رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اظهارات بایدن درباره ایران در آستانه سفرش به منطقه

رییس جمهور آمریکا در آستانه سفرش به منطقه، در یادداشتی با اذعان به پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای پیش از خروج دولت قبلی آمریکا از این توافق در سال ۲۰۱۸، ادعاهایی را علیه مواضع ایران در زمینه احیای توافق هسته‌ای، همکاری آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نقش آن در منطقه مطرح کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در آستانه سفرش به منطقه در بخشی از یادداشتی که در آن به ارزیابی وضعیت منطقه و دستور کار سفرش به آن پرداخته و در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده، با اشاره به خروج دولت قبلی آمریکا از توافق هسته‌ای، آورده است: پس از آن که رییس جمهور قبلی از توافقی کنار کشید که کارآمد بود، ایران قانونی را تصویب کرد که دستور شتاب گرفتن سریع برنامه هسته‌ای آن را صادر کرد.

بایدن در این یادداشت با اذعان به شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور قبلی آمریکا در قبال ایران در جامعه بین‌المللی، نوشت: بعد، وقتی دولت قبلی خواست ایران را در شورای امنیت سازمان ملل بابت این اقدام محکوم کند، آمریکا خود را تنها و در انزوا یافت.

او با ادعایی درباره نقش ایران در منطقه در بخش دیگری از این یادداشت آورده است: تعداد حملات با حمایت ایران در مقایسه با دو سال پیش، تا اندازه زیادی کاهش یافته است.

رییس جمهور آمریکا در این یادداشت با اشاره به مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی و آمریکا در زمینه احیای توافق هسته‌ای، مدعی شد: ما دوباره به متحدان و شرکایمان در اروپا و سراسر جهان ملحق شدیم تا از انزوا خارج شویم؛ حالا این ایران است که تا وقتی به توافقی بازگردد که رییس جمهور قبلی آمریکا بدون داشتن برنامه‌ای برای چیزی که بتواند جایگزینش شود، از آن خارج شد، در انزوا به سر می‌برد. ماه گذشته، ۳۰ کشور برای محکوم کردن عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای قبلی‌اش، به ما ملحق شدند.

در حالی که دولت آمریکا از زمان ازسرگیری مذاکرات وین در چند ماه گذشته مدعی بوده آماده بازگشت دوجانبه با ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای است و مایل است مسیر دیپلماسی را برای رسیدن به این هدف در پیش بگیرد، رییس جمهور آمریکا در این یادداشت مطرح کرد: دولت من به افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد تا زمانی که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای باشد، همان طور که من آماده آن هستم.

او در بخش دیگری از اظهاراتش در این یادداشت، با اشاره به نقش عراق در برگزاری مذاکرات ایران و عربستان سعودی گفت: عراق که برای مدتی طولانی منبع درگیری‌های نیابتی و رقابت‌های منطقه‌ای بوده است، حالا بستری برای دیپلماسی است، از جمله میان عربستان سعودی و ایران.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.