استقلال و پرسپولیس در آستانه تغییرات بزرگ!

رییس سازمان خصوصی سازی می‌گوید که دو باشگاه سرخابی با بهبود حکمرانی، شرایط مطلوبی را در آینده خواهند داشت.

به گزارش اینتیتر به نقل از ورزش سه، صبح امروز برنامه سلام صبح بخیر شبکه سوم سیما، میزبان حسین قربان زاده رییس سازمان خصوصی سازی بود؛ جایی که او به صورت مفصل به سوالات پیرامون واگذاری پرسپولیس و استقلال از طریق بورس پاسخ داد و همچنین نکاتی را در این خصوص روشن کرد.

بیشتر بخوانید:

او اعلام کرد که بخش عمده مالیات پرسپولیس و استقلال مورد بخشش قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر قربان زاده تاکید کرد که دو ورزشگاه امام رضا و شهید کاظمی تحت مالکیت سرخابی‌ها نیستند و در ترازنامه هم نیامده‌اند.

نکته مهم اینکه رییس سازمان خصوصی سازی وعده داد که ۱۰ درصد از سهام دو باشگاه تا عید واگذار خواهند شد و این رقم تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.
صحبت‌های او را می‌خوانید:

دارایی پرسپولیس و استقلال چندان زیاد نیست

۲۹۵ بنگاه دولتی در لیست واگذاری وجود دارند و استقلال و پرسپولیس هم در این لیست هستند. یک آیین نامه داریم که مطابق آن تمامی بنگاه ها اگر قیمت تابلوی بورسی دارند، همان قیمت ملاک باشد و اگر در بورس نیستند حتما باید بر اساس روش ارزش روز خالص دارایی ها محاسبه شود. در روش ارزش روز خالص دارایی ها باید کارشناس رسمی دادگستری باید تمامی دارایی های آنها را ببیند و ارزش گذاری کند، بدهی را کسر کند و مبلغ نهایی ارزش کل آن شرکت یا باشگاه خواهد بود. در مورد استقلال و پرسپولیس دارایی های آنها ثابت آنها که آنچنان زیاد نیستند؛ ورزشگاه و دفتر مرکزی و … است که بخش عمده آن برای خودشان است و برای بخش عمده دیگری سند صادر نشده است، البته مالکیت احراز شده است. دو ورزشگاهی که شهرداری تهران داد، اصلا در لیست ترازنامه نیامده و در لیست دارایی ها نیست اما درفشی فر و شهدای گمنام و کمپ مرحوم ناصر حجازی و مرغوبکار (دو ورزشگاه برای پرسپولیس و دو ورزشگاه برای استقلال) به نام خودشان است و دفتر مرکزی هم به این ترتیب است. نکته این است که بخشی از این دارایی ها مصوبه هیات وزیران دارد و هنوز سند مالکیت صادر نشده اما مالکیت احراز شده است و معلوم است استقلال و پرسپولیس ورزشگاه دارند اما سندی نیامده است اما ادعاهایی دیگری هم نسبت به دارایی ها دارند که هنوز ثابت نشده است.

ارزش اصلی سرخابی‌ها به برند آنهاست

دارایی های فیزیکی دو باشگاه چندان نیست؛ بخش عمده ارزش ۳۲۱۰ یا ارزش ۲۷۸۰ میلیاردی برند اینها است. ارزش گذاری برند این دو باشگاه اقتضای خاص بومی این کشور را دارد. فرمول وجود دارد اما طبیعتا بر اساس فرمولی که مقتضیات خاص کشور ما است محابیه می‌شود؛ مثلا نسبت به هواداری، تاثیرگذاری، نفوذ برند، پشتیبانی برند و … . پارامتر هایی برای اعدادی که برای برند در نظر گرفته می‌شود وجود دارد. این مبانی هم برای هر دو باشگاه یکی است و کارشناسان برای هر دو باشگاه از مبانی یکسانی استفاده کرده‌اند تا این عدد به دست بیاید ولی طبیعتا همه ما می‌دانیم چون در سالهای گذشته سوء مدیریت بوده، به نحو شایسته ای از این برند درآمدزایی نشده است و سودی که برند باید عاید این باشگاه کند ایجاد نشده است. انشاالله در سالهای آینده با مسیر جدیدی که ما شروع کردیم این اتفاق رخ بدهد و درآمدزایی آنها مستمر شود و به سودآوری برسد.

