همه چیز درباره ساخت پلاک!

کد خبر : ۳۴۵۴۵۴
همه چیز درباره ساخت پلاک!

پلاک‌ یک قطعه صاف و مستطیل شکل بوده که با متریال مختلف مانند فلز آلومینیوم، استیل، پلکسی و… ساخته می‌شود.

همین قطعه به ظاهر ساده، کاربردهای مختلفی دارد و در بسیاری از کسب و‌کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا وظیفه اطلاع رسانی به مخاطب را بر عهده دارد. به عنوان مثال در رستوران‌ها شماره میزها یا لیست غذاها را روی پلاک حک می‌کنند یا در شرکت‌ها نام و نام خانوادگی کارکنان را روی پلاک درج می‌نمایند.

به طور کلی باید گفت که پلاک یک ابزار کاربردی برای بیشتر مشاغل است و اکثر کسب و کارها به این وسیله نیاز دارند. پس به شما توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید زیرا تصمیم داریم درباره ساخت انواع پلاک صحبت کنیم.

پلاک پلکسی و پلاک مولتی طلایی به سفارش شرکت بیمه کوثر

آشنایی با پلاک آلومینیومی و نحوه ساخت آن

پلاک آلومینیومی یکی از انواع پلاک‌های فلزی است که آن را با ورق آلومینیوم می‌سازند. از این مدل پلاک معمولا برای تابلوی آسانسور، تجهیزات صنعتی، ماشین آلات، پلاک شماره سریال یخچال و… استفاده می‌شود. در رابطه با ساخت پلاک آلومینیومی باید گفت که یک کار کاملا تخصصی بوده که برای ساخت آن یک‌سری لوازم نیاز است و ساخت آن در چند مرحله انجام می‌شود.

لوازم و ابزارهای موردنیاز ساخت پلاک آلومینیوم

  • ورق آلومینیوم: ماده اصلی ساخت پلاک
  • دستگاه برش لیزر یا شیار ساز CNC: برای شکل دادن به ورق آلومینیوم و برش دادن آن
  • ماده چسبنده: برای چسباندن قسمت‌های مختلف پلاک به یکدیگر
  • ابزار: پیچ، مهره، گیره و…
  • دستگاه تراش و فرز: برای درست کردن شکل‌ها و برجستگی‌های پلاک
  • ماشین برجسته کاری: برای به وجود آوردن افکت‌های برجسته و سه بعدی روی پلاک

مراحل ساخت پلاک آلومینیومی

طراحی طرح پلاک: ابتدا طرح پلاک که شامل متن یا لوگو است، توسط نرم افزارهای مخصوص طراحی مانند Adobe Illustrator طراحی می‌شود.

تعیین نوع چاپ: معمولا برای چاپ کردن طرح روی پلاک می‌توان از روش‌های مختلفی مانند سیلک، لیتوگرافی و چاپ دیجیتال استفاده کرد. به همین جهت، پس از طراحی پلاک، نوع چاپ آن تعیین می‌گردد.

آماده کردن لوازم و تجهیزات ساخت پلاک: پس از تعیین لوازم و تجهیزات، لوازم مورد نیاز مانند صفحات آلومینیوم، مواد چاپی، تجهیزات چاپ و … آماده می‌شود.

ساختن قالب چاپ: برای چاپ کردن یا انتقال دادن طرح روی پلاک، از قالب‌های فلزی یا پلاستیکی استفاده می‌شود. در نتیجه، ساختن قالب‌هایی متناسب با ابعاد پلاک، یکی از مراحل ساخت پلاک آلومینیومی محسوب می‌شود.

انجام مراحل چاپ: در این مرحله ابتدا سطح آلومینیوم آماده می‌شود و سپس طرح به وسیله قالب و با تکنیک‌های خاص به سطح آلومینیوم انتقال داده می‌شود.

آشنایی با پلاک استیل و نحوه ساخت آن

پلاک استیل یکی از متنوع‌ترین پلاک‌های فلزی است زیرا در انواع مختلفی همچون پلاک استیل بگیر و نگیر، پلاک استیل مات و براق، پلاک استیل طلایی و نقره ساخته می‌شود. این نوع پلاک برای

تابلو راهنما، پلاک خانه، شماره واحد مسکونی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حکاکی و ساخت پلاک استیل معمولا به روش اسید‌کاری صورت می‌گیرد یعنی برای ایجاد طرح روی پلاک استیل، مراحل زیر طی می‌شود:

مرحله اول: ابتدا سطح پلاک استیل به خوبی تمیز می‌شود تا اگر لکه یا زنگ‌زدگی روی آن وجود دارد، از بین برود.

مرحله دوم: پس از تمیز کردن سطح پلاک، طرحی که قرار است روی پلاک ایجاد شود به کمک فیلم یا میز نور به سطح انتقال پیدا می‌کند.

مرحله سوم: در این مرحله نوع اسید مناسب برای برای اسید کاری استیل را انتخاب می‌کنند. معمولا برای اسید‌کاری فلزات از اسیدهای مختلفی مثل اسیدهای نیتریک، کلریدریک یا سولفوریک استفاده می‌شود.

مرحله چهارم: پس از انتخاب اسید مناسب برای اسید‌کاری استیل، سطح فلز را با مواد مخصوص حساس می‌کنند و آن را داخل تشت اسید قرار می‌دهند. این مرحله جزو مهم‌ترین مراحل اسید‌کاری به حساب می‌آید زیرا زمان قرار گرفتن پلاک داخل اسید باید دقیق و حساب شده باشد.

