رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

آیا بایدن اتحاد نفتی میان عربستان و روسیه را برهم می‌زند؟

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی می‌رود تا درباره کمبود انرژی جهانی گفت و گو کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا،‌ دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درباره سفر بایدن به خاورمیانه گفت: کرملین امیدوار است که دیپلماسی آمریکا به دنبال آن نباشد که عربستان سعودی را علیه روسیه کند.

خبرگزاری تاس به نقل از پسکوف نوشت: امیدواریم ایجاد و توسعه روابط میان ریاض و سایر کشورهای جهان، به هیچ وجه علیه ما هدایت نشود. ما همکاری که با شرکای خود از جمله شرکای بزرگی مانند عربستان سعودی انجام می‌دهیم را کاملا تمجید می‌کنیم.

رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه سفر به خاورمیانه را آغاز کرد. این سفر شامل توقف در عربستان سعودی می‌شود که بزرگترین صادرکننده نفت جهان و شریک کلیدی روسیه در توافق نفتی اوپک پلاس است.

با وجود جنگ میان روسیه و اوکراین، عربستان سعودی و روسیه بارها بر اهمیت همکاری خود در چارچوب اوپک پلاس تاکید کرده‌اند. سعودی‌ها ترجیح می دهند در سیاست نفتی، روابط نزدیک با روسیه را حفظ کنند زیرا هر دو کشور طی پنج سال گذشته، از توافق اوپک پلاس و کنترل بخش عظیمی از عرضه نفت جهان، نفع زیادی برده اند. با این حال، عربستان سعودی ممکن است از بهبود اندک روابط با آمریکا که در دوران ریاست جمهوری بایدن از بزرگترین صادرکننده نفت جهان به عنوان یک دولت منفور صحبت کرده است، استفاده کند.

سعودی‌ها با احتیاط حرکت می کنند تا روسیه را به عنوان یک متحد، در گروه اوپک پلاس حفظ کنند و تا حد ممکن، روابط با آمریکا را بهبود دهند. عربستان سعودی از زمان حمله نظامی مسکو به اوکراین، آشکارا بر روابط گرم با روسیه به دفعات تاکید کرده و قصد دارد روسیه را در اتحاد اوپک پلاس به عنوان بخش مهمی از سیاست نفتی خود حفظ کند. حضور تولیدکنندگان غیراوپک به خصوص روسیه در اتحاد نفتی، به عربستان سعودی نفوذی در بازارهای نفت جهان بخشیده که به تنهایی و در قالب گروه اوپک، ممکن نبود.

رئیس جمهور آمریکا هم به نوبه خود در مواجهه با افزایش بی‌سابقه قیمت بنزین که ماه گذشته به پنج دلار در هر گالن صعود کرد، برای نخستین بار از زمان چرخش موضع ۱۸۰ درجه‌ای در قبال ریاض، به عربستان سعودی سفر می‌کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید دوشنبه هفته جاری گفته بود: اوپک ظرفیت افزایش تولید نفت را دارد. ما برای این باوریم که ظرفیت برای انجام اقدامات بیشتر وجود دارد. بایدن و تیم وی قرار است در دیدارهای هفته جاری با سران کشورهای منطقه خلیج فارس، درخواست تولید بالاتر نفت در اوپک را مطرح کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تحلیلگران می گویند ظرفیت مازاد تولید واقعی اوپک کمتر از میزانی است که آمارهای رسمی نشان می‌دهند و در واقع، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که دو تولیدکننده دارای بیشترین ظرفیت مازاد تولید شناخته می‌شوند، نمی‌توانند برای مدت طولانی به میزان بالاتر از سطح فعلی، نفت تولید کنند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.