به دنبال بهبود کیفیت حکمرانی در سرخابی‌ها هستیم

کلمه خصوصی ممکن است اشتباهی را در ذهن افراد ایجاد کند. ما یک هدف نهایی و غایی داریم که دو باشگاه باید به کیفیت مطلوب بهره‌وری و کارآیی برسند؛ هم در عملکرد و موفقیت های ورزشی و هم موفقیت های اقتصادی و اینها یعنی دو باشگاه به حکمرانی بهتری نیازی دارند. خصوصی سازی یکی از ابزارهایی است که باشگاه ها را به این نتیجه برساند. ما به دنبال بهبود کیفیت حکمرانی دو باشگاه هستیم نه اینکه در مزایده این رفع تکلیف کنیم و بگوییم خصوصی کردیم و یک شخص حقیقی آمد و خرید. اتفاقا ما اینجا حتما باید اهلیت و صلاحیت لازم را چک کنیم. پس بهتر است بگوییم این باید از دولت انتقال پیدا کند و به نفع یک مدیریت حرفه‌ای واگذار شود که باشگاه را به موفقیت برساند. طبیعتا اینطور مردم هم بخش خصوصی می‌شوند چون مردم در بخش اول مالک این دو باشگاه خواهند شد.

پرسپولیس و استقلال از تاریکخانه خارج خواهند شد

اولین اقدام برای تحول در این دو باشگاه شفافیت است. یعنی اگر شفافیت به نفع کامل مشخص شود، حتما مسیر اینها تغییر می‌کند چون تا زمانی که ابهام وجود داشته و مردم مطلع نبودند و صورت های مالی منتشر نمی‌شده، هر اتفاقی هم ممکن بوده رخ بدهد. من برای شرکت های دولتی از لفظ “تاریک‌خانه” استفاده کردم؛ هم در مورد این دو باشگاه و هم در‌ مورد شرکت ها و پالایشگاه ها و پتروشیمی و … ما شرکت هایی داریم که متاسفانه به دلیل اینکه در برابر انتشار صورت های مالی مقاومت می‌کنند، عملا آن شرکت اولا با وضعیت اسفناکی مدیریت می‌شود، دوما مردم از وضعیت بی خبر هستند، ثالثا بهره‌وری و کارایی لازم را ندارند. در مورد استقلال و پرسپولیس اولین بار است که صورت های مالی حسابرسی شده منتشر می‌شود. هفته گذشته با فشاری که مجموعه سازمان خصوصی سازی آورد، صورت های مالی دو باشگاه را خود هیات مدیره تهیه کرده، سازمان حسابرسی حسابرسی کرده و با جزییاتی که بعضی موارد آن به سالها و دهه های گذشته برمی‌گردد منتشر شده است. همین الان مردم عزیز می‌توانند در فضای مجازی یا سایت سازمان خصوصی سازی ریز جزییات طبقه بندی دارایی ها و بدهی ها و مواردی که حسابرس به عنوان ابهام مطرح شده است را ببیند؛ اینکه اگر فردی چه بازیکن، چه سرپرست، چه کادرفنی و چه عضو هیات مدیره یک نکته مالی را همچنان مبهم باقی گذاشته و برای مثال پول، زمین و آپارتمانی را گرفته و برنگردانده، همه با جزییات به عنوان بند های حسابرسی وجود دارد.

