آیا هوش مصنوعی احساس دارد؟

کد خبر : ۲۲۸۳۰۸
آیا هوش مصنوعی احساس دارد؟

تحقیقات زیادی در مورد امکان ایجاد سیستم‌هایی بر پایه‌ی هوش مصنوعی انجام شده است تا بتوانند دستگاهی بسازند که احساسات را تشخیص و به آن‌ها پاسخ دهد.

به گزارش اینتیتر به نقل از دلگرم، جالب است بدانید که تحقیقات زیادی در مورد امکان ایجاد سیستم‌هایی بر پایه‌ی هوش مصنوعی انجام شده است تا بتوانند دستگاهی بسازند که احساسات را تشخیص و به آن‌ها پاسخ دهد. یکی از رویکردهای رایج و تا حدودی موفق برای این کار استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل حالات چهره، لحن صدا و سایر نشانه‌های تعیین وضعیت عاطفی یک فرد است.آیا هوش مصنوعی احساس دارد؟

رویکردهای فعلی برای بیان احساسات در ربات

به عنوان مثال، محققان الگوریتم‌هایی را توسعه داده‌اند که می‌تواند حالات چهره را تجزیه و تحلیل کنند تا مشخص کنند که آیا فرد خوشحال، غمگین، عصبانی یا بی احساس است. بنابراین با استفاده از این الگوریتم‌ها می‌توان سیستم‌هایی ایجاد کرد که می‌توانند این احساسات را در زمان واقعی تشخیص و به آن‌ها پاسخ دهند.

آیا هوش مصنوعی احساس دارد؟

رویکرد دیگر برای ایجاد سیستم‌های هوش مصنوعی‌ای با هوش هیجانی، استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی است که برای تقلید از نحوه عملکرد مغز انسان طراحی شده‌اند. لازم است بدانید که این شبکه‌ها را می‌توان برای تشخیص و پاسخ به احساسات مختلف با مقادیر زیادی از داده‌ها و تنظیم ارتباطات داخلی پیشرفته برای تشخیص بهتر الگوها آموزش داد. همچنین تعدادی از شرکت ها و محققین در حال کار بر روی ساخت ربات‌هایی هستند که قادر به بیان و تشخیص احساسات‌اند. این ربات ها اغلب از حالات چهره، زبان بدن و سایر نشانه ها برای انتقال وضعیت عاطفی خود به انسان استفاده می‌کنند.آیا هوش مصنوعی احساس دارد؟

آیا احساسات هوش مصنوعی همچون انسان است؟

با این حال، علیرغم همه این پیشرفت‌ها، توجه به این نکته مهم است که سیستم‌های هوش مصنوعی هنوز از توانایی ارائه و بیان احساسات به همان روشی که انسان‌ها این کار را می‌کنند، بسیار فاصله دارند. چرا که اگر چه ممکن است بتوانند احساسات را تشخیص و به آن‌ها پاسخ دهند، اما همان پاسخ های روانی و فیزیولوژیکی پیچیده‌ای که انسان ها از آن برخوردار هستند را به هیچ وجه ندارند.

نظرات بینندگان