رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

آمریکا با این قطعنامه روسیه را نقره داغ کرد

مجلس سنای آمریکا قطعنامه الزام‌آوری را تصویب کرد تا روسیه را در کنار ایران، کره شمالی، سوریه و کوبا در فهرست کشورهای موسوم به «حامی تروریسم دولتی» قرار دهد.

به گزارش اینتیتر به نقل از فارس، سیاستمداران آمریکایی این روزها در ادامه تلاش‌ها ضد روسیه تحرکاتی را برای معرفی روسیه به عنوان «حامی تروریسم دولتی» آغاز کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی روز جمعه نوشته مجلس سنا از چنین اقدامی علیه روسیه حمایت می‌کند. «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم حمایت خودش را از این موضوع اعلام کرده است.

با این حال، طبق ادعای نیویورک‌تایمز، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا هنوز برای برداشتن این گام که مستلزم تحریم متحدان آمریکا به دلیل مراودات تجاری با روسیه خواهد بود تردید دارد.

روز چهارشنبه مجلس سنای آمریکا قطعنامه الزام‌آوری را تصویب کرد که از بلینکن می‌خواهد روسیه را در کنار ایران، کره شمالی، سوریه و کوبا در فهرست کشورهای موسوم به «حامی تروریسم دولتی» قرار دهد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و یکی از حامیان این قطعنامه گفت: «برای من، [ولادیمیر] پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) الان ریاست یک دستگاه حکومتی تروریستی را بر عهده دارد.»

این سناتور تندرو آمریکایی مدعی شد تحریم‌هایی که تا کنون آمریکا و کشورهای غربی علیه روسیه وضع کرده‌اند اثربخش بوده‌اند اما «لازم است اقدامات بیشتری انجام دهیم.»

بلینکن روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی درباره این موضوع به طور تلویحی گفت انجام چنین اقدامی با توجه به تحریم‌های زیادی که علیه روسیه وضع شده‌اند ضرورت چندانی ندارد.

او گفت: «هزینه‌هایی که توسط ما و سایر کشورها به روسیه تحمیل شده‌اند کاملاً با پیامدهایی که از قرار گرفتن روسیه در فهرست کشورهای حامی تروریسم ناشی خواهند شد یکسان است. بنابراین، آثار عملی کاری که ما انجام داده‌ایم یکی است.»

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

دولت اوکراین اما استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته لوهانسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین را به کنترل خود درآورده و در تلاش برای تسلط بر همه مناطق دونتسک است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.