قرار است به مسئله آپارتمان گمشده پرسپولیس رسیدگی شود

اینکه فردی آپارتمان گرفته و قرار بوده به نام باشگاه پرسپولیس باشد اما نیست به عنوان ابهام ثبت شده و باید رسیدگی شود. برای رسیدگی قطعی نیاز به حکم است. من از مسئولان محترم دستگاه قضایی و مسئولان دستگاه های نظارتی و بازرسی خواهش کردم و گفتم اینها اموال دولت بوده و باشگاه استقلال و پرسپولیس تا این لحظه که واگذار نشده‌اند بیت المال تلقی می‌شوند و از این حیث باید این حساسیت را نسبت به گذشته داشته باشند. حتما باید بر اساس انتشار این صورت مالی حسابرسی شده، ارجاعی به گذشته بدهیم و یک شعبه ویژه به آنچه که در مورد این دو باشگاه در سالیان گذشته بوده، رسیدگی کند و با کسانی که تخلف کرده‌اند برخورد شود و این اموال به مالکیت خود دو باشگاه دربیاید.

معلوم نیست چه بر سر این ساختمان آمده است

در این مدت افرادی که اسمشان در لیست و در بند های حسابرسی برده شده است، تماس گرفته‌اند و نسبت به اینکه چرا منتشر شده یا اینکه اینطور نبوده اعتراض داشته‌اند. نکته این است که وقتی حسابرس بند می‌کند یعنی این موضوع نیاز یه بررسی دارد و برای ما روشن نشد و نیاز به حکم دارد و باید روشن شود و با این اوضاع باید یک نورافکن به این حوزه تاباند که معلوم شود اصل قصه چه بوده‌ است و اگر معلوم شود فرد تخلفی نکرده، باید اعلام شود اما این مساله نباید استخوان لای زخم بماند. به این شکل که معلوم نیست چه بر سر این ملک یا مبلغ آمده است درست نیست. ما مثلا در بند های حسابرسی مبلغ ۷۳ هزار دلاری در پرسپولیس داشته‌ایم، موضوع آپارتمان بوده؛ این مسائل را اگر جمع بزنیم ممکن است عدد آن نسبت به ارزش کل باشگاه تطبیق پیدا نکند و به آن سطح نرسد ولی بالاخره اعدادی است که باشگاه می‌توانست با همین ها ارتزاق فصل خودش را داشته باشد و در مسیر پیش برود. با این اتفاق مدیریت باشگاه متحول می‌شود. با بررسی این موارد یک گام در مورد تحول این باشگاه ها در عملکرد مدیریت آنها تغییر ایجاد می‌شود. و مدیران بدانند این تو بمیری از آن تو بمیری ها نیست.

زیان انباشه پرسپولیس و استقلال ۳۰۰ میلیارد است

صورت مالی حسابرسی شده وجود دارد و معلوم است که این دو باشگاه در سال گذشته چقدر درآمد داشتند، چقدر بدهی داشتند. دو باشگاه درآمد داشتند اما در مساله سود داشتن که مابه‌التفاوت درآمد و هزینه آنها می‌شود، به این صورت است که پرسپولیس یک مبلغ اندکی سود داشته که حدود ۹ تا ۱۴ میلیارد بوده است و استقلال سود نداشته است. اینها یک زیان انباشته شده ای دارند که حدود ۲۴۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان است. این مسائل با جزییات وجود دارد و مردم می‌توانند به صورت های مالی مراجعه کنند. صورت های مالی اعم از صورت سود و زیان و گزارش وجوه نقد و ترازنامه است. در ترازنامه لیست دارایی ها و اقلام این دو باشگاه وجود دارد. میزان بدهی و درآمد سال گذشته هم در گزارش سود و زیاد وجود دارد. در گزارش سود و زیان رقم درآمد اسپانسری و کارگزاری سال گذشته و همچنین رقم بدهی های آنها وجود دارد. مهم ترین بدهی اینها، بدهی مالیاتی است. بدهی مالیاتی را هم بخشی را باید پرداخت کنند و بخشی قابلیت پیگیری و ارسال اظهارنامه و معافیت را داشته ولی متاسفانه چون اظهارنامه ارسال نشده، مشمول مالیات شده‌اند. چون انضباط مالی وجود نداشته، تبدیل به آواری روی سر باشگاه شده است.

بخشی از مالیات دو باشگاه قابل بخشش خواهد بود

حدود ۱۹۸ میلیارد تومان باشگاه استقلال و حدود ۱۹۳ میلیارد تومان باشگاه پرسپولیس مالیات قابل بخشش داشتند که می‌توانستند از طرق رسمی پیگیری کنند تا این مالیات بخشیده شود. مبلغ غیرقابل بخشش حدود ۷۳ تا ۷۵ میلیارد تومان برای استقلال است و برای پرسپولیس ۱۲۳ میلیارد تومان است. بخش عمده مالیات قابل بخشش، بخشیده می‌شود اما نیاز به پیگیری دارد. ما ستادی را تحت عنوان ستاد آماده سازی اجرایی دو باشگاه برای واگذاری از سه ماه قبل در سازمان خصوصی با نمایندگانی از همه بخش های دو باشگاه و وزارت ورزش و بورس و فرابوس و مشاورین و… تشکیل دادیم که بتوانیم این مسیر را درست و منطقی پیش برویم و هر مشکلی هست مرتفع کنیم. آقای دکتر منظور رییس محترم سازمان مالیاتی، آقای … رییس محترم سازمان حسابرسی آمدند و نکات اینها را شنیدند و در بعضی موضوعات همراهی کردند تا مرتفع شود. در مورد موضوعات اقتصادی دو باشگاه تا جایی که می‌شده به یک انضباط و شفافیتی برای واگذاری در این زمینه رسیده‌اند. حرف هایی که ما می‌زنیم مردم را نترساند چون وقتی از بدهی و ارقام صحبت می‌کنیم ممکن است نسبت به اینکه دو باشگاه اساسا آینده تاریکی دارند یک یاس و ناامیدی به بار بیاید. نسبت به آینده اینها یک طرح کسب و کار که مورد تایید کارشناس است ارائه کرده‌اند و در سال ۱۴۰۱ با جلساتی که با وزیر محترم ورزش جناب دکتر سجادی و آقای دکتر جبلی و همکارانشان در سازمان صدا و سیما به تفاهم هایی رسیدند که این تفاهم نسبت به درآمدزایی آنها در سال آینده کمک می‌کند. آینده این دو باشگاه نسبت به گذشته متفاوت است و اگر دوستان در سازمان این اتفاق انشاالله تا ۱۵ اسفند رخ می‌دهد.

ده درصد سهام تا عید واگذار خواهد شد

تا قبل از سال حدود ده درصد این دو باشگاه که پنجاه درصد سرمایه ثبتی آنها محسوب می‌شود باید به مردم واگذار می‌شود. این واگذاری به مردم هم از طریق مشارکت در افرایش سرمایه در فرابورس اتفاق می‌افتد. حدود هفت روز است که درخواست ما آنچه که در شرکت بورس ثبت شده است، در شرکت فرابورس در کمیته درج است و ما امیدواریم امروز این اتفاق بیفتد و نتیجه نهایی را به اعلام کنند. بعد از آن موضوع در پروسه ای می‌افتد که آن پروسه تصویب هیات واگذاری و مجمع فوق العاده است. انشاالله در روزهای شادی مردم و میلاد ائمه اطهار، این اتفاق به عنوان یک جشن ملی تلقی شود و مردم مشارکت کنند و برای اولین بار مردم و هواداران بتوانند سهامدار این باشگاه شوند. حدود ده درصد واگذار می‌شود و برای مابقی تا مرداد ماه سال ۱۴۰۱ تغییر ارکیب سهامداری را داریم؛ یعنی سهام دولت از ۹۰ درصد به زیر ۵۰ درصد می‌آید. این اتفاق با یک بررسی دقیق از مزایده ای که شرکت های مختلفی می‌توانند شرکت کنند رخ می‌دهد و از این طریق اهلیت و صلاحیت آنها اثبات خواهد شود؛ شفافیت، انضباط مالی، مشارکت مردم در مالکیت این باشگاه ها، سودآوری عملیات و مدیریت حرفه‌ای نتیجه این اقدام است که محقق خواهد شد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.