مرحله پنجم: در مرحله بعد، پلاک از داخل تشت اسید خارج می‌شود و آن را با آب شستشو می‌دهند تا اسیدهایی که روی سطح وجود دارد، از بین برود.

مرحله ششم: در پایان نیز قسمت‌های حکاکی شده با قلم و ابزارهای مخصوص رنگ می‌شوند.

آشنایی با پلاک پلکسی و نحوه ساخت آن

پلاک پلکسی نوع دیگری از پلاک‌ها بوده که برای تبلیغات، برندسازی، تزئین، نمایش اطلاعات مکان، پلاک خانه، شماره گذاری واحدهای ساختمانی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع باید گفت که ویژگی‌های منحصربفرد پلاک پلکسی باعث شده تا از آن برای موارد مختلف استفاده شود. مثلا پلاک پلکسی دارای رنگ‌بندی متنوع است، وزن سبکی دارد، مقاومت بالایی در برابر شرایط جوی مختلف دارد.

نحوه ساخت پلاک پلکسی معمولا به این صورت است که ابتدا ورق‌های پلکسی را برش می‌دهند و سپس طرح مورد نظر را به روش‌های مختلف همچون حکاکی و برش لیزری و چاپ مستقیم روی پلاک‌ ایجاد می‌کنند.

پلاک پلکسی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران

آشنایی با مولتی استایل و نحوه ساخت آن

پلاک مولتی استایل نوعی پلاک است که از ورق‌های پلاستیکی نازک ساخته می‌شود. در رابطه با ویژگی‌های این مدل پلاک باید گفت که وزن سبکی دارد، به راحتی نصب می‌شود، در انواع رنگ‌ها موجود ایت، ظاهر جذابی دارد و در برابر ضربه مقاوم است چاپ پلاک مولتی استایل به روش فلتبد یا همان چاپ مستقیم انجام می‌شود زیرا در صورتی که طرح به این شیوه بر روی پلاک مولتی استایل چاپ شود؛ دوام و ماندگاری پلاک افزایش پیدا می‌کند و مقاومت آن در برابر رطوبت، خراش، اشعه UV نیز افزایش می‌یابد.

هزینه ساخت پلاک

یکی از مواردی که هنگام ساخت پلاک برای سفارش دهندگان اهمیت دارد، قیمت ساخت پلاک است. هزینه ساخت پلاک باید گفت که نرخ مشخصی ندارد بلکه بر اساس فاکتورهای زیر تعیین می‌گردد:

طرح پلاک: اولین موردی که می‌تواند هزینه ساخت پلاک را افزایش یا کاهش دهد، طرح پلاک است. در صورتی که طرح پلاک پیچیده باشد و زمان زیادی برای طراحی آن صرف شود، هزینه ساختن پلاک هم افزایش پیدا می‌کند.

جنس پلاک: معمولا امکان ساخت پلاک با مواد مختلف مثل آلومینیوم، پلکسی، استیل و… وجود دارد. پس عامل دیگری که می‌تواند بر روی هزینه ساخت پلاک تاثیر بگذارد، جنس پلاک است.

اندازه پلاک: ابعاد و اندازه پلاک مورد دیگری بوده که بر روی هزینه ساخت پلاک تاثیر می‌گذارد. مثلا برای ساخت پلاک فلزی ، هر چه ابعاد پلاک بزرگ‌تر باشد، حجم فلز مصرفی هم بیشتر است پس قیمت ساخت آن هم افزایش پیدا می‌کند.

تعداد پلاک سفارشی: معمولا هر چه تعداد پلاک‌های سفارشی بیشتر باشد، هزینه آن هم افزایش پیدا می‌کند. البته نا‌گفته نماند که برخی شرکت‌ها برای سفارشات عمده تخفیف قائل می‌شوند.

پلاک فلزی شرکت ابزار آلات توسن

نکات مهم برای سفارش ساخت پلاک

  1. مراجعه به یک شرکت حرفه‌ای برای سفارش ساخت پلاک، اولین نکته مهمی است که هنگام سفارش ساخت پلاک باید به آن توجه کنید.
  2. اگر قرار است که پلاک در محیطی نصب کنید که در معرض آفتاب یا رطوبت است حتما پلاکی را انتخاب کنید که در برابر اشعه uv و رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد.
  3. پیش از سفارش ساخت پلاک حتما درباره ویژگی‌های انواع پلاک تحقیق و بررسی کنید و سپس پلاکی که نزدیک به معیارهای شما است را سفارش دهید.

سفارش ساخت پلاک به صورت آنلاین

در دنیای امروز به دلیل گسترش شبکه جهانی اینترنت اکثر کارها به صورت آنلاین انجام می‌شود. سفارش ساخت پلاک نیز از جمله اموری است که به صورت آنلاین امکان‌پذیر است. شرکت چاپ نونگاه که در حوزه طراحی و چاپ فعالیت دارد، سفارش ساخت انواع پلاک را به صورت آنلاین ثبت می‌کند. برای ثبت سفارش ساخت پلاک به صورت آنلاین در این شرکت فقط کافی است که مراحل زیر را طی نمایید:

  • وارد سایت شرکت شوید و نمونه کارهای موجود را بررسی کنید.
  • سپس تلفن خود را بردارید و با شرکت تماس بگیرید و طرح مورد نظر خود را به آن‌ها سفارش دهید.
  • معمولا شرکت در کمترین زمان ممکن سفارش شما را آماده می‌کند و برای شما به محل موردنظرتان ارسال می‌نماید.
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد