای سوزش معده، بی‌کربنات سدیم (ماده اصلی جوش شیرین) را در ترکیبات خود جای می‌دهند. نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین را به دو فنجان آب اضافه کنید. یک ساعت بعد از غذا، این مخلوط را برای کمی تسکین بنوشید.

تمیزکننده قابلمه و تابه با جوش شیرین

جوش شیرین برای شستن دستی قابلمه و تابه عالی است و به ظروف شما آسیبی نمی‌زند. کافیست قابلمه یا تابه را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در محلولی از جوش شیرین خیس کنید. با این کار، چربی، لکه یا مواد غذایی به راحتی پاک می‌شوند.

رفع بوی بد کفش با جوش شیرین

نمی‌توانید بوی بد کفش‌هایتان را از بین ببرید؟ رفع بوی بد کفش یکی دیگر از کاربردهای رایج جوش شیرین است. برای این کار، مقداری جوش شیرین داخل آن بپاشید. خواهید دید که بوی بد کفش بعد از چند دقیقه از بین می‌رود.

تمیزکننده قهوه و چای

برای از بین بردن لکه‌های قهوه و طعم و بوی نامطبوع قوری، این مخلوط سریع را تهیه کنید. یک چهارم فنجان جوش شیرین را با یک لیتر آب گرم مخلوط کنید. محلول را روی قوری و داخل آن بمالید و آن را خوب بسایید. اگر با لکه‌های سرسخت مبارزه می‌کنید، ابتدا اجازه دهید چند ساعت بماند و سپس آبکشی کنید.

سخن پایانی

استفاده از جوش شیرین برای پوست یا بدن به طور کلی بی‌خطر و غیر سمی در نظر گرفته می‌شود. مصرف خوراکی آن نیز بی خطر است؛ اما توجه داشته باشید که از دوز توصیه شده فراتر نروید. مصرف بیش از حد جوش شیرین می‌تواند تعادل اسید و باز بدن را برهم بزند و منجر به تهوع، استفراغ و یا درد شکم شود. در موارد نادر، مصرف بیش از حد جوش شیرین منجر به تشنج، کما و مرگ افراد می‌شود.

در اینجا، به طور خلاصه به برخی از کاربردهای متداول جوش شیرین اشاره کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این ماده و اطلاع از جزئیات بیشتر کاربرد‌های آن می‌توانید به سایت تدارک صنعت کاغذ کرمان مراجعه فرمایید.

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد