آیا اوکراین به افغانستان اروپا تبدیل می‌شود؟

یک رسانه عربی در گزارشی به تحولات اخیر اوکراین و هدف غربی‌ها از ارائه کمک‌های نظامی گسترده به این کشور پرداخت.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، بخش عربی اسکای نیوز در گزارشی نوشت: حمایت‌های بی سابقه مالی و نظامی غربی‌ها از اوکراین متوقف نشده است و برخی کارشناسان معتقدند که این امر باعث می شود که این کشور به “افغانستان اروپا” تبدیل شود. این کارشناسان می گویند که کمک های غرب باعث طولانی تر شدن عملیات روسیه می شود و آن را به “جنگ فرسایشی” تبدیل خواهد کرد که کی‌یف و مسکو بهای سنگین آن را پرداخت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

در این گزارش آمده است: علاوه بر واشنگتن که روز پنجشنبه لیستی از کمک های تسلیحاتی خود به کی‌یف را منتشر کرد، لندن نیز متعهد شده است که کمک های تسلیحاتی بیشتری به اوکراین ارسال کند و کشور اسلواکی نیز سامانه دفاعی روسی الاصل “اس ۳۰۰” را به این کشور داده است. راز این کمک های بی سابقه چیست و آیا اوکراین هزینه آنها را پرداخت می کند و یا مجانی است؟

بر اساس لیستی که کاخ سفید روز پنجشنبه منتشر کرد، آمریکا از زمان آغاز جنگ تا به امروز بیش از ۱.۷ میلیارد دلار به صورت کمک های امنیتی به اوکراین داده است و در مجموع کمک های واشنگتن به این کشور از زمان روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا به ۲.۴ میلیارد دلار می رسد.

به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، لیست کمک های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین ۱۴۰۰ سامانه ضدهوایی «استینگر»، ۵۰۰۰ سامانه ضد زره «جاولین»، ۷۰۰۰ سامانه ضد زره دیگر و صدها پهپاد سوئیچ بلید را شامل می شود. این فهرست همچنین ۷۰۰۰ قبضه اسلحه کوچک، ۵۰ میلیون قطعه مهمات، ۴۵۰۰۰ سپر حفاظتی و کلاه ایمنی، سامانه های موشکی هدایت شونده لیزری، سامانه های هوایی بدون سرنشین “پوما”، چهار رادار ضد توپخانه، چهار رادار ضد خمپاره و چند خودروی زرهی مختلف به علاوه پدافند موشکی دوربرد اس ۳۰۰ را شامل می شود.

بر اساس این گزارش، علاوه بر این واشنگتن روز پنجشنبه اعلام کرد که به میزان ۱۰۰ میلیون دلار کمک های نظامی بیشتر به اوکراین کرده است و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی “پاتریوت” در اسلوواکی مستقر شده است.

آندره بارانوف، پژوهشگر روسی می گوید که مجلس سنای آمریکا لایحه ای را در مورد “وام و اجاره دادن” و فعال کردن برنامه ای به نام “لیند لیز” برای ساده کردن ارائه کمک های نظامی به اوکراین تصویب کرده است.

وی می افزاید: واشنگتن با درخواست رئیس جمهور اوکراین ۱.۷ میلیارد دلار به این کشور کمک کرد و کی‌یف باید بهای این هدایای آمریکایی را همراه با مزایا پرداخت کند که طبیعتا ولودمیر زلنسکی و تیم وی این کار را انجام نخواهند داد بلکه پرداخت آن به عهده نسل بعدی اوکراینی ها خواهد بود.

از سوی دیگر، ولادیمیر واسیلیف، پژوهشگر ارشد آکادمی علوم روسیه می گوید: آمریکا از طریق فعال سازی “لیند لیز” می خواهد اوکراین را به سرزمین برای درگیری های طولانی مدت و یا به عبارت دیگر “افغانستان اروپا “تبدیل کند. واشنگتن هیچ چیزی نمی دهد مگر اینکه در مقابل آن، چیزی دریافت کند بنابراین آمریکا به دنبال فرسایش روسیه و تبدیل کردن کی‌یف به یک باتلاق همانند کابل است.

در ادامه این گزارش آمده است: علاوه بر واشنگتن، انگلیس نیز کمک های گسترده ای به اوکراین کرده است. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس روز جمعه اعلام کرد که کشورش با ارسال موشک های ضدزرهی و ضدپهپادی کمک های نظامی به اوکراین را تقویت خواهد کرد.

انگلیس حدود ۶۰۰۰ موشک به علاوه ۳۶۱۵ سلاح سبک ضد تانک (NLAW) به اوکراین ارسال کرده بود و همچنین متخصصان انگلیسی را برای آموزش نیروهای اوکراینی به این کشور فرستاد.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز اعلام کرده است که لندن متعهد به ارسال موشک های بیشتر به اوکراین و ارائه کمک ۲۵ میلیون پوندی به ارتش این کشور شده است.

همچنین کشور اسلوواکی نیز روز جمعه اعلام کرد که سامانه اس ۳۰۰ ساخت روسیه به اوکراین داده است.

اشرف الصباغ، متخصص امور روسیه در گفت وگو با اسکای نیوز می گوید که روسیه با انجام عملیات نظامی در اوکراین چهره ترسناک اروپا را برملا کرد بنابراین درنهایت تمام کمک هایی که اکنون به اوکراین داده می شود یکی از ابزارهای آنان برای دفاع از خود و شهروندان و تمدن آنها در برابر هرگونه حمله روسی خواهد بود.

وی می افزاید: کشورهای اروپایی موفق شدند شهروندان خود را نسبت به این مساله قانع کنند که کمک های مالی و نظامی و لجستیکی به اوکراین یکی از خطوط دفاعی آنها در برابر هرگونه حمله روسی